10 کارمند روز های آغازین فیس بوک، امروز کجا هستند؟

به گزارش دکتر برای تو، این روز ها شبکه های اجتماعی به قسمتی جدا نشدنی از زندگی کاربران تبدیل شده اند و روزی نیست که به شبکه های اجتماعی سر نزنیم، در بین تمام این شبکه های اجتماعی، فیس بوک به عنوان یکی از پرکاربرترین شبکه های اجتماعی در تمام جهان شناخته می گردد و این شبکه اجتماعی به میزان ای قدرت پیدا نموده است که حتی گفته می گردد در روندهای سیاسی ریاست جمهوری آمریکا نیز این شبکه نقش مهمی بازی میکند.

10 کارمند روز های آغازین فیس بوک، امروز کجا هستند؟

جالب است بدانید فیس بوک که این روز ها قدرت و محبوبیت زیادی پیدا نموده است در سال 2014 چیزی نبود به غیر یک پروژه دانشجویی. در آن سال مایک زاکربرگ، به همراه چند تن دیگر از هم دانشگاهی هایش به این فکر استفاد تا شبکه ای برای ارتباط میان دانشجویان هاروارد ایجاد کند. این شبکه به سرعت در میان دانشجویان محبوب شد و مدتی بعد نیز در اختیار عموم مردم نهاده شد و در تمام جهان به انداز ه ای کاربر پیدا کرد که گفته می شود در سه ماهه اول سال میلادی 2019، فیس بوک چیزی حدود 2.38 میلیارد کاربر فعال داشته است.

در این بین فیس بوک نیز همچون هر شرکت دیگری، در ابتدا کارمندان کم، اما تاثیرگذاری داشت و برخی از آن ها مانند مارک زاکربرگ هنوز هم در فیس بوک به جای مانده و سکان این شبکه اجتماعی را در دست دارد، بسیاری دیگر از کارمندان روز های آغازین فیس بوک نیز این شرکت را ترک گفته اند، به این ترتیب می خواهیم با هم ببینیم 10 کارمند روز های آغازین فیس بوک، اکنون در چه وضعیتی هستند و به چه کار هایی مشغول اند.

مارک زاکربرگ

امکان ندارد به فیس بوک اشاره کنیم و صحبتی از مارک زاکربرگ مطرح نشود، به همین علت بهتر است این لیست را با مارک زاکربرگ آغاز کنیم. زاکربرگ که این روز ها به سلطان شبکه های اجتماعی تبدیل شده، یک میلیارد خودساخته است و به رغم اینکه بسیاری افراد به او حسادت می کنند و مدعی هستند بخت و اقبال با زاکربرگ یار بود تا فیس بوک را راه اندازی کند، باید اعتراف کنیم که زاکربرگ یکی از مغز های جوان و متفکر جهان است و حتی در نوجوانی نیز داستان های زیادی از هوش و ذکاوت زاکربرگ نقل می شود.

زاکربرگ که این روز ها فیس بوک با نام او شناخته می شود پس از پا گرفتن فیس بوک، تمام توان و انرژی خودش را صرف پیشرفت این شبکه اجتماعی کرد، از طرف دیگر مدیریت شبکه اجتماعی در قد و قواره فیس بوک، کار راحتی نیست و با شبکه ای طرف هستیم که در چند سال اخیر، با مسائل حقوقی متعددی روبرو بوده است.

پای زاکربرگ بابت این قضیه حتی به مجلس سنای آمریکا نیز باز شد و در مورد رعایت نکردن حریم خصوصی کاربردن در فیس بوک مجبور شد تا به کنندگان سنای آمریکا شرح دهد. قضیه به مقدار ای بالا گرفت که حتی صحبت هایی نیز برای دخالت دولت آمریکا در کنترل فیس بوک مطرح شد. به این ترتیب می توان گفت زاکربرگ این روز ها همچون گذشته سکان فیس بوک را در اختیار دارد، اما این بار فیس بوک درگیر توفانی سهمگین شده و باید ببینیم زاکربرگ چگونه شبکه اجتماعی اش را از گزند این توفان در امان نگه خواهد داشت.

ادواردو ساورین

اگر داستان شکل گیری فیس بوک را دنبال نموده باشید حتماً به خوبی می دانید که ادواردو ساورین (Eduardo Luiz Saverin)، در کنار مایک زاکربرگ به عنوان دو مؤسس اصلی فیس بوک به حساب می آیند. اگر اهل سینما هم باشید حتماً خاطرتان هست در فیلم سینمایی شبکه اجتماعی نیز که داستان شکل گیری فیس بوک را روایت می کرد، اندرو گارفیلد، هنرپیشه معروف، نقش ادواردو ساورین را بر عهده داشت و در این فیلم درگیری ها قانونی زیادی را میان زاکربرگ و ساورین مشاهده کردیم. از قرار معلوم ساورین برای تقویت فیس بوک، سرمایه گذاری اولیه این پروژه را فراهم کرد، اما پس از اینکه مدتی از کار فیس بوک گذشت و این شبکه به پیروزیت رسید، ادواردو ساورین و مارک زاکربرگ در مورد مقدار سرمایه گذاری که ساورین در فیس بوک انجام داده بود و بعلاوه رویکرد های مختلف تبلیغات برای فیس بوک با یکدیگر به مشکل برخورد.

بحث و جدل های مختلفی میان زاکربرگ و ساورین در گرفت و بدون اینکه در جریان تمامی ابعاد ماجرا باشیم به راحتی نمی توانیم حق را به زاکربرگ یا ساورین بدهیم، اما چیزی که مهم است این نکته است که در نهایت زاکربرگ دست ساورین را در سال 2005 از فیس بوک کوتاه کرد، مدت ها بعد ساورین در مصاحبه ای با نشریه فوربز (Forbes)، مدعی شد که هیچ کینه ای از زاکربرگ به دل ندارد و از آن موقع به بعد نیز از هر فرصتی برای تعریف و تمجید از زاکربرگ استفاده می نماید.

ادواردو ساورین چیزی نزدیک به 15 هزار دلار در پروژه اولیه فیس بوک سرمایه گذاری نموده بود و این سرمایه به میلیارد ها دلار پول تبدیل شد. ساورین که زاده برزیل است و در آن موقع در آمریکا اقامت داشت، چند سال پیش به علت قوانین مالیاتی سختگیرانه آمریکا، این کشور را به مقصد سنگاپور ترک گفت و مدتی است با راج گانگلی (Raj Ganguly)، یکی از جوان های پیروز کارآفرین آسیایی گروه تجاری با نام بی. کپیتال گروپ (B Capital Group)، را راه اندازی نموده اند و این شرکت در استارتاپ های بیمه ای، سلامتی و تجاری سرمایه گذاری می نماید.

داستین موسکوویتز

داستین (Dustin Moskovitz)، یکی از نزدیک ترین رفقای زاکربرگ به شمار میرود و این دو نفر به لحاظ سن و سال نیز نزدیکی زیادی به هم دارند و زاکربرگ تنها 8 روز از داستین بزرگ است. داستین در دوران دانشجویی چ با زاکربرگ هم اتاق بود و از همان ابتدای آغاز کار فیس بوک، به این پروژه مشغول شد. علاقه داستین به کار و تجارت به مقدار ای بود که پس از مدتی درس و تحصیل در هاروارد را کنار گذاشت و به عنوان یکی از مدیران ارشد در فیس بوک مشغول به کار شد.

او چیزی نزدیک به چهار سال در سمت مدیر عامل اجرایی فیس بوک انجام وظیفه کرد تا اینکه در نهایت در سال 2008 به این فکر افتاد که راهش را از فیس بوک جدا کند. خوشبختانه داستین موسکوویتز پس از ترک فیس بوک نیز توانست به پیروزیت های چشم گیری برسد و ثابت کند که در کنار بخت و اقبال، از هوش تجاری خوبی برخوردار است. داستین پروژه های مختلفی را در کارنامه اش دارد که پیروز ترین آن ها را می توان پروژه آسانا (ASANA)، نام برد، آسانا یکی از معروف ترین ابزار های مدیریت کار در جهانی دیجیتال به شمار میرود. آسانا به اعضای یک گروه یا شرکت اجازه می دهد تا پروژه ها و کار های مختلف را به یکدیگر محول کنند و گزارش های کاری تعیینی را در مورد کار های محول شده به وسیله دسترسی به این اپلیکیشن، دریافت کنند.

داستین موسکوویتز از آن جوان های با استعداد و پیروزی است که دستی در امورخیریه نیز دارد و در کنار راه اندازی آسانا، به همراه همسرش وقت زیادی از زندگی خود را به انجام پروژه های خیرخواهانه اختصاص داده است. راه اندازی پروژه ای برای ریشه کن کردن مالاریا، یکی از پروژ های معروف خیرخواهانه داستین موسکوویتز به شمار میرود.

داستین موسکوویتز دوران حضور در فیس بوک را کاملاً پشت سر گذاشته و از آن موقع تا به امروز صحبت خاصی در مورد فیس بوک مطرح ننموده است، او حتی ترجیح داد در مورد مشکلاتی که در یکی دوسال گذشته فیس بوک گرفتار آن ها شده نیز سکوت اختیار کند. مدتی پیش نیز بیزنس اینسایدر (Business)، طی مصاحبه ای با موسکووتیز نظر او را در مورد فیس بوک جویا شد و این کارآفرین جوان به خبرنگار پاسخ داد که توسعه سرویس آسانا به مقدار ای وقت او را گرفته که فرصتی برای فکر کردن به فیس بوک پیدا نمی نماید. به این ترتیب می توان گفت با توجه به روحیه ای که از داستین موسکوویتز سراغ داریم، در آینده نیز پروژه های چشمگیری را به جهانی دیجیتال معرفی خواهد نمود.

اندرو مک کالم

همان گونه که شرح دادیم فیس بوک به طور غیرمترقبه ای مورد توجه کاربران نهاده شد و زاکربرگ و یارانش آماده سرویس دهی به احتیاج کاربران در فیس بوک نبودند، این قضیه باعث شد تا زاکربرگ از دوستان و هم دانشگاهی هایش برای توسعه قسمت های مختلف فیس بوک یاری بگیرد. در این بین فیس بوک یک مورد بسیار مهم را نیز کم داشت و این مورد چیزی نبود به غیر از نشان تجاری فیس بوک. در نتیجه زاکربرگ برای طراحی لوگوی فیس بوک دست به دامان اندرو مک کالم (Andrew McCollum)، شد.

جالب اینجاست که مک کالم دستی در طراحی نداشت و به اصرار از زاکربرگ خواهش کرد تا طراحی لوگو را به یک هنرمند متخصص واگذار کند، اما گوش زاکربرگ به این حرف ها بدهکار نبود و در نهایت اندرو مک کالم در مقابل اصرار زاکربرگ کوتاه آمد و طراحی اولین لوگوی فیس بوک را انجام داد. اگر از قدیمی های فیس بوک باشید احتمالاً این لوگو را به خاطر دارید.

مک کالم تصویر مردی را در بالا و سمت راست اولین لوگوی فیس بوک به صورت کد های باینری نمایش داده بود و این مرد در آن موقع از جانب رسانه ها به عنوان مرد فیس بوکی شناخته می شد. جالب اینجاست که تصویر این مرد هیچ ربطی به فیس بوک و تاریخچه اش نداشت و در واقع مک کالم تصویر آل پاچینو در فیلم صورت زخمی را به عنوان مرد فیس بوکی در اولین لوگوی فیس بوک استفاده نموده بود.

مک کالم در پاگرفتن فیس بوک نقش مهمی ایفا کرد، اما پیروزیت فیس بوک، افزایش حجم کار را برای او در پی داشت و به همین علت نیز تصمیم گرفت تا عطای فیس بوک را به لقایش ببخشد و درس هایش را فدای این پروژه که در آن موقع آینده تعیینی هم نداشت، نکند. در نتیجه مک کالم پس از مدتی حضور در فیس بوک، این پروژه را رها کرد و پس از فارغ التحصیل شدن از هاروارد چندین پروژه مستقل را آغاز کرد. سرویس های آنلاینی مانند جابزپایس (JobsPice)، که یک سرویس ساخت رزومه آنلاین است، به همراه سرویس استریم تلویزیونی فیلو (Philo)، را می توان از نمونه کار های پیروز اندرو مک کالم نام برد.

کریس هیوز

همان گونه که برای شما گفتیم زاکربرگ مغز متفکر راه اندازی فیس بوک بود، اما در کنار او جوان های دیگری نیز برای راه اندازی فیس بوک همکاری کردند، جالب اینجاست که بیشتر این جوان ها، پس از مدتی فیس بوک را ترک گفتند و برای پیشرفت در پی پروژه های شخصی خودشان رفتند و امروزه یکی از دیگری پیروز تر شده اند.

یکی از نمونه های شاخص این قضیه را می توان کریس هیوز (Chris Hughes)، نام برد. کریس هیوز زاده شهری کوچک در کارولینای شمالی است و به رغم سن و سال کمش نه تنها در فیس بوک جوان پیروزی بود بلکه حتی پس از جدایی از فیس بوک نیز به جوان پیروزی تبدیل شد و کارنامه درخشانی در جهانی سیاست برای خودش دست و پا کرد. کریس هیوز جوان بسیار موقعیت شناسی است و با یاری گرفتن از فرصت ها موقعیت ها برای خودش نام و رسم خوبی در جهانی سیاست بدست آورده است.

شان پارکر

شان حتی قبل از اینکه به گروه جوان های مؤسس فیس بوک بپیوندد نیز در جهانی دیجیتال شخصی شناخته شده بود. او راه اندازی وب سایت نپستر (Napster) را در کارنامه اش دارد که این سایت در زمان خودش به عنوان یکی از محبوبترین وب سایت های اشتراک فایل و موسیقی شناخته می شود. پارکر که دید تجاری خوبی دارد و در آن موقع فیس بوک را وب سایتی آینده دار می دید با مارک زاکربرگ قرار ملاقاتی گذاشت و همکاری این دو جوان پایه گذاری شد.

شان پارکر تجربه خوبی در رقابت و حضور در جهانی تجارت آنلاین داشت و زاکربرگ یاری کرد تا فیس بوک به پیروزیت های بیشتری برسد، از طرف دیگر فیس بوک در ابتدا با نام دِ فیس بوک، (the Facebook) معرفی شده بود و به پیشنهاد شان پارکر، واژه معرفه دِ از ابتدای عبارت فیس بوک حذف شد. شان پارکر برای مدتی به سمت مدیرعامل فیس بوک انتخاب شد و کوشش های زیادی برای محبوبیت و پیروزیت فیس بوک انجام داد، اما در نهایت به جرم های مختلفی بازدداشت شد و همین قضیه زمینه هایی جدایی شان پارکر را از فیس بوک فراهم کرد.

پارکر پس از جدایی از فیس بوک دست روی دست نگذاشت و فعالیت های مختلفی را در جهانی دیجیتال از جانب او شاهد بوده ایم که در این زمینه می توان به سرمایه گذاری شان پارکر در اسپاتیفای در سال 2010 اشاره نمود. شان پارکر که در سال 2019 ثروت خالص او نزدیک به 2.7 میلیارد دلار برآورد شده، دستی در امور خیریه نیز دارد و با راه اندازی بنیاد پارکر، به بیماران سرطانی یاری می نماید. جالب اینجاست به رغم ثروت کلانی که شان پارکر از فیس بوک به جیب زد، وی پس از مدتی جدایی از این شرکت از هر فرصتی برای تبلیغ بر ضد فیس بوک استفاده می نماید و مدعی است این شبکه اجتماعی آسیب های زیادی برای بچه ها دارد.

جیمز پییِرا

جیمز (James Pereira)، شخصیت مرموز و ناشناخته ای است که خط و خبر زیادی از او در اینترنت پیدا نمی شود. او مدتی به عنوان هفتمین کارمند فیس بوک مشغول به کار بود و سابقه حضور وی در فیس بوک به سال های 2004 تا 2007 باز می شود. اما از آن موقع به بعد دود شد و رفت هوا و دیگری خبری از او نداریم.

بیزنس اینسایدر چند وقت پیش مدعی شد که جیمز پییرا با ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamato)، مؤسس فراری بیت کوین همکاری دارد. ناگفته نماند یک بلاگ به جیمز پییرا منسوب است که نوشته های این بلاگ نیز از سال 2011 تا به امروز به روز نشده اند و با این حساب روی این بلاگ هم به عنوان نشانه ای از جیمز پییرا نمی توان حساب باز کرد. در این بین مدتی پیش گزارش هایی از جانب پایگاه خبری میک (Mic)، مبنی بر حضور جیمز پییرا در پورتلند منتشر شد. اما روی این گزارش نیز نمی توان حساب باز کرد.

به این ترتیب در حال حاضر تعیین نیست که جیمز پییرا مشغول چه کاری است و زندگی اش در چه وضعیتی واقع شده است، اما از آنجایی که ماه هیچ وقت پشت ابر نمی ماند، بدون شک روزی فرا خواهد رسید که سر و کله جیمز پییرا نیز پیدا شود و ببینیم هفتمین کارمند فیس بوک چگونه روزگار می گذراند.

تانر هالیچیوغلو

بیزنس اینیایدر، تانر هالیچیوغلو (Taner Halicioglu) را به عنوان اولین کارمند رسمی فیس بوک معرفی می نماید و تانر مهندسی بود که زیرساخت پایگاه های اطلاعاتی فیس بوک را برای قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات فراهم کرد. از این لحاظ تانر در زمان فعالیت در فیس بوک به عنوان یکی از مهم ترین کارمندان این شبکه اجتماعی شناخته می شد. تانر تا سال 2009 در فیس بوک بود با توجه به رزومه پر و پیمانی که در فیس بوک برای خودش جمع نموده بود توانست شغل معمی در شرکت تفریح های بلیزارد (Blizzard Entertainment) برای خودش دست و پا کند.

اگر اهل بازی های ویدئویی باشید بدون شک نام بلیزارد به گوش شما خورده و به خوبی می دانید که این شرکت یکی از قدیمی های جهانی گیم است و عناوین مهمی، چون دیابلو (Diablo)، و جهانی واکرافت (World Of Warcraft)، را در کارنامه اش دارد. تانر به حضور فعالش در بلیزارد ادامه داد و در سال 2013 نیز یکی از کرسی های استادی دانشگاه سن دیگو را از آن خود کرد تا دانش و تجربه اش را در اختیار جوان ها قرار دهد.

تانر هالیچیوغلو در سن دیگو زندگی می نماید و یکی از خیرخواه ترین افراد این شهر است، او در امور خیریه ید طولایی دارد و سخاوتمندی و دست و دل بازی اش به شهروندان سن دیگو ثابت شده است. در مورد یاری های تانر می توان به اهدای مبلغ گزاف 74 میلیون دلار به دانشگاه سن دیگو اشاره نمود. به همین علت نیز یکی از ساختمان های دانشگاه سن دیگو به نام تانر هالیچیوغلو نام گذاری شده است. تانر مدعی است می خواهد دانشگاه سن دیگو را به یکی از معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی در زمینه بانک های اطلاعاتی تبدیل کند.

اِزرا کالاهان

بیشتر نیرو هایی که در اوایل آغاز فعالیت فیس بوک در این شرکت استخدام می شدند زیر نظر مستقیم مارک زاکربرگ قرار می گرفتند، اما ارزا کالاهان (Ezra Callahan)، پس از استخدام با شان پارکر در یک دفتر نهاده شد و تعامل نزدیکی با پارکر داشت.

بیزنس اینسایدر گزارش داده است که کالاهان از سال 2004 تا 2010 با سمت مدیر ارتباطات داخلی در فیس بوک مشغول کار بود و همزمان مدیریت محصول این شرکت را نیز بر عهده داشت. کالاهان در چندین سال حضور خود در فیس بوک خدمت های زیادی به این شرکت کرد و دستمزد هنگفتی را نیز دریافت نمود. در نهایت نیز پس از ترک فیس بوک، به سواحل آفتابی لس آنجلس رفت و این روز ها در صنعت هتل داری و تفریح مشغول به کار است.

ارزا کالاهان یکی از ساختمان های قدیمی لس آنجلس را که قدمتی بیشتر از 100 سال دارد را خریداری کرد و این ساختمان را به محلی برای اجرای موسیقی تبدیل نمود. این ساختمان برای حدود 1000 نفر جا دارد و به سرعت توانست به یکی از محل های پرطرفدار در میان جوانان لس آنجلسی تبدیل شود. ارزا کالاهان توجه زیادی به ساخت هتل ها و رستوران ها دارد و از آن دسته مرد های اهل زندگی به شمار میرود که حسابی خانواده دوست است و در حال حاضر 7 فرزند دارد.

مت کوهلر

مت کوهلر (Matt Cohler) فردی است که نه تنها سابقه درخشانی در فیس بوک دارد، بلکه سابقه حضور در شرکت های معتبری مانند فیس بوک، دراپ باکس، اوبر و لینکدین نیز در کارنامه اش به چشم می خورد. مت کوهلر در شرکت های فیس بوک و لینکدین سمت های کلیدی را بر عهده داشت و حضور وی در فیس بوک باعث شد ثروت هنگفتی به جیب بزند.

پایگاه خبری ونچِر بیت (Venture Beat)، گزارش داده است که فیس بوک مدت ها در پی استخدام مت کوهلر بود تا اینکه نهایتاً این جوان خوش فکر و پیروز را در سال 2008 به استخدام درآورد. مت کوهلر پس از ترک فیس بوک نیز یک لحظه بیکار ننشسته و سابقه فعالیت در شرکت های اسنپ چت، تیندر و اینستاگرام را نیز دارد. فعالیت او در جهانی فناوری و ارتباطاتی که با سلاطین تکنولوژی دارد در کنار سرمایه گذاری های مؤثر و سودبخشی که انجام داده باعث شده تا مت کوهلر به یکی از برترین سرمایه گذاران جهانی فناوری تبدیل شود. سرمایه گذاری های مت کوهلر به مقدار ای دقیق بوده است که بسیاری از کارشناسان جهانی فناوری معتقد هستند کوهلر از عالم غیب خبر دارد و به همین علت نیز سرمایه گذاری هایش هرگز با شکست روبرو نشده است. به این ترتیب انتظار می رود در آینده نیز شاهد خبر های بیشتری از پیروزیت های مت کوهلر باشیم.

انتشار: 12 مهر 1403 بروزرسانی: 12 مهر 1403 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2342

به "10 کارمند روز های آغازین فیس بوک، امروز کجا هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کارمند روز های آغازین فیس بوک، امروز کجا هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید