کدام مسائل نفس مشاغل خانگی را به شماره انداخته است؟

به گزارش دکتر برای تو، خبرگزاری خبرنگاران طی آنالیز چند ماه گذشته به مسائل موجود بر سر راه مشاغل خانگی پرداخت که طی آن با یاری مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی مسائل مطرح شده به صورت علمی مورد آنالیز نهاده شد، آنچه می خوانید میزگرد جمع بندی این پرونده است.

کدام مسائل نفس مشاغل خانگی را به شماره انداخته است؟

به گزارش خبرنگاران، میزگرد جمع بندی پرونده آنالیز مسائل مشاغل خانگی با حضور علی حقیقت پژوهشگر اقتصادی، بهنوش بابایی مسئول مشاغل خانگی استان قزوین و فریده ذوالقدر یکی از فعالان حوزه چرم در دفتر خبرگزاری خبرنگاران برگزار گردید.

در ابتدای این نشست ماحصل پرونده مشاغل خانگی در خبرنگاران موردآنالیز نهاده شد؛ طی آنالیز های چندماهه مسائل اقتصاد کلان، نظارت، عدم وجود حمایت علمی و اطلاعاتی، مسائل اداری و فروش به عنوان موانع و مسائل مشاغل خانگی احصا شد.

فروش محصولات خانگی بزرگ ترین معضل فراورینمایندگان

مسئول مشاغل خانگی استان قزوین با اشاره به اینکه فروش، تبلیغات و به روز نبودن محصولات خانگی ازجمله مسائل این مشاغل است، در این جلسه می گوید: طی آنالیز های صورت گرفته در شهرستان آوج، طرح قالی های بافته شده به روز نیست به همین دلیل مشتری نیز نخواهد داشت.

بابایی تصریح می نماید: برای راه اندازی بازار فروش محصولات خانگی از شهرداری ها یاری خواستیم تا مکانی را برای مشاغل خانگی اختصاص دهند، به همین منظور جلسات متعددی برگزار گردید ولی تا به امروز نتوانستیم در استان یک بازار معین داشته باشیم.

وی عنوان می نماید: فروش محصولات خانگی بزرگ ترین معضل برای فراورینمایندگان است تا به امروز بازارچه هایی که برای فروش محصولات خانگی داشتیم به وسیله دفتر امور بانوان استانداری به صورت موقت راه اندازی شده بود؛ بعضی از ادارات مربوطه ازجمله میراث فرهنگی نیز برای راه اندازی بازارچه های کوچک برای فروش محصولات خانگی اقدام کردند.

ذوالقدر در این خصوص بیان می نماید: عدم حمایت از مشاغل خانگی کار را سخت نموده است، وقتی خانمی لیف می بافد و خودش را به بازارهای هفتگی می رساند برای یک بساط کوچک باید هزینه پرداخت کند، مگر چقدر سود کسب می نماید و درآمد دارد که بخواهد هزینه هم پرداخت کند به همین جهت است که مشاغل خانگی هیچ گاه رشد نمی نمایند و همواره در یک سطح باقی می مانند.

وی اظهار می نماید: ما خانه به دوش هستیم و مکانی متمرکز برای استقرار نداریم، حتی برای اجاره مغازه به سعدالسلطنه مراجعه نموده و با نهادهای بسیاری نیز نامه نگاری کردیم ولی دست آخر نتیجه نگرفتیم چون به تقاضای ما اهمیتی نمی دهند.

توجه به آموزش به وسیله فضای مجازی و بیانی ساده

حقیقت نیز در این جلسه می گوید: باید به وسیله فضای مجازی آموزش بازاریابی و فروش و دیگر آموزش ها وجود داشته باشد و فرآیند را برای کارآفرینان و علاقه مندان تشریح و اهمیت موضوع نیز ذکر گردد چراکه ساده سازی اثربخشی آموزش را افزایش می دهد.

بابایی تصریح می نماید: کارآفرینان الزامی برای شرکت در دوره های کارآفرینی و فروش ندارند، اغلب افرادی که در دوره های آموزشی شرکت می نمایند بلافاصله بعد از اتمام دوره به دنبال دریافت تسهیلات هستند و در حقیقت کوشش دارند تا هرچه سریع تر به نتیجه برسند.

بابایی اعلام می نماید: در استان قزوین دو شهر دانسفهان و آوج شناسایی شده است تا در شهرستان دانسفهان خوشه کفش و در آوج نیز خوشه گلیم و فرش تشکیل و بازاریابی و فروش نیز به آن ها آموزش داده گردد.

ذوالقدر نیز در این خصوص می گوید: برای فروش باید همه جوانب را در نظر گرفت، آموزش در مشاغل خانگی دارای صندلی ویژه ای است که باید این مشاغل را ازنظر اقتصاد کلان، فروش و آموزش موردآنالیز قرار داد.

وی می گوید: داشتن مهارت مهم تر از بازار است و اگر حتی ساختار نباشد و مهارت وجود داشته باشد نیز می توان بازار را در دست گرفت.

حقیقت که مخالف این سخن است در پاسخ به ذوالقدر می گوید: در حال حاضر اقتصاد تقاضامحور است و اگر تقاضا وجود داشته باشد عرضه خود را با آن تطبیق می دهد اما اگر تقاضایی وجود نداشته باشد محصولی نیز فراوری نخواهد شد.

قوانین دست وپاگیر وجود دارد

بابایی در ادامه بیان می نماید: همواره قوانین دست وپاگیر وجود دارد و ای کاش وزارت کار امور و ضوابط را به استان ها تفویض می کرد تا هر استان برحسب اقتضای خود برنامه ریزی کند؛ قزوین یک استان صنعتی و کشاورزی است و همواره قوانین موجب می گردد تا اداره کار به عنوان متولی مشاغل خانگی نتواند صفر تا 100 کار را انجام دهد.

وی ادامه می دهد: مواردی وجود داشته که کارآفرینان بعد از دوندگی بسیار از دستگاه متولی مجوز برای تسهیلات 10 میلیون تومانی دریافت نموده اند ولی با ورود به سال جدید و تخصیص اعتبار جدید باید تمام ضوابط آن نیز رعایت گردد و فرد برای دریافت وام دوباره این جهت را طی کند؛ به همین جهت فرد متقاضی از دریافت تسهیلات منصرف می گردد که با این انصراف تنها فرد متقاضی آسیب نمی بیند بلکه همه در سطح کلان متضرر می شوند.

ذوالقدر نیز در این خصوص می گوید: من برای راه اندازی فعالیت خودم پنج سال برای وام 20 میلیون تومانی رفتم که الآن این رقم جوابگوی راه اندازی یک کسب وکار خانگی نیست؛ چرا باید یک فرد برای دریافت تسهیلات دوندگی کند و درنهایت از دریافت آن منصرف و مجبور گردد یک قطعه طلا و یا اثاثیه منزل بفروشد تا کسب وکار خود را راه اندازی کند.

ضعف های موجود ناشی از رفتارهای جزیره ای است

حقیقت می گوید: ضعف های موجود ناشی از رفتارهای جزیره ای و ناهماهنگی ها است؛ گاهی یک مجوز فلسفه وجودی تأسیس یک سازمان است.

وی ادامه می دهد: در 50 سال گذشته سه نهاد عدلیه، نظمیه و اقتصادیه وجود داشتند که وزارتخانه های اقتصاد، صنعت، کشاورزی و کار زیرمجموعه آن محسوب می شدند ولی بعدها به این نتیجه رسیدند که تخصصی شوند، الآن نیز به فکر این هستند بعضی از وزارتخانه ها یا نهادها تجمیع شوند.

کارشناسان دستگاه های اجرایی به رسالت خود واقف نیستند

حقیقت در ادامه اضافه می نماید: الکترونیکی شدن امور باعث می گردد تا نظم سیستماتیک در نظام اداری به وجود آید و بخشنامه ها منظم شوند؛ 95 درصد کارشناسان دستگاه های اجرایی به رسالت خود واقف نیستند و از ایجاد مطالبه مردم از دستگاه های اجرایی فرار می نمایند که این امر کاهش بهره وری دولت را در پی دارد.

وی ادامه می دهد: مشاغل خانگی در اقتصاد و ایجاد ارزش افزوده سهمی ندارند و بیشتر ابعاد اجتماعی آن مدنظر کارشناسان است و بُعد اشتغال زایی آن اهمیت دارد؛ کشور چین به دلیل جمعیت بالا به سمت مشاغل تک نفره و خانگی حرکت نموده که این مشاغل به عنوان زنجیره در مشاغل بزرگ نیز وارد می شوند.

این پژوهشگر اقتصاد عنوان می نماید: سرمایه گذاری جسارت و شجاعت می خواهد و در آن باید ریسک ها را پذیرفت؛ اقتصاد آمریکا از 400 سال پیش بر اساس بازار و اقتصاد ایران نیز از زمان امیرکبیر بر پایه دولت پایه ریزی شد و در حال حاضر نیز همین فرهنگ وجود دارد.

وی اضافه می نماید: رفتار دولت باید امنیت زا باشد تا فرد سرمایه گذاری کند، مشاغل خانگی آسیب پذیر هستند و دولت باید ازنظر بازار و فضای مجازی از سرمایه گذاران حمایت کند؛ ازنظر فعالیت اقتصادی فرد باید دارای مهارت باشد، شرایط اقتصادی و نظام توزیع نیز باید وجود داشته باشد و باید متذکر شد که تأمین سرمایه آخرین قدم محسوب شده ولی در ایران اولین قدم است.

حقیقت می گوید: در مشاغل خانگی حاکمیت نقش اساسی دارد، حتی برای فعالیت های اقتصادی دادگاه های تخصصی وجود ندارد و فراورینمایندگان نگران مسائل حقوقی و قوانین دست وپا گیر هستند؛ دولت می تواند با فراهم کردن بستر امن به رونق اقتصاد یاری کند، درعین حال بخش خصوصی نیز به قدری قوی نیست که شبکه سازی داشته باشد.

عدم هماهنگی بین پول و فراوری علل شکست مشاغل خانگی

ذوالقدر با اشاره به حجم نقدینگی در دست افراد می گوید: بسیاری از فعالان کار را با سرمایه شخصی خودشان شروع می نمایند، الآن قیمت ها ثابت نیست و فروش پایین است، اطرافیان نیز ریسک ننموده و پس انداز شخصی خود را در اختیار افرادی که قصد فعالیت در حوزه مشاغل خانگی دارند قرار نمی دهند.

وی می گوید: نخواستند از مشاغل خانگی حمایت نمایند چون در این پنج سال دوندگی زیادی کردم ولی نتیجه نگرفتم و با سرمایه شخصی خودم آستین همت را بالا زدم.

بابایی به عدم هماهنگی بین پول و فراوری اشاره و عنوان می نماید: فردی با یک مبلغ معین شغلی را شروع می نماید ولی گاهی به یک باره قیمت ها افزایش پیدا می نماید به گونه ای که گاهی مجموع سرمایه فرد و تسهیلات دریافتی آن را جبران نمی نماید و درنهایت آنان را با شکست روبرو می سازد.

وی در مورد نقدینگی بیان می نماید: نقدینگی در جامعه وجود دارد و به صورت مقطعی کاهش و یا افزایش پیدا می نماید ولی به سمتی حرکت می کنیم که ارزش و حجم نقدینگی کم و کمتر می گردد، برای مثال حجم و ارزش پس اندازی که دو سال پیش صورت گرفته باشد اکنون کاهش پیدا نموده است.

این مسئول اضافه می نماید: عدم اطمینان موجب می گردد افراد پس انداز خود را برای کارآفرینی در اختیار اطرافیان قرار ندهند و علاوه بر دو برابر شدن پول خود به فکر بازگشت سرمایه خود هستند.

دست روی دست زیاد شده است

ذوالقدر در این خصوص خاطرنشان می نماید: دست روی دست زیاد شده است یک محصول را با چرم طبیعی فراوری می کنیم ولی فراورینماینده ای دیگر همان محصول را بی کیفیت و با چرم مصنوعی فراوری می نماید که نصف قیمت محصول فراوریی ما است، مسلماً خریداران به دلیل کاهش قدرت خرید از محصولی که با چرم مصنوعی فراوریشده استقبال می نمایند.

حقیقت می گوید: این مشکل در بسیاری از صنایع و حتی بیمه وجود دارد، در دیگر کشورها افراد از 18 نوع بیمه استفاده می نمایند ولی در کشورمان بر اساس کاهش قدرت خرید و درآمد پایین استقبالی صورت نمی گیرد و بنابراین صنایع نیز رشد نخواهند داشت.

اقتصاد کلان بزرگ ترین مشکل مشاغل خانگی

حقیقت در جمع بندی سخنانش مشکل اصلی مشاغل خانگی را در اقتصاد کلان می بینید و ادامه می دهد: مشکل اداری و تأمین اقتصادی در صندلی دوم، نظارت روی دستگاه های اجرایی و بانک ها در صندلی سوم و شبکه سازی و عدم آموزش به وسیله فضای مجازی در صندلی چهارم این مسائل واقع شده است.

بابایی در خاتمه سخنانش می گوید: اقتصاد کلان بزرگ ترین مشکل مشاغل خانگی است، تمامی مسائل به صورت زنجیره به هم وصل هستند و اگر مسائل حل نشوند حتی کم اهمیت ترین مشکل نیز به مسئله ای بزرگ مبدل خواهد شد.

وی ادامه می دهد: از سال 80 پرداخت تسهیلات ماده 56 را داشتیم که با شکست روبرو شد و از سال 84 نیز طرح و تسهیلات بنگاه های زودبازده در دستور کار نهاده شد که اعتبار بالایی نیز به آن ها اختصاص پیدا می کرد و بیش از 20 هزار نفر در آن ثبت نام کردند که آن طرح نیز با شکست روبرو شد به همین جهت می توان چنین نتیجه گیری کرد که حمایت اقتصادی تأثیر چندانی در موفقیت ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 482

به "کدام مسائل نفس مشاغل خانگی را به شماره انداخته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام مسائل نفس مشاغل خانگی را به شماره انداخته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید