کشت لوفا یا لیف طبیعی چگونه انجام می گردد؟

به گزارش دکتر برای تو، یکی از کسب و کارهای پرسود ، کشت لوفا یا همان لیف طبیعی است. از کشت و پرورش لوفا برای ساخت لیف طبیعی استفاده می گردد. این کار به سرمایه کمی احتیاج دارد و با توجه به قیمت بالای لیف طبیعی با سود فراوانی همراه است. رویش این گیاه در بخش های شمالی و جنوبی و منطقه ها دارای آب و هوای گرم و مرطوب ایران امکان پذیر است. برای آشنایی با مراحل کشت گیاه لوفا تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

کشت لوفا یا لیف طبیعی چگونه انجام می گردد؟

لوفا چیست؟

کشت لوفا ، شبیه کاشت خیار و کدو و مراقبت از آن مانند گیاهان کدو است. نام گیاه شناسی این گیاه Luffa Aegyptiaca بوده که به نام کدوی اسفنجی نیز شناخته می گردد. از لیف طبیعی لوفا به عنوان یک لایه بردار طبیعی استفاده می گردد. این محصول به پوست شما اجازه تنفس داده و لکه های سطح پوست را از بین می برد و باعث می گردد پوستی کاملا شفاف و سالم داشته باشید.

کشت لوفا در خانه

امروزه مردم در سراسر دنیا در حال توسعه آگاهی و حساسیت برای کاهش استفاده از پلاستیک و صنایع مصنوعی هستند. لیف های اسفنجی حمام به زباله های پلاستیکی یاری می نمایند ؛ زیرا باید هر چند ماه یکبار دور ریخته شوند و قابل بازیافت نیستند. بنابراین ، بهتر است به جای خرید این لیف های اسفنجی ، برای فراوری لیف طبیعی ، کشت لوفا را در خانه انجام دهید.

آیا می توان کشت لوفا را در گلدان انجام داد؟

لوفا رشد موثری دارد و بعلاوه سایه طبیعی بسیار خوبی ایجاد می نماید. گل های زرد کوچک آن که بسیار زیبا به نظر می رسند نیز شبیه به بوته های خیار یا خربزه هستند. شما می توانید کشت لوفا را در خاک یا در گلدان انجام دهید. در زیر یک راهنما برای علاقه مندان به باغبانی و کسانی که می خواهند لوفا پرورش دهند آماده نموده ایم که در آن می توانید پاسخ سوالاتی مانند زمان کاشت لوفا و نحوه نگهداری از آن را بیابید.

کشت لوفا به چه مقدار نور احتیاج دارد؟

کشت لوفا حداقل به شش ساعت آفتاب کامل در روز احتیاج دارد. این گیاهان آفتاب و گرمای زیاد را دوست دارند. وقتی نوبت به کاشت گیاهان لوفا می رسد ، اواسط فروردین برترین زمان برای کاشت بذر است. بنابراین نور خورشید به مقدار کافی برای جوانه زدن بذرها وجود دارد.

خاک مناسب برای کشت لوفا کدام است؟

لوفا در خصوص خاک سختگیر نیست ؛ به جز اینکه زهکشی خوبی داشته باشد. در پاسخ به این سوال که آیا می توان کشت لوفا را در گلدان انجام داد باید گفت که فقط کافیست مطمئن شوید که خاک به خوبی زهکشی شده است تا از آب زیاد گیاه جلوگیری گردد. اگر بذرها را در فروردین بکارید ، باید تا اواسط اردیبهشت برای پیوند به گلدان آماده شوند.

گیاه لوفا چقدر باید آبیاری گردد؟

پس از کاشت بذر و تا زمانی که نهال ها به خوبی جا بیفتند ، حتما خاک را مرطوب نگه کنید. پس از آن در صورت عدم بارندگی در منطقه ، هر هفته آب به عمق 2.5 سانتی متر در پایه گیاه بریزید. برای جلوگیری از شیوع هر گونه بیماری به برگ ها و درخت انگور آب ندهید.

استفاده از کود

قبل از کشت لوفا ، مواد آلی را به مخلوط خاک اضافه کنید. سپس ، دو یا سه بار در طول فصل رشد با کود غنی از نیتروژن آن را تغذیه نمایید.

چه آفات و بیماری هایی روی گیاه لوفا تاثیر می گذارد؟

شکایات رایج در خصوص پیچک لوفا شامل سفیدک کرکی ، سفیدک پودری ، سوختگی برگ و لکه برگی زاویه دار است. با این حال ، آنها نادر هستند. همین امر در خصوص آفاتی مانند سوسک خیار و کنه عنکبوتی نیز صادق است. برترین راه برای جلوگیری از آفات و بیماری ها انجام تناوب زراعی است. بعلاوه برای کاهش شیوع بیماری باید از آبیاری گیاه از بالا خودداری کنید.

ساخت تکیه گاه برای آویزان شدن لوفا

گیاه لوفا به سرعت رشد می نماید و به طور پرباری توسعه می یابد. بنابراین ، برای دور نگه داشتن میوه از زمین و گردش هوای مناسب برای گیاه ، به یک تکیه گاه بسیار محکم احتیاج است. اگر میوه با خاک تماس پیدا کند ، می تواند منجر به پوسیدگی ، تغییر رنگ و بدشکل شدن و خمیدگی محصولات گردد. برای کشت لوفا ، تکیه گاه داربست ایده آل ترین خواهد بود. ساختار داربست باید به مقدار کافی قوی باشد تا وزن محصولات بالغ را تحمل کند. معمولاً ستون های 10×10 سانتی متری با سیم های سنگین به صورت افقی از هم فاصله می گیرند تا قسمت بالایی به خوبی کار کند. الوفاها را می توان با گره زدن یک رشته V شکل به گونه ای شکل داد که شاخه ها بتوانند آنها را برای حمایت نگه دارند.

چگونه می توان میوه دهی را بیشتر کرد؟

برای اطمینان از باردهی خوب ، اولین گل ها را از گیاه جدا کنید. همین کار را برای گل های نر و چهار شاخه جانبی اول که روی گیاه آغاز به رشد می نمایند انجام دهید.

برداشت و نگهداری لوفا

اگر کشت لوفا در اواسط فروردین کاشته گردد تا اردیبهشت بالغ می گردد. وقتی بالغ می شوند ، باید برنزه شده و احساس سبکی داشته باشند. پوست باید سفت و خوب خشک گردد و وقتی میوه را تکان می دهید باید صدای جغجغه دانه های داخل آن را بشنوید. پس از آن میوه ها آماده برداشت هستند ؛ زیرا الیاف داخل آن خشک و سفت شده اند. وقتی میوه را می برید حدود 5 سانتی متر از گیاه را روی آن بگذارید.

لیف از گیاه لوفا چگونه ساخته می گردد؟

میوه لوفا را حدود 20 دقیقه در آب گرم خیس کنید تا پوست بیرونی میوه نرم شده و راحت تر جدا گردد. پس از برداشتن پوست ، میوه ها را تکان دهید تا دانه ها خارج شوند. تکه های خمیری که هنوز چسبیده اند را بردارید. پس از تمیز کردن کامل آن ، لوفا را به مدت یک ساعت در محلول سفید نماینده ده درصد خیس کنید تا تمیز گردد و لکه ها از بین بروند. سپس زیر آب تمیز بشویید. آن را تکان دهید تا آب اضافی قبل از خشک شدن در آفتاب یا در مکانی گرم و دارای تهویه مناسب خارج گردد. تا زمان استفاده در جای خشک نگهداری گردد. در اینجا حوله حمام شما آماده است. از آن می توانید در حمام و آشپزخانه بهره ببرید.

منبع: اتاق
انتشار: 20 بهمن 1401 بروزرسانی: 20 بهمن 1401 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2223

به "کشت لوفا یا لیف طبیعی چگونه انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت لوفا یا لیف طبیعی چگونه انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید