ارزش لیر ترکیه به کم ترین حد در مقابل دلار آمریکا رسید

به گزارش دکتر برای تو، همزمان با ادامه حمایت ترکیه از پیشروی نیرو های آذربایجان در خاک ارمنستان و نیز افزایش احتمال اعمال تحریم های آمریکا علیه ترکیه به دلیل به کارگیری سامانه دفاع ضدموشکی اس-400 روسیه، نرخ برابری لیر در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی ارز به پایین ترین حد در مقابل دلار آمریکا رسید

ارزش لیر ترکیه به کم ترین حد در مقابل دلار آمریکا رسید

به گزارش یورونیوز، هر دلار آمریکا روز چهارشنبه در برابر 7.88 لیر ترکیه مبادله شد و نرخ برابری لیر در مقابل دلار به 0.13 رسید که پایین ترین نرخ برابری پول ملی ترکیه محسوب می گردد. لیر ترکیه طی سال 2020 تا به امروز با افت 24 درصدی نرخ برابری در مقابل دلار آمریکا روبرو شده است.

کارشناسان مالی مهمترین دلیل افت ارزش لیر ترکیه را درگیر شدن روزافزون دولت رجب طیب اردوغان در تنش های ژئوپلتیک می دانند.

تحلیل گران بازار جهانی ارز معتقدند، افزایش تنش میان آنکارا و اتحادیه اروپا و نیز اقدام بحث برانگیز قبرس شمالی در بازگشایی یک منطقه ساحلی متروک موجب خواهد شد تا فرایند نزولی ارزش لیر طی روز های آینده نیز ادامه داشته باشد.

اردوغان به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته که نشست هفته گذشته اتحادیه اروپا برای غلبه بر اختلاف های موجود میان ترکیه و این اتحادیه کافی نبوده است.

درگیری سال های اخیر ترکیه در تنش های ژئوپلتیک به ویژه مداخله در جنگ سوریه، با دامن زدن به کسری بودجه دولت موجب صعود نرخ تورم تا 16 درصد شده است. در خاتمه ماه سپتامبر نیز نرخ تورم ترکیه 11.75 درصد بوده است. همچنین نرخ رشد مالی ترکیه نیز از 7.5 درصد در سال 2017 به کمتر از 1 درصد در سال 2019 رسیده و پیش بینی می گردد سال جاری نیز در پی شیوع ویروس کرونا این نرخ منفی گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1254

به "ارزش لیر ترکیه به کم ترین حد در مقابل دلار آمریکا رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش لیر ترکیه به کم ترین حد در مقابل دلار آمریکا رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید