اعضای تیم مالی باید از یک نحله فکری باشند

به گزارش دکتر برای تو، اقتصاد مانند هر سیستم دیگری یک علم است و مهم تر آنکه علمی سیستماتیک است که درآن بخش های مختلف با هم ارتباط و تعامل دارند. بازارهای مالی، پولی و کالا و اشتغال باید با هم هماهنگ باشند و اینها در ارتباط با هم باشند. اما هنگامی که در آن تیم مالی و سیستم مالی تقسیم بندی وظایف صورت می گیرد سیستم پولی به قسمت بانک مرکزی می رود و سیستم مالی وارد بخش وزارت دارایی و سازمان برنامه و بودجه می گردد. درست است که وزارتخانه ها تقسیم شده است اما از بعد نظری و در دایره کلان تر اینها با هم در ارتباط هستند و هر تصمیم یا اتفاقی بیفتد بر همدیگر تأثیر می گذارند یعنی سیاست های پولی بر سیاست های مالی تأثیر می گذارد و سیاست های مالی هم به تبع بر درآمدهای دولت تأثیر می گذارد و بعلاوه بر اشتغال و در نهایت بر زندگی مردم اثر دارد، بنابراین یکی از اهداف مالی در همه کشورها این است که تصمیم گیران مالی باید از یک نحله فکری مالی باشند.

اعضای تیم مالی باید از یک نحله فکری باشند

اگر اینها بخواهند که از نحله و مکتب های فکری مختلف باشند در عمل تیم اقتصادی دولت به بیراهه کشیده می گردد و در راستای اهداف اقتصادی معین شده در کشور پیش نمی رود. به اسم مثال اگر کسی هوادار این باشد که اقتصاد باید باز باشد و فرد دیگری هوادار اقتصاد بسته باشد اینها عملاً نمی توانند در راستای یک هدف ملی و دولتی و در راستای اقتصادی بهتر عمل نمایند؛ یا اینکه کسی فکر می نماید تمام ابعاد اقتصاد به وسیله متغیرهای پولی قابل حل است. مثلاً کمبود یا تقاضای زیاد را می توان با سیگنال های قیمتی معین کرد و عرضه نماینده ها هم با توجه به تقاضا فراوری نمایند. پس اگر این تفکر حاکم باشد عملاً در اقتصاد و تیم اقتصاد جواب نمی دهد، چون اقتصاد ایران بخشی از آن مربوط به مباحث پولی و بخش های هم مربوط به مباحث اقتصادی و ساختارهای اقتصادی است همین موضوع را می توان از مسائل خاص اقتصاد ایران دانست. بنابراین به نظر می رسد در تیم اقتصادی باید کسانی انتخاب شوند که هم صنف باشند و مهم ترین مسأله ای که وجود دارد باید اقتصاد ایران را بشناسند.

اگر اقتصاد ایران را نشناسند نمی توانند تصمیم درستی بگیرند. یعنی در زمینه علم اقتصاد و بعلاوه اقتصاد ایران حداقل مقاله و کتابی داشته باشند یعنی در این زمینه علاوه بر تجربه سواد هم ضروری است. در اقتصاد ایران داشتن تجربه برای تیم اقتصادی بسیار مهم است. اقتصاد ایران این گونه نیست که همه بگویند ما از آن شناخت داریم، مثلاً برای اشتغال بگویند سرمایه گذاری کرد. شما که سرمایه دارید چرا سرمایه گذاری به سمت فراوری و به سمت سرمایه گذاری واقعی نمی رود.

اینها نکات مهم و اصلی است که بیان شد. در نهایت باید گفت سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی سه نهادی است که سیاست های پولی، اقتصادی، بانکی و سیاست های مربوط به اقتصادیات را معین می نمایند. بنابراین باید قبل از انتخاب نهایی تیم اقتصادی میان اعضا یک نشست برگزار گردد تا معین گردد که چقدر صحبت ها و نظراتشان هماهنگ است و امکان همکاری دارند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1774

به "اعضای تیم مالی باید از یک نحله فکری باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعضای تیم مالی باید از یک نحله فکری باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید