استفاده از فناوری نانو و لیزر برای چاپ رنگی بر روی فلزات

به گزارش دکتر برای تو، محققان روس با استفاده از یک فرایند اکسیداسیون لیزری برای نخستین بار پیروز به چاپ باکیفیت انواع رنگ با سرعت بالا بر روی فلزات شده اند.

استفاده از فناوری نانو و لیزر برای چاپ رنگی بر روی فلزات

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از نیواطلس، چاپ رنگی با استفاده از چاپگرهای موجود در بازار بر روی فلزات مختلف کار ساده ای نیست و معمولا کیفیت چاپ نهایی بالا نیست؛ اما پژوهشگران دانشگاه آی تی ام او در سنت پترزبورگ روشی را برای چاپ لیزری بر روی فلزات با دقت و سرعت مناسب ابداع نموده اند که هزینه بالایی نیز در بر ندارد.

در این روش امکان کنترل میزان گرم شدن یک سطح فلزی وجود دارد و همین میزان گرم شدن معین کننده نوع رنگی است که در نهایت بر روی فلز نقش می بندد. نکته جالب در این روش امکان رنگ آمیزی بخش هایی بسیار کوچک با رنگ های متنوع است که این کار هم قبلا بر روی فلزات ممکن نبوده است.

در ابتدا با استفاده از روش اکسیداسیون لیزر، لیزر برای فراوری یک لایه باریک از نوار اکسید بر روی هر فلز به کار گرفته می گردد. در مرحله دوم با استفاده از ذرات نانو تغییر رنگ هر بخش از فلز با استفاده از برنامه ریزی انجام شده انجام می گردد و در نهایت گرمادهی مجدد برای تثبیت رنگ ها و تکمیل کار انجام می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 143

به "استفاده از فناوری نانو و لیزر برای چاپ رنگی بر روی فلزات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از فناوری نانو و لیزر برای چاپ رنگی بر روی فلزات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید