ارسباران، همسایه سبز ارس

به گزارش دکتر برای تو، ارسباران سال هاست پشت درهای بسته کمیته میراث جهانی یونسکو مانده است. یکی از مهمترین گزینه های ثبت جهانی ایران در حوزه میراث طبیعی که به دلیل دخل و تصرف های متعدد از ثبت در فهرست جهانی یونسکو بازمانده است. هر چند بیش از 70 هزار هکتار از زمین های منطقه ارسباران توسط یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره به ثبت رسیده، اما ارسباران کجاست؟ و چرا مهم است.

ارسباران، همسایه سبز ارس

جنگل های هیرکانی ارسباران در آذربایجان شرقی یکی از مهمترین و زیباترین مناطق طبیعی ایران و ییلاق عشایر منطقه آذربایجان است. ارسباران از شمال به رود ارس، از شرق به مشگین شهر، از غرب به مرند و از جنوب به اوجان منتهی می گردد. در منطقه حفاظت شده ارسباران بالغ بر 320 گونه جاندار زندگی می نمایند، از انواع پرندگان تا دوزیستان و پستانداران. یکی از گونه هایی که در ایران تنها در این منطقه قابل مشاهده بوده، سیاه خروس قفقازی است. طبیعتگردان بسیاری در این منطقه از تجربه هیجان انگیز مشاهده خرس قهوه ای هم می گویند. این منطقه صاحب حیات وحش بسیار غنی در کنار پوشش گیاهی بسیار ارزشمند بوده و 15 درصد از گونه های گیاهی ایران، مختص این منطقه است.

در دل جنگل های ارسباران چند بنای تاریخی شاخص هم قرار دارند از جمله شاهکارهایی مانند قلعه بابک، دژ طوماسیاش، بقعه شیخ شهاب الدین اهری، بازار اهر، قصر آینه لو، کلیسای آینه لو، قلعه آوارسین، کلیسای وینق و یک کلیسای قدیمی به نام ناپشته از جمله این آثار هستند که در بخش های مختلف منطقه می توان از آن ها بازدید کرد.

از دیگر جاذبه های دیدنی این منطقه به وِزه در فصل بهار، کوچ عشایر منطقه و آشنایی با شیوه زندگی مردمی است که هنوز به شیوه پدرانشان زندگی می نمایند. ارسباران ییلاق ایل بسطاملو بوده و ییلاق کلیبر و آقداش از معروف ترین مناطقی هستند که در آن می توان با عشایر منطقه دیدار کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 11 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 236

به "ارسباران، همسایه سبز ارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسباران، همسایه سبز ارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید