ایرانی ها رکورددار ثبت شرکت های سرمایه گذاری در ترکیه

به گزارش دکتر برای تو، براساس آماری که در ترکیه انتشار یافته است ایرانیان در 10 ماه نخست سال 2019 رکورد ثبت بیشترین شرکت های سرمایه گذار خارجی را در ترکیه شکسته اند.

ایرانی ها رکورددار ثبت شرکت های سرمایه گذاری در ترکیه

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دویچه وله، براساس آماری که مجمع عمومی اتاق های بازرگانی و بورس های ترکیه (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) در ده ماهه اول سال میلادی جاری، از ژانویه تا اکتبر، ده هزار و 682 شرکت سرمایه گذاری خارجی در ترکیه تاسیس شده اند. در این میان شهروندان ایران با ثبت 49 شرکت سهامی عام و 772 شرکت با مسئولیت محدود در صدر سرمایه گذاران قرار گرفته اند.

طبق این آمار تعداد شرکت های ثبت شده در کلان شهرهای ترکیه افزایش داشته و بیشترین شرکت سهامی عام در استانبول به ثبت رسیده و بعد از آن آنکارا، ازمیر، آنتالیا و موغلا در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

داده های مجمع عمومی اتاق های بازرگانی و بورس های ترکیه نشان می دهد که در تاسیس شرکت سهامی عام ایرانیان با تاسیس 49 شرکت در راس موسسان شرکت خارجی بوده اند. آلمان با 45 شرکت، آذربایجان با 31 شرکت، آمریکا با 22 شرکت، هلند با 19 شرکت و امارات متحده عربی با 17 شرکت به ترتیب در رده بندی بعدی قرارگرفته اند.

شهروندان ایران به لحاظ تاسیس شرکت با مسئولیت محدود هم رتبه نخست را به دست آورده اند و در 10 ماهه نخست سال با 772 شرکت بیشترین شرکت ها را در ترکیه تاسیس نموده اند. بعد از ایران سرمایه گذاران سوری با 684 شرکت، عربستان سعودی با 362 شرکت، اردن با 288شرکت، عراقی ها با 274 شرکت و مصری ها با 260 شرکت نیز در رده های بعدی قرار گرفته اند.

اما علت تاسیس این شرکت ها از سوی ایرانیان چه بوده است و چه عواملی باعث شده است که شهروندان ایران بیشتر جذب بازار ترکیه شوند؟

دویچه وله این پرسش را با محمد صالح خاتم، کارشناس امور ایران و ترکیه طرح کرد. او در پاسخ به این سئوال شرح داد که ثبت رکورد در زمینه تأسیس شرکت از سوی ایرانیان مسئله چندان غیرمنتظره ای نبوده است و با توجه به مشکلاتی که شرکت های ایرانی در امارات دارند و نیز تنوع بازار این کشور تأسیس شرکت های ایرانی در ترکیه طبیعی به نظر می آید.

به گفته این کارشناس مقیم استانبول یکی از مهم ترین دلایل ثبت شرکت در ترکیه از سوی ایران و اتباع ایرانی کوشش برای دور زدن تحریم های ایران است. او در ادامه اضافه کرد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بارها مخالفت شدید خود را با تحریم ایران از سوی آمریکا اعلام نموده بود و حتی در نوامبر سال 2018 در نشست حزب حاکم عدالت و توسعه گفته بود که ترکیه به هیچ وجه با تحریم های آمریکا علیه ایران همراهی نخواهد کرد.

صالح خاتم در ادامه شرحات خود به چندین عامل دیگر هم اشاره نمود که باعث شده است سرمایه گذاران ایرانی بیشتر به طرف بازار ترکیه گرایش پیدا نمایند.

او تاکید نمود: علاوه بر مسئله تحریم ها، بعضی از سرمایه گذاران ایرانی نیز با توجه به دورنمای ناروشن مالی ایران و ثبات نسبی لیره ترک، ترجیح می دهند به جای آنکه شاهد کاهش ارزش دارایی های خود باشند آن را در ترکیه سرمایه گذاری نمایند و علاوه بر سرمایه گذاری، حتی الامکان اقامت ترکیه را نیز کسب نمایند.

به گفته این کارشناس خرید املاک و مستقلات از سوی ایرانیان در ترکیه هم نمود دیگر این سرمایه گذاری است. او ضمن اشاره به شرایط ثبت آسان شرکت در ترکیه گفت که برخلاف ایران ثبت شرکت در ترکیه بسیار با سهولت انجام می گیرد و شرکت های ثبت شده در ترکیه معافیت های مختلف مالیاتی دارند و این مزیت ها ترکیه را به بستری مطمئن برای سرمایه گذاری تبدیل نموده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 586

به "ایرانی ها رکورددار ثبت شرکت های سرمایه گذاری در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانی ها رکورددار ثبت شرکت های سرمایه گذاری در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید