خانه ام ابری است

به گزارش دکتر برای تو، شاید اگر کوه های بلند، دره های عمیق بارودهای پر آب، جنگل های سبز و روستای مه آلود یوش با تمام زیبایی های اطرافش نبود، علی اسفندیاری زاده این روستا، روزگاری نیما یوشیج شعر فارسی نمی شد نیما در 12سالگی روستای پدرش را ترک کرد، اما خاطره طبیعتی که در آن رشد نموده بود و این روستای بکر تا همواره در اشعارش جاودان

خانه ام ابری است

خانه ام ابری است

راهنمای سفر یک روزه به روستای یوش، زادگاه نیما یوشیج، پدر شعر نو

شاید اگر کوه های بلند، دره های عمیق بارودهای پر آب، جنگل های سبز و روستای مه آلود یوش با تمام زیبایی های اطرافش نبود، علی اسفندیاری زاده این روستا، روزگاری نیما یوشیج شعر فارسی نمی شد نیما در 12سالگی روستای پدرش را ترک کرد، اما خاطره طبیعتی که در آن رشد نموده بود و این روستای بکر تا همواره در اشعارش جاودان شد. او در نامه ای که به یکی از دوستانش نوشته بود، به این موضوع این طور اشاره می نماید:من یک بچه کوهی بوده ام . جنگل ها و دیدنی قله های کوه ها و منظره ها گوناگون قشنگ صحراها و امواج دریا، زندگی در روش ساده و دهقانی، مرا این طوری تربیت نموده است.21آبان زاد روز تولد نیماست. و این برترین بهانه برای رفتن به یوش در این ماه سال است. شاید اگر فصل گرم را برای دیدنی یوش انتخاب کنید، طبیعت سبزتر و آب و هوا بیشتر با شما یار باشد، اما دیدن یوش در یک صبح نمناک و مه آلوده پاییزی و در حال و هوایی که نیما در آن متولد شده، تجربه ای است فراموش ناشدنی.

راهنمای سفر

چطور برسیم؟

تو را من چشم در راهم

می توانید از دو جاده هراز یا چالوس یکی را انتخاب کنید . هر کدام از این جاده ها حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت با یوش فاصله دارد که از تهران تا یوش نزدیک به سه تا چهار ساعت را در راه خواهید بود. اگر دوست دارید زودتر به مقصد برسید، از جاده هراز باید بروید.

خودروی شخصی:اگر قصد دارید با خودروی شخصی به یوش برسید، سه انتخاب دارید:

راستااول: از جاده چالوس می گذرد. اگر این راستا را برای رفتن به یوش انتخاب کردید، بعد از تونل کندوان و سیاه بیشه، آبادی کوچکی به نام پل زنگوله قرار گرفته است که از فرعی این آبادی باید به سمت شرق بپیچید. از اینجا بعد از پشت سرگذاشتن گردنه لاوشم و روستاهای نسن، پیل، نیکنام و سه راهی اوز و تقریبا63کیلومتر رانندگی به یوش می رسید.

راستادوم: جاده هراز و خروج به سمت جاده یوش - بلده است. حدود 45کیلومتر بعد از آمل تابلوی پل هر درود را خواهید دید. از جاده هراز یعنی خروجی پل هر درود تا بلده تقریبا50کیلومتر و از بلده تا یوش حدود هشت کیلومتر راه پیش رو دارید.

راستا سوم: اگر از شمال ایران و از حاشیه خزر و از نور قصد رسیدن دارید، می توانید از جاده نور، رویان به یوش بروید. باید از نور به رویان و از آنجا بعد از آبشار آب پری و طی تقریبا84کیلومتر به یوش برسید.

اتوبوس: اگر وسیله شخصی ندارید، ی توانید با اتوبوس به یوش بروید. پنج شنبه ها و روزهای تعطیل ساعت پنج صبح در چهار راه سرچشمه تهران، روبه روی پمپ بنزین اتوبوس هایی به سمت یوش حرکت می نماید که بعد از تقریبا چهار ساعت شما را به روستا می رساند. اگر در شرق تهران زندگی می کنید انتخاب دیگری هم دارید.

می توانید ساعت شش صبح در فلکه دوم تهرانپارس سوار اتوبوس های بلده شوید . این اتوبوس ها هر روز به سمت بلده حرکت می نمایند. البته در بلده هم با سواری یا مینی بوس و بعد از چند دقیقه به یوش می رسید.

کجا بگردیم؟

در پیش کومه ام

در این فصل تنها علتی که شما را به یوش می کشاند، بازدید از خانه نیماست که از سال قبل تبدیل به موزه شد. البته 20سال بعد از آنکه شراگینفرزند نیما آن را به میراث فرهنگی سپردبا اینکه در تمام روستا تابلوهایی برای هدایت مسافران وجود دارد، اما اگر برای پیدا کردن موزه دچار مشکل شدید، به سمت شمال روستا حرکت کنید. حتی می توانید از قبل با موزه نیما تماس بگیرید و اطلاعات مورد احتیاج را از آقای جمشیدی ، مسئول موزه، دریافت کنید:(0122-433233)موزه نیما سه ورودی دارد، اما امروز فقط ورودی اصلی در خیابان سیروس طاهباز برای مسافران باز است. موزه نیما تعطیلی ندارد و هر روز از ساعت هشت صبح باز است. قیمت بلیت ورود برای هر نفر 400تومان است. شلوغ ترین زمان موزه تابستان هاست که تنها روزهای آدینه تا یک هزار و 300نفر بازدیده نماینده دارد. در این فصل و احتمالا در زاد روز نیما موزه پذیرای 200تا300مهمان خواهد بود. موزه دو طبقه است و 24اتاق دور تا دور حیاط دارد و سنگ قبر سفید نیما هم وسط حیاط است. موزه دو بخش اصلی دارد؛ شاه نشین بزرگ و شاه نشین کوچک: اگر دوست دارید دست نوشته ها، اسنادی مثل قباله ازدواج و تفنگ ها را ببینید باید به شاه نشین بزرگ بروید. شاه نشین کوچک، فعلا چیزی برای بازدید ندارد. اما در اتاق های سه دری و پنج دری و شش دری که در مجموع 15اتاق هستند، بخشی از ابزار زندگی نیما مثل: کتری، جوله (شیردان)،نفتدان و وسایل آشپزخانه به نمایش در آمده اند. البته اگر هوابارانی نباشد، بعضی از وسایل و حتی کپی اسنادی از زندگی نیما دور تا دور حیاط برای نمایش چیده می گردد.

کجا بمانیم؟

در شب زمستانی

برترین گزینه برای گذراندن یک شب در یوش خانه های قدیمی روستاییان است

با اینکه می توانید یوش را یک روزه ببینید، اما اگر می خواهید شب را در یوش بگذرانید، تنها محل اقامت، خانه های روستاییان است که به مسافران اجاره می دهند. قیمت یک شب اقامت در این خانه ها در هر فصل فرق دارد. اگر تابستان که گردشگران بیشتری به یوش می فرایند بخواهید یک سرویس کامل برای خود اجاره کنید، باید برای هر شب بین 25تا30هزار تومان هزینه کنید، اما با خنک تر شدن هوا قیمت اتاق ها هم پایین تر می آید. در همین فصل می توانید با پرداخت حدود 10تا15هزار تومان یک اتاق کرایه کنید. آقای جمشیدی، آقای حق بیان و همین طور خانم حق بیان همواره اتاق هایی برای اجاره در روستا دارند. البته اگر دمای هوا اجازه بدهد، می توانید شب را در یک چادر ضد آب در خود روستا بگذرانید.

چه بخوریم؟

به یاد وطنم

در یوش می توانید به آشپزهای خانگی سفارش غذا بدهید

برای سفر به یوش حتما یادتان باشد با خودتان غذا به همراه داشته باشید، چون رستوران یا قهوه خانه ای در یو ش نیست. البته می توانید برای خوردن غذا به رستوران یا غذاخوری های بلده بروید. هر چند پیشنهاد ما این است اگر می خواهید طعم غذاهای محلی را بچشید، سراغ آشپزهای یوش بروید. چند آشپز بومی وجود دارند که غذای محلی می پزند که خانم حق بیان از معروف ترین هاست، اما باید از قبل و به وسیله مدیر موزه با او هماهنگ کنید و سفارش بدهید. خورش آلو، آش ترش با سبزی و دوغ محلی از غذاهای محلی روستای یوش است که بیشتر قدیمی های روستا این غذاها را خوب می پزند. البته می توانید سفارش غذاهای امروزی را هم بدهید. قیمت یک پرس خورش آلوی محلی با مخلفات کامل که در ظروف قدیمی هم پخته شده باشد، حدود 3هزار تومان برای شما تمام می گردد.

از دست ندهید

دیدنی های دیگر یوش

در یوش غیر از خانه نیما، دیدنی های دیگری هم وجود دارد

گنبد کیا داوود:بعد از موزه نیما حتما سراغ مقبره کیا داوود بروید.اگر از موزه نیما به سمت جنوب حرکت کنید بعد از حدود 300-200متر به مقبره کیا داوود می رسید که یکی از بزرگان این روستا بوده. این مقبره برای اهالی روستا محل متبرکی است .

خانه میرزا مهدی خان: این خانه از خانه های قدیمی و تاریخی یوش است که البته این روزها غیرمسکونی است و چون مالکیت خصوصی دارد، نمی توانید وارد آنجا شوید. مردم محلی شایعات زیادی درباره این خانه برای شما دارند. این خانه در کوچه نیما یعنی یک کوچه بالاتر از کوچه سیروس طاهباز قرار گرفته است.

زمین سرآسیاب: در راستا ورود به روستا از جاده بلده، در سمت چپ جاده، جایی است که محلی ها به آن زمین آسیاب می گویند. در اینجا می توانید بقایای یک آسیاب قدیمی و بنای مسکونی متصل به آن را دیدن کنید، حتی اگر هوا خوب باشد، می توانید غذایی را که با خودآورده اید اینجا بخورید.

طبیعت اطراف:از بناهای تاریخی یوش که بگذریم، این روستا از ییلاق های خوش آب و هوا است که فقط در خود روستا14چشمه وجود دارد. در نزدیکی این چشمه ها باغ های گردو، فندق، گیلاس و زردآلو فراوان است که البته در فصل گرم پرمیوه می شوند. اگر قصد پیاده روی در طبیعت اطراف روستا را دارید، بعد از مطمئن شدن از مناسب بودن هوا با یک راهنمای محلی می توانید راهی شوید.

ده نکته طلایی

مراقب مه سنگین باشید

اگر قصد کردید سالگرد فراوری نیما را در یوش سپری کنید، حتما پیش از شروع سفر به این نکات دقت کنید:

در این فصل حتما لباس گرم همراه خود بردارید، چون اواسط آبان زمان بارش در یوش هم هست.

در صورت بارندگی وبارش برف، بهتر است زنجیر چرخ با خود داشته باشید.

ارتفاعات منتهی به یوش حتی در فصل گرم همه پرمه می گردد، اما در فصل سرما بیشتر باید مراقب بود.

برای آنکه سالم به مقصد برسید و از زیبایی های جاده لذت ببرید، بهتر است در جاده آرام برانید.

بخش هایی از جاده منتهی به یوش کم تردد است، به همین دلیل توصیه می کنیم، پیش از تاریک شدن هوا به روستا برسید.

اگر با خودروی شخصی قصد سفر دارید، از سالم بودن برف پاکن ها و دیگر وسایل مطمئن شوید.

با آنکه بیشتر روستا سنگفرش شده، اما برای پیاده روی در روستا و طبیعت اطرافش بهتر است کفش مناسب کوهنوردی به همراه داشته باشید.

چراغ قوه را در این سفر از قلم نیاندازید.

اگر از زبان مازنی چیزی می دانید، مردم روستا به خصوص مسن ترها دوست دارند به زبان مادرشان با آنها صحبت کنید.

منبع:مجله سرزمین من شماره 60

منبع: راسخون
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1886

به "خانه ام ابری است" امتیاز دهید

1 کاربر به "خانه ام ابری است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه ام ابری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید