بافته ای چشم نواز از هنر دستان زنان عنبران

به گزارش دکتر برای تو، گلیم عنبران که بافته ای چشم نواز از هنر دستان زنان روستایی است، دارای شهرت جهانی است و از صنایع دستی مهم استان اردبیل به شمار می رود.

بافته ای چشم نواز از هنر دستان زنان عنبران

در کوچه پس کوچه های این شهر بیشترین صدایی که به گوش می رسد صدای بافتن تاروپود عشق برجان گلیم است، اینجا عنبران شهری در هفت کیلومتری شمال شهرستان نمین، مهد تولید گلیم در استان اردبیل است.

شهر عنبران رتبه سوم تولید گلیم در کشور را نیز دارد، گلیم های این منطقه به دلیل نقش و نقوش زیبا و از دل طبیعت و کیفیت مناسب شهرت دنیای دارند.

دختران و زنان دیار عنبران سال هاست صبح و شامشان با تاروپود گلیم و گلیم بافی گره خورده است و سال هاست هنر دستشان گلیم بافی است، گلیمی پر از رنگ و نقش و زیبایی که برای حفظ آداب ورسوم گذشته مان و صدالبته برای گذران زندگی اهالی شهر بافته می شود.

گلیم های منطقه عنبران با نقوشی بی بدیل چشم هر بیننده ای را می نوازد، بیش از 15 طرح در بین بافته های گلیم شهر عنبران دیده می شود که معروف ترین آن ها نازنازی ترنج و بته ریز است.

در عنبران در هر خانه هر بانویی با به پا کردن دار کوچکی در منزل می تواند هنر دست خود را به کار گیرد و درواقع به صنعت منطقه خود کمک کرده و به اقتصاد خانه و خانواده نیز رونق بخشد. در گوشه هر خانه دار قالی ای منتظر دستان پرتوان زنان دیار عنبران است که در کنار کارخانه، کاری درآمدزا نیز داشته باشند.

با این کار هم اوقات فراغتشان را پر می کنند وهم باافتخار تمام در تأمین نیازهای معیشتی خانواده سهیم می شوند و پس از اتمام کار گلیم، احساس سربلندی برای یک کدبانوی عنبرانی به ارمغان می آید وقتی او پس از به اصطلاح بریدن گلیم و پرداخت نهایی محصول، نفسی عمیق می کشد و تمام خستگی کار و تلاش مضاعف از او دور می شود.

گلیم دوروی عنبران

باکمی تفکر در دوسوی گلیم بافته شده در عنبران می توان اوج هنر را در بافت دوسویه گلیم دریافت، عجیب است که با یک بار بافتن، هر دوسوی گلیم به یک شکل نمود پیدا می کند یعنی گلیم عنبران پشت ورو ندارد و علت عدم توانایی صنعت بی رحم امروزی در نابودی و ارائه جایگزین برای گلیم عنبران همین است و بس.

نشان اصالت یونسکو برای شهر عنبران

محمودی معاون صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به اینکه شهر عنبران رتبه سوم تولید گلیم در کشور را دارد، اظهار می کند: در شهرستان نمین بیش از چهار هزار بافنده گلیم مشغول به فعالیت در این هنر صنعت هستند که در منطقه عنبران نیز که یکی از مهم ترین مناطق تولید گلیم در استان و شهرستان نمین است دو هزار نفر مشغول به تولید گلیم هستند.

او می افزاید: سالانه در منطقه عنبران بیش از 90هزار مترمربع گلیم تولید می شود.

محمودی تشریح می کند: تولیدات گلیم شهر عنبران علاوه بر استان و کشورمان، طعم شیرین صادرات به کشورهای اروپایی، کلمبیا، آلمان، گرجستان، ترکیه و آذربایجان را نیز تجربه می کند و بیش از 70درصد تولیدات گلیم صادرشده و 30درصد در داخل مورداستفاده قرار می گیرد.

معاون صنایع دستی اردبیل می گوید: به خاطر کیفیت بی نظیر و رنگ و نقش بی بدیل گلیم عنبران نشان اصالت یونسکو نیز به این شهر اختصاص یافته است.

تولیداتی متنوع با گلیم

در سال های اخیر برای اینکه مشتریان بتوانند در انتخاب گلیم گزینه های متعددی داشته باشند، بافت این محصول به شکل های تابلو فرش، مفرش، زیر تلفنی و کیف های متنوع، تلفیقی با چرم طبیعی تولید می شود که با استقبال خوب گردشگرتان نیز روبرو شده است.

و سخن آخر اینکه امیدواریم با پیشرفت های اجرا شده در عرصه فنّاوری، بافندگان عنبرانی نیز از ظرفیت فضای مجازی در راستای معرفی، فروش و حتی آموزش علاقه مندان به این حرفه بهره گیرند و مسئولان نیز در راستای صادرات این محصول و معرفی این ظرفیت به دنیا همت بیشتری به کارگیرند.

گزارش از نسیم دانشور

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 989

به "بافته ای چشم نواز از هنر دستان زنان عنبران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بافته ای چشم نواز از هنر دستان زنان عنبران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید