به بهانه 25 اردیبهشت روز نکوداشت فردوسی، خوان هشتم

به گزارش دکتر برای تو، عبور از فرصت سوزی توسعه گردشگری ادبی بر بستر شاهنامه.

به بهانه 25 اردیبهشت روز نکوداشت فردوسی، خوان هشتم

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ دیزل بیشتر بدانید.

هما حاصلی/ روزنامه توریسم

امروز 25 اردیبهشت ماه روز نکوداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی حماسرای شهیر ایرانی و فخر ادب فارسی است. خالق اثر بی بدیل و جاویدان شاهنامه که سهم سترگی در زنده نگهداشتن هویت ، زبان و فرهنگ ما ایرانیان دارد.

ادبیات گرانسنگ فارسی گنجینه ای لایزال و میراث باشکوه ما ایرانیان است. اسطوره و حماسه به گونه ای افتخار آمیز با زندگی مردمان ما عجین شده است و شاهنامه فخر ادب فارسی و شاهکار فردوسی پاکزاد خورشیدی است تابناک بر بلندای تاریخ ادبیات ما. داستان پهلوانی ها ،وطن دوستی و جوانمردی ایرانیان کهن و حماسه هایی که در هر عصری زنده و جاویدان است. شاهنامه گویی شناسنامه همه ما ایرانیان است ؛بستری ارزنده برای نمایش تاریخ شکوهمند این ملک و در زمانه ما بستری برای توسعه گردشگری در شرق ایران زمین . هر چند که رونق گردشگری نوپای و ناشناخته ایران زمین همت عالی می خواهد و پایمردی ورای عبور ازهفت خوان ، اما فرزندان این آب و خاک میراث داران رستم و سهراب و آرش و کاوه اند وخواستن برایشان عین توانستن است.

شاهنامه فرصت بی نظیری است که می توان بر مبنای آن گردشگری ادبی را در شرق کشور رونق داد.

بدون شک این نوع گردشگری می تواند بزرگترین نقطه عطف رونق در سیستان و بلوچستان باشد ؛مکانی که بسیاری از داستان های شاهنامه در آنجا رخ داده است وقهرمانان اصلی شاهنامه فردوسی نظیر رستم و سهراب، خاندان دستان و خاندان نریمان و بسیاری دیگر اهل این دیار ند.

روشن است که شناسایی قابلیت های گردشگری ادبی در بستر شاهنامه اولین خوان شکست محرومیت ها و رونق اقتصاد گردشگری این منطقه خواهد بود. شناسایی مکان های رویدادهای شاهنامه در سیستان و بازسازی داستان های اساطیری در قالب موزه، شهرک و پارک شاهنامه گام هایی است که می تواند گردشگران ادبی داخلی و خارجی را به سوی این سرزمین زرخیز روانه کند. نقالی و شاهنامه خوانی داشته های دیگری است برای روشن کردن چراغ گردشگری ادبی این مرز و بوم.

ساخت فیلم و روایت سازی از اساطیر شاهنامه در لوکیشن های تاریخی ایران گام دیگری برای استفاده از بزرگترین شاهکار ادبی ایران زمین است. حرکتی که می توان با نمایش آن بزرگترین تبلیغات را برای گردشگری ناشناخته ایران زمین رقم زد . ای کاش اهالی هنر در این زمینه دست بجنبانند و اهالی میراث در کارزار شناساندن و حفظ مفاخر فرهنگی این دیار با جان و دل پای کار بیایند. خوان هشتم توسعه گردشگری ادبی ایمان به میراث شکوهمند این ملک و همت برای شناساندن آن به جهانیان است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1725

به "به بهانه 25 اردیبهشت روز نکوداشت فردوسی، خوان هشتم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به بهانه 25 اردیبهشت روز نکوداشت فردوسی، خوان هشتم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید