بیشترین تعداد اثر جهانی مربوط به کدام شهر است؟

به گزارش دکتر برای تو، مهریز یکی از شهرهای استان یزد در ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان مهریز واقع است. این شهر در جنوب استان یزد و در 30 کیلومتری شهر یزد و در کنار جاده استراتژیک تهران ـ بندرعباس (یزد ـ کرمان) قرار گرفته است. این شهر براساس سرشماری سال 1395 دارای جمعیتی برابر با 34٬237 نفر بود.

بیشترین تعداد اثر جهانی مربوط به کدام شهر است؟

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به تاثیر ثبت جهانی دو کاروانسرای مهریز در فهرست آثار جهانی یونسکو، از این شهر به عنوان نخستین شهر کشور با بیشترین تعداد اثر جهانی یاد کرد.

سید مصطفی فاطمی، کاورانسرای سریزد و کاروانسرای زین الدین در شهرستان مهریز را از آثار در نظر گرفته شده برای ثبت در فهرست آثار جهانی برشمرد و گفت: مهریز با ثبت جهانی این دو کاروانسرا دارای بیش از دو اثر ثبت شده در فهرست جهانی خواهد شد و نخستین شهر کشور با بیشترین تعداد اثر جهانی به شمار خواهد آمد.

وی با اشاره به ثبت جهانی باغ پهلوانپور و قنات حسن آباد مهریز در قالب پرونده ثبت جهانی باغ های ایرانی و قنوات ایران در سال های گذشته، اظهار داشت: ثبت دو کارونسرای مهریز نیز در قالب پرونده ثبت جهانی کاروانسراها تشکیل شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد با اشاره به تشکیل پرونده ای مبنی بر ثبت جهانی درختان دیرزیست ایران نیز اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی درختان دیرزیست با موضوع درخت سرو 4500 ساله ابرکوه توسط استان یزد گردآوری خواهد کرد.

فاطمی در خاتمه به تهیه پرونده ثبت جهانی فناوری ساخت بادگیرها توسط میراث فرهنگی استان یزد اشاره کرد و گفت: مقدمات ارسال این پرونده به یونسکو نیز اجرا شده و امیدوار هستیم که این اثر نیز در فهرست آثار جهانی به نام کشورمان به ثبت برسد.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 329

به "بیشترین تعداد اثر جهانی مربوط به کدام شهر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشترین تعداد اثر جهانی مربوط به کدام شهر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید