خبرنگاران توافق عربستان و قطر در سایه اما و اگرها

به گزارش دکتر برای تو، تهران - خبرنگاران - تکاپوی آمریکایی ها برای آشتی میان قطر و عربستان، این روزها به سوژه خبری منطقه تبدیل شده است و درحالی که بعضی رسانه ها ، از توافق اولیه میان دو کشور در روزهای آینده خبر داده اند، اما تحلیلگران منطقه چنین رخدادی را مشکل و حتی دست نیافتنی می دانند.

خبرنگاران توافق عربستان و قطر در سایه اما و اگرها

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

خبرگزاری بلومبرگ امروز پنجشنبه به نقل از منابعی، اطلاع داد که عربستان و قطر برای خاتمه دادن به بحران میان خود به زودی به توافق اولیه خواهند رسید. با اینحال همین خبرگزاری، با توجه به مسائل مورد اختلاف از جمله روابط دوحه با تهران، توافق میان عربستان و قطر را بسیار مشکل و دست نیافتنی دانست.

بر اساس این گزارش، ریاض و دوحه به زودی با میانجی گری دولت آمریکا به توافق اولیه برای خاتمه دادن به بحران میان خود دست خواهند یافت، بحرانی که از سال 2017 شروع شده و بیش از سه سال از آن می گذرد.

به گفته یکی از این منابع، این توافق شامل سه کشور دیگر یعنی مصر، بحرین و امارات متحده عربی که روابط خود را با قطر قطع نموده اند، نخواهد شد.

این منبع تاکید نمود با توجه به بعضی مسائل مهم اختلافی از جمله روابط قطر با ایران، توافق گسترده تر همچنان غیرممکن خواهد بود.

بلومبرگ اضافه کرد که این اقدام ها پس از ماه ها کوشش دیپلماتیک و میانجی گری کویت و جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که به تازگی به خاورمیانه سفر نموده بود، انجام خواهد شد.

بر پایه اعلام دو مقام مطلع به این خبرگزاری احتمالا توافق اولیه عربستان و قطر شامل بازگشایی حریم هوایی و مرزهای زمینی، خاتمه جنگ رسانه ای و دیگر گام ها برای کسب اعتماد و از سرگیری تدریجی روابط باشد.

در همین حال، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل سه شنبه (11 آذر 99) با تکرار اتهام های این کشورضد قطر، تاکید نمود که دوحه باید دست از مواضع سابق و حمایت از تروریست ها بردارد تا روابطش با عربستان بهبود یابد.

عبدالله بن یحیی المعلمی نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه خبری راشاتودی گفت که بحران میان قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس می تواند در مدت 24 ساعت حل و فصل گردد.

وی ادعا کرد در صورتی که قطر دست از مواضع پیشین خود و حمایت از تروریست ها بردارد و دیگر رسانه در اختیار احزاب تندرو قرار ندهد و در امور داخلی سایر کشورهای عربی دخالت نکند، روابط دوحه و کشورهای حوزه خلیج فارس طی چند ساعت بهبود می یابد.

پایگاه خبری الخلیج الجدید در همین زمینه، چندی پیش به نقل از بعضی منابع دیپلماتیک عربی از حل احتمالی بحران دیپلماتیک عربستان و متحدانش با قطر و آشتی قریب الوقوع میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در روزهای آینده اطلاع داده بود، ولی در عین حال تاکید نمود که این بحران هنوز حل نشده است.

به نوشته این پایگاه خبری، در روزهای اخیر نشست هایی میان مقام های عضو این شورا در کویت و عمان برگزار شده که در نتیجه آنها توافق هایی به دست آمده که احتمالا به زودی اعلام خواهد شد، اما این توافقات در لحظات خاتمهی به دلیل عقب نشینی امارات از مذاکرات، نهایی نشده است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز (امروز) پنجشنبه نوشت که دولت دونالد ترامپ از عربستان خواسته است که جهت هوایی خود را به روی هواپیماهای قطری باز کند.

این روزنامه گزارش داد که ایران به سبب بازکردن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای قطری سالانه از این راه، 100 میلیون دلار درآمد کسب می نماید.

نیویورک تایمز به نقل از یک دیپلمات گفت که جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد ترامپ و مسؤولان دیگر کاخ سفید دیروز چهارشنبه در ملاقات با رهبران قطری در دوحه، مسأله تغییر جهت عبور خطوط هوایی قطر از آسمان ایران به عربستان را آنالیز کردند.

کوشنر روز چهارشنبه در سفر به قطر با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور ملاقات و گفت وگو کرد.

این روزنامه البته اعلام نکرد که [در صورت موافقت عربستان] آیا امارات نیز جهت هوایی خود را به روی هواپیماهای قطری باز خواهد نمود یا خیر.

از سوی دیگر یکی از دیپلمات های آمریکایی که به نامش اشاره ای نشده است، در این باره گفت که هیأت اعزامی آمریکا به ریاست کوشنر در ابوظبی توقف نخواهد نمود، مسأله ای که تردیدها در مورد مخالفت امارات برای آشتی با قطر را تقویت می نماید.

این درحالی است که بعضی مسؤولان کشورهای حاشیه خلیج فارس روز چهارشنبه به شبکه الجزیره قطر گفته بودند که در ساعات آینده شاید گشایشی در حل بحران حاشیه خلیج فارس ایجاد گردد.

این مسؤولان که خواستند نامشان محفوظ بماند، اعلام کردند که تحرک و مذاکراتی در این حین جریان دارد که احتمالا به نتایج مهمی ختم گردد.

پیش از این، الجزیره گزارش داده بود که کوشنر در روزهای خاتمهی دولت ترامپ به خلیج فارس سفر نموده تا به دنبال کسب پیروزی های نهایی در سیاست خاورمیانه آمریکا از جمله خاتمه دادن به محاصره قطر به رهبری عربستان باشد.

وی اضافه کرد، کوشنر هفته گذشته در کاخ سفید با وزیر خارجه کویت ملاقات کرد. کویت یکی از ارکان اصلی کوشش ها برای حل بحران سه ساله میان قطر و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

عربستان، بحرین، امارات و مصر از 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را هم به روی دوحه بستند.

این کشورها برای از سرگیری روابط 13 شرط معین کردند اما قطر با بیان اینکه شروط معین شده ناقض حق حاکمیت این کشور است تا به امروز به آن تن نداده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1311

به "خبرنگاران توافق عربستان و قطر در سایه اما و اگرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توافق عربستان و قطر در سایه اما و اگرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید