فراوری نوعی رزین کروماتوگرافی برای خالص سازی پروتئین های دارویی

به گزارش دکتر برای تو، پژوهشگران دانشگاه تهران با همکاری محققانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز با استفاده از نانوزئولیت موفق به ساخت رزین هایی گردیده اند که در فرایندهای کروماتوگرافی کاربرد دارد و بازده آن در خالص سازی نوعی آنتی بادی، از مخلوط پروتئینی استخراج گردیده از باکتری، مورد آنالیز قرار گرفته است.

فراوری نوعی رزین کروماتوگرافی برای خالص سازی پروتئین های دارویی

به گزارش خبرنگاران، پروتئین های دارویی اغلب به روش های زیست فناوری و با استفاده از میکروارگانیسم های مختلف مانند باکتری ها، قارچ ها و سلول های حیوانی و گیاهی فراوری می شوند. اما با توجه به تعدد و تنوع پروتئین های موجود در داخل سلول، جداسازی پروتئین مورد نظر که دارای خاصیت دارویی باشد، از سایر پروتئین های فراوری گردیده در سلول، کار بسیار دشواری است. یکی از فرایندهای اساسی جهت خالص سازی پروتئین های دارویی، فرآیندهای کروماتوگرافی است؛ چراکه روش های مختلف کروماتوگرافی، دارای کارایی بهتری نسبت به سایر روش های خالص سازی هستند.

علی مسگری شادی، دانش آموخته دکترای مهندسی شیمی از دانشگاه تهران و از محققان طرح در این باره اظهار کرد: در این کار تحقیقاتی رزین کروماتوگرافی مورد احتیاج برای جداسازی و خالص سازی نوعی آنتی بادی با نام scFv که دارای دنباله هیستسدنی است، طراحی و ساخته گردیده است.

وی در ادامه شرح داد: همانگونه که اشاره شد، در صنایع داروسازی با محصولات پروتئینی، بخش خالص سازی محصول از اهمیت بسیار وافری برخوردار است. در واقع، محصول خام فراوریی در این صنایع در صورت راهنمایی شدن به واحدهای خالص سازی کارا، تبدیل به دارویی با درجه خلوص بالا و کیفیت قابل قبول خواهد شد؛ همچنین هدر رفت پروتئین دارویی مورد نظر کاهش خواهد یافت. در این راستا رزین های کروماتوگرافی به ویژه رزین های کروماتوگرافی افینیتی نقش کلیدی دارند. به همین دلیل در این طرح با توجه به احتیاج وافر به این نوع رزین ها و برای کاهش وابستگی به انواع خارجی آن ها، قابلیت استفاده از نانوزئولیت به عنوان پایه ای برای ساخت رزین کروماتوگرافی افینیتی فلزی مورد آنالیز نهاده شد.

مسگری شادی در خصوص کارایی رزین طراحی گردیده بیان کرد: طبق نتایج حاصل گردیده در آزمایش های اجرا شده، با استفاده از رزین طراحی گردیده، آنتی بادی موردنظر با بازده 60 درصد و درجه خلوص 90 درصد از مخلوط پروتئینی استخراج گردیده از باکتری، جداسازی می گردد. این آنتی بادی در درمان سرطان روده مورد آزمایش نهاده شده است.

به گفته این محقق، سنتز نانوزئولیت ها بدون تمپلت انجام گردیده و ذرات نیکل بر روی آن ها تثبیت گردیده است. در نتیجه مولکول های پروتئین مورد نظر با ابعاد نانومتر بر اثر تمایل به اتصال به ذرات یون نیکل، به ذرات نانوزئولیتی مجتمع گردیده، به صورت اختصاصی جذب می شوند.

لازم به ذکر است در این طرح، از تجهیزات و روش های آزمایشگاهی متعددی از جمله SEM، EDX، SDS_PAGE، Western blot و آزمون برادفورد جهت آنالیز نتایج استفاده گردیده است.

مسگری شادی در خصوص کاربردهای رزین کروماتوگرافی طراحی گردیده گفت: این رزین علاوه بر صنایع دارویی، در آزمایشگاه های تحقیقاتی نیز که در زمینه فراوری و بیان پروتئین های مختلف فعالیت دارند، کاربرد وسیعی خواهد داشت.

وی در سرانجام توضیح داد: این کار با عنوان استفاده از نانو زئولیت های کروی میکرونی(nanozeolite microspheres) اصلاح سطح گردیده با یون نیکل برای خالص سازی آنتی بادی های scFv با دنباله هیستیدینی و با شماره 94405 ثبت اختراع داخلی گردیده است.

نتایج این تحقیقات که حاصل کوشش های علی مسگری شادی دانش آموخته دکتری مهندسی شیمی گرایش بیوتکنولوژی از دانشگاه تهران، دکتر محمد حسین صراف زاده عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، دکتر یدالله امیدی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همکارانشان است، در مجله Microporous and Mesoporous Materials با ضریب تأثیر 3/65 منتشر گردیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آذر 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 25

به "فراوری نوعی رزین کروماتوگرافی برای خالص سازی پروتئین های دارویی" امتیاز دهید

1 کاربر به "فراوری نوعی رزین کروماتوگرافی برای خالص سازی پروتئین های دارویی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نوعی رزین کروماتوگرافی برای خالص سازی پروتئین های دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید