پیگیری مطالبات و دغدغه های جامعه دانشگاهی در هفته گذشته به کجا رسید؟

به گزارش دکتر برای تو، مطالبات مطرح شده جامعه دانشگاهی در سامانه فارس من از سوی خبرنگاران خبرنگاران پیگیری شده است.

پیگیری مطالبات و دغدغه های جامعه دانشگاهی در هفته گذشته به کجا رسید؟

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران؛ دانشگاه ها و مراکز آموزشی تعطیل است اما آموزش هرگز تعطیل نمی شود، شیوع بیماری کرونا چند مدتی است که سبب تعطیلی حضور دانشگاهیان در مراکز آموزشی و دانشگاه ها شده اما جامعه دانشگاهی مانند قبل یا شاید حتی بیشتر پیگیر مسائل مربوط به آموزش مانند کیفیت علمی و آموزشی دروس، شهریه، سهمیه کنکور و غیره هستند.

دانشگاهیان مسائل و مسائلی که با آن درگیر هستند و به دغدغه شان تبدیل شده را با سامانه فارس من مطرح می کنند.

فارس من، سامانه ای است که مردم می توانند مسائل خود در هر زمینه ای را در این سامانه مطرح کنند تا خبرنگاران خبرنگاران آن مشکل را از مسوولان مربوطه پیگیری کرده و نتیجه را اعلام کنند، جامعه دانشگاهی نیز مسائل علمی و آموزشی خود را در این سامانه مطرح کردند و خبرنگاران گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران این مسائل را از مسوولان این حوزه پیگیری کردند.

در زیر آنچه از مسائل مردم که در هفته گذشته از سوی مردم مطرح از سوی خبرنگاران خبرنگاران پیگیری شده را مشاهده می کنید.

تکلیف امتحانات دانشگاه چیست؟ مجازی یا حضوری

این هفته دغدغه دانشجویان دانشگاه پیام نور مشخص تکلیف امتحانات پایان ترم بود، آنها این مشل را در سامانه فارس من مطرح کردند و میخواستند بدانند که امتحاناتشان به صورت حضوری برگزار می شود یا مجازی.

این مساله را از مسوولان دانشگاه پیگیری کردیم؛ پاسخ امیرحسین بهروز مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور اینگونه بود: با توجه به سیاست ها، برنامه ریزی تحصیلی و همچنین نوع آموزش ترکیبی و مهم تر از همه وجود ویروس کرونا تمامی امتحانات دانشگاه پیام نور در همه مقاطع تحصیلی به صورت 100 درصدی مجازی برگزار خواهد شد و هیچ گونه آزمون حضوری در این دانشگاه انجام نمی شود.

البته این مشکل فقط مربوط به دانشجویان دانشگاه پیام نور نبود، از این رو مساله را از علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز جویا شدیم.

وی گفت: در حال حاضر بخشی از ارزیابی های دانشجویان در طول ترم توسط اساتید اجرا شده است، برای بخشی از ارزیابی های باقی مانده، قطعا از نظر وزارت علوم و دانشگاه بهترین نوع آزمون، آزمون حضوری است و اولویت اول با برگزاری آزمون های حضوری است اما با در نظر دریافت اینکه سلامتی دانشجویان و اساتید در اولویت همه کارها است، اگر به هر دلیلی برگزاری آزمون حضوری فراهم نشد که برای مثال ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط را برای برگزاری آزمون حضوری مساعد ندید یا دانشگاه نتوانست شرایطی که ستاد ملی مقابله با کرونا برای حصول اطمینان از سلامت افراد در برگزاری حضوری آزمون ها، اعلام می کند را برآورده کند، در آن زمان دیده شده دانشگاه بتواند گزینه های دیگری را برای برگزاری آزمون استفاده کند از این رو وزارت علوم با بخشنامه و توصیه نامه هایی اختیار عمل درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان را به دانشگاه ها سپرده است.

سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز گفت: امتحانات دانشگاه تهران از هفتم تیر 99 آغاز می شود و به دلیل برگزاری با کیفیت تر امتحانات، قرار است که امتحانات پایان ترم در این دانشگاه به صورت حضوری برگزار شود، البته روش برگزاری آزمون هنوز نهایی نشده و یکی از گزینه ها برگزاری آزمون در مراکز استان ها است که دانشجویان ناگزیر به بازگشت به دانشگاه نباشند البته بخشی از نمره نهایی درس از نمره های در طول ترم تشکیل شده و اساتید می توانند تا حدی آزمون درس ها را به صورت الکترونیکی برگزار کنند و آزمون دانشجویان خارجی هم که از کشور خارج شده اند هم به صورت الکترونیکی خواهد بود.

نگرانی دانشجویان فنی و حرفه ای درباره حذف نیمسال تحصیلی بدون احتساب سنوات

مساله دیگر مربوط به دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای است؛ آن ها خواستار حذف نیمسال تحصیلی بدون احتساب سنوات شدند.

این موضوع را از ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای پیگیری کردیم، صالحی عمران گفت: با توجه به نظر مساعد وزارت علوم و دانشگاه حذف نیم سال تحصیلی بدون احتساب سنوات برای دانشجویانی که دچار مسائل خاص هستند امکان پذیر است و دانشجویان درباره حذف نیم سال تحصیلی بدون احتساب سنوات نگرانی نداشته باشند چون نظر دانشگاه و وزارت علوم در این زمینه مساعد است، بنابراین کمیسیون موارد خاص می تواند برای حذف نیم سال تحصیلی بدون احتساب سنوات دانشجویان کمک کند.

همچنین علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره درخواست دانشجویان برای حذف نیم سال تحصیلی بدون احتساب در سنوات، گفت: در این شرایط قبول داریم که تعدادی از دانشجویان به هر دلیل نتوانستند از کلاس مجازی استفاده کنند، دانشجویانی که در زمان آموزش های الکترونیکی مشکل داشته اند و به اینترنت و کلاس مجازی دسترسی نداشته اند، این حق را دارند که درخواست حذف درس بدهند یا ترم تحصیلی را بدون احتساب در سنوات حذف کنند.

به گفته خاکی صدیق، دانشگاه ها ملزم به رسیدگی به این درخواست ها هستند و ما هم به دانشگاه ها توصیه کرده ایم که با این دانشجویان برای حذف ترم بدون احتساب در سنوات تحصیلی مساعدت کنند.

سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز به خبرنگار، گفت: در نظام آموزش عالی، ظرفیتی برای دانشگاه های مشخص شده است؛ برای مثال دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور، سالانه حدود 12 هزار دانشجو پذیرش می کند و در هر سال تعدادی دانشجو به این دانشگاه وارد و تعدادی دانشجو از دانشگاه خارج می شوند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: با توجه به همه شرایط و امکانات، دانشگاه امکان حذف ترم برای همه دانشجویان را ندارد. اما می توانیم به درصدی از دانشجویان که از شرایط ناشی از شیوع کرونا در کشور متاثر شده اند کمک کنیم و تمهیداتی را فراهم می کنیم که یک نیم سال به سنوات تحصیلی آنان اضافه شود؛ اما این امکان برای همه وجود ندارد. علاوه بر اینکه، نظر وزارت علوم و دانشگاه ها ادامه نیمسال تحصیلی بوده است، موضوع نظام وظیفه هم مطرح است که گاهی دانشجویی که با افزایش نیم سال روبرو می شود از نظر نظام وظیفه دچار مشکل می شود.

وی ادامه داد: دانشجوی ارشد از نظر نظام وظیفه تا پایان شهریور 99 برای تحصیل مجاز بوده است و سال جاری با مکاتبه با نظام وظیفه، این مهلت را تا پایان مهرماه افزایش داده ایم و اعلام کرده ایم تا در آینده در این باره دانشگاه و دانشجو دچار مشکل نشود.

محمدرضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در پاسخ به این مطالبه به خبرنگار، گفت: در این باره معاونت آموزشی وزارت علوم از دانشگاه ها درخواست کرده که در چارچوب قوانین و مقررات با دانشجو مساعدت کنند. البته بعضی از دانشجویان خواستار حذف نیم سال تحصیلی هستند و تعداد زیادی از دانشجویان هم مخالف حذف نیم سال تحصیلی هستند که از این رو نمی توان گفت که این خواسته همه دانشجویان است.

به گفته وی، طبق تقویم دانشگاه ها، در مهر 99 تعداد زیادی داوطلب کنکور کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای ورود به دانشگاه برنامه ریزی کرده اند و اگر فارغ التحصیلی دانشجویانی که قرار است این ترم از دانشگاه ها خارج شوند به تعویق بیفتد، ورود دانشجویان جدید یک نیم سال تحصیلی با تاخیر روبرو می شود و تاخیر در فارغ التحصیلی دانشجویان مشکل ساز خواهد بود.

استفاده از تلگرام در دانشگاه علمی کاربردی؟

دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی نیز در هفته گذشته دغدغه خود را در سامانه فارس من مطرح کردند، آنها میخواستند پاسخ این سوالشان را بدانند که چرا دانشگاه علمی کاربردی از تلگرام استفاده می کند و بعضی واحدهای این دانشگاه در این شبکه مجازی کانال دارند؟

در پیگیری های خبرنگاران ما از محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به این نتیجه رسیدیم که استفاده کردن از کانال های تلگرامی برای اساتید و دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی ممنوع است.

امید به خبرنگار ما گفت: کلاس ها و آموزش های دانشگاه جامع علمی کاربردی از طریق سامانه بومی که توسط دانشگاه طراحی و فعال شده برگزار می شود و آموزش از طریق کانال های تلگرامی برای اساتید و دانشجویان غیرمجاز است.

تکلیف شهریه ها در ترم کرونایی چه می شود؟

تخفیف شهریه در ترمی که به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد از دغدغه های دانشجویان کشور بوده است، چند هزار دانشجو برای تخفیف شهریه در ترم کرونایی در فارس من کمپین ایجاد کرده اند، در پیگیری خبرنگار مشخص شد که قرار است یک تصمیم کلی برای مشخص تکلیف تخفیف شهریه دانشجویان در وزارت علوم اتخاذ و به دانشگاه ها ابلاغ شود.

بعضی کاربران با ثبت سوژه ای با عنوان نه به پرداخت کامل شهریه دانشگاه به دلیل کرونا پرسیدند که چرا باید برای آموزشی که ندیده ایم شهریه کامل پرداخت کنیم؟

این مساله دغدغه دانشجویان پردیس ها هم بوده و آن ها نیز مشکل خود را در سامانه فارس من مطرح کردند.

سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار گفت: اگر دانشجویی از خدمات دانشگاه در این ترم استفاده نکرده باشد می تواند شهریه خود را پس بگیرد؛ در واقع اگر دانشجو شهریه پرداخت کرده اما خدمت در ازای آن دریافت نکرده می تواند درخواست عودت شهریه را بدهد یا بابت شهریه بستانکار شود.

وی ادامه داد: اگر دانشجویی درخواست حذف ترم یا مرخصی بدون احتساب در سنوات داده و دانشگاه با موجه تشخیص دادن دلیل دانشجو، با درخواست او موافقت کرده است، دانشگاه می تواند شهریه ای که دانشجو پرداخت کرده را بازگرداند اما اگر دانشجو از خدمات دانشگاه استفاده کند در آن صورت نمی تواند بگوید که از خدمات استفاده نکرده ام و در نتیجه می خواهم شهریه را پس بگیرم.

با اینکه آموزش های مجازی دانشگاه ها برقرار است و دانشجویان از طریق سامانه های الکترونیکی دروس خود را پیگیری کردند؛ اما بعضی دانشجویان می گویند بین خدمات حضوری و خدمات مجازی تفاوت وجود دارد و از این رو باید شهریه این دو روش آموزشی دانشگاه هم متفاوت باشد.

در پیگیری خبرنگار از این موضوع از دانشگاه ها مشخص شد که این موضوع که دانشجویان خدمات آموزش حضوری از دانشگاه دریافت نکرده اند و اینترنت از خدمات مجازی استفاده کردند و بین خدمات مجازی و خدمات حضوری تفاوت هایی وجود دارد از سوی دانشگاه ها پذیرفته شده است. از این رو اغلب دانشگاه ها در نظر دارند که برای همه دانشجویان شهریه پرداز، تخفیفی را در قالب تخفیف شهریه اعمال کنند.

خبرنگار موضوع تخفیف شهریه را از مدیر یک پردیس دانشگاه دولتی که دانشجویان زیادی در این دانشگاه برای تخفیف شهریه در فارس من کمپین راه اندازی کرده بودند، پیگیری کرد.

این مدیر که نخواست تا پیش از اتخاذ تصمیم نهایی در این باره، اطلاع رسانی کند و از این رو در این مطلب از ذکر نام او خودداری شده است، به خبرنگار، گفت: قرار است جلسه ای در این باره در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شود و یک تصمیم کلی درباره میزان تخفیف دانشجویان شهریه پرداز توسط این وزارتخانه اتخاذ شود و برای همه دانشگاه ها ابلاغ شود.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم نیز در این باره به خبرنگار گفت: موضوع تغییر شهریه در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم نیست و در چارچوب اختیارات هیأت امنای دانشگاه ها است، در این باره اطلاع دارم که قصد هیات امنا بر این است که تصمیم واحدی در این باره (تخفیف شهریه دانشجویان شهریه پرداز در ترم کرونایی) برای دانشگاه ها گرفته شود و در این باره از سوی هیات امنا اطلاع رسانی خواهد شد و دانشجویان از این بابت نگران نباشند.

دغدغه دانشجویان درباره کیفیت آموزشی

تبدیل دانشگاه ها به دانشگاه مادر و افزایش کیفیت آموزشی دانشگاه ها از دیگر دغدغه های دانشجویان بوده است.

در این باره با جبار کوچکی نژاد عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت و گو کردیم، وی گفت: وزیر علوم، آقای غلامی برنامه ای را در مورد ادغام دانشگاه هایی که در استان ها هستند به کمیسیون آموزش ارائه کردند که کمیسیون نیز با این ادغام موافقت کرد که بر اساس آن تعداد دانشگاه هایی که در استان ها موازی با هم کار می کنند را ادغام و به دانشگاه های مادر و بزرگ برسند.

وی اضافه نمود: ادغام دانشگاه ها و تبدیل آنها به دانشگاه های مادر و بزرگ هم کیفیت آموزشی را بالا می برد و هم به نفع دانشگاه و دولت از نظر صرفه جویی در هزینه هاست.

سید حمایت میرزاده سخنگوی سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این رابطه گفت: اگر نتیجه کاهش تعداد دانشگاه ها این باشد که بگوئیم دانشگاه ها در بخش ها، شهرستان ها و مناطق محروم جمع شوند و همه برای ادامه تحصیل به تهران یا مراکز بیایند، شدنی نیست و غلط است. این کننده مردم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید جلوی موازی کاری را بگیریم تا در یک استان همه دانشگاه ها یک رشته را بر ندارند و رشته های آموزش داده شده در دانشگاه ها یکی نباشد.

وی ادامه داد: در مراکز کشور رشته های مختلفی جود دارد که دانشجو و استاد دارد ولی هیچ وقت فارغ التحصیل آن در تهران و سایر مراکز استان ها مشغول نمی شوند.بنابراین این رشته ها باید تعطیل شوند و شهامت تصمیم گیری را داشته باشیم که این رشته ها را به استان ها و شهرستان هایی که باید فارغ التحصیل آن در آینده در آنجا مشغول شود انتقال دهیم.

همچنین در این زمینه نظر علیرضا سلیمی عضو سابق هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را نیز جویا شدیم، وی گفت: ما باید نوع آموزش در دانشگاه ها را تغییر دهیم. متأسفانه تربیت تکنسین در دانشگاه ها بسیار کم و آموزش ها فنی و مهارتی در دانشگاه ها به حاشیه رفته است. امروز متأسفانه فارغ التحصیلان بعضی از دانشگاه ها صرفا مدرک دارند و هیچ توان مهارتی در رشته ای که در آن تحصیل کردند را ندارند. به عنوان مثال؛ فارغ التحصیلان رشته کشاورزی، کشاورزی بلد نیستند یا بسکمک از رشته های فنی آچار به دست نیستند، بنابراین باید نوع کیفیت آموزش در دانشگاه ها دچار تغییر و جابجایی شود.

سلیمی تأکید دارد که نباید اجازه داد بعضی از دانشگاه ها به بهانه های مختلف تعطیل شوند. آقایان باید کیفیت را بالا ببرند و به سراغ فاکتورهایی بروند که دانشگاه ها را در حد استاندارد بالا ببرد، نه اینکه دانشگاه ها را تعطیل کنند.

دانشجویان دکتری و مشکل معیشت و اسکان

پس از اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا حضور دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری در دانشگاه ها را مجاز گفت، وزارت بهداشت و وزارت علوم دستورالعمل هایی را برای پذیرش دانشجویان دکتری در دانشگاه ها تدوین و به دانشگاه ها ابلاغ کردند، بر اساس این دستورالعمل ها حضور همه دانشجویان دکتری در دانشگاه امکان پذیر نیست و حضور صرفا برای بعضی از دانشجویان دکتری که حضور آنان در دانشگاه به نظر استاد و گروه ضروری تشخیص داده شود امکان پذیر می شود.

در این رابطه بعضی کاربران فارس من با ثبت سوژه در این سامانه خواستار رسیدگی به این موضوع شدند و گفتند که با تداوم شرایط فعلی، ادامه تحصیل در دانشگاه تهران بدون داشتن شغل و اسکان برای آنان بسیار سخت خواهد بود. این دانشجویان با ثبت سوژه های خوابگاه دانشجویان دکتری دانشگاه تهران را بازگشایی کنید، لزوم بازگشایی خوابگاه دانشجویان دکتری دانشگاه تهران، دانشگاه تهران از واگذاری خوابگاه به دانشجویان دکتری سرباز زد و مسائل خوابگاه دانشجویان دکتری در دوران کرونا خواستار رساندن حرف شان به گوش مسوولان شده اند.

در پیگیری این مطالبه، سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، گفت: در این مرحله بازگشایی صرفا برای دانشجویانی که فعالیت پژوهشی آنان نیاز به حضور در آزمایشگاه یا مزرعه و ... است، فراهم می شود و به آنان خوابگاه تعلق می گیرد و بازگشایی خوابگاه ها براساس نظر مراجع بهداشتی با احتیاط صورت می گیرد. ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط حضور دانشجویان دکترا در خوابگاه ها را به دانشگاه ها ابلاغ کرده است.

سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران هم گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا به دانشگاه ها اجازه داده شده که برای آن دسته از دانشجویان دکتری که باید در آزمایشگاه یا در مزرعه یا درمانگاه فعالیت تحقیقاتی انجام دهند، به شرط رعایت فاصله فیزیکی و مهیا بودن شرایط، پذیرش داشته باشند یعنی به شرط رعایت این ضوابط، دانشگاه ها می توانند آن دسته از دانشجویان واجد شرایط را بپذیرند.

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران هم در این باره، گفت: در حال حاضر دانشجویان دکترا به صورت محدود در دانشگاه و خوابگاه پذیرش شده اند و در این شرایط امکان پذیرش همه دانشجویان خوابگاهی را نداریم. به دلیل وجود جمعیت متراکم در خوابگاه و شیوع کرونا در تراکم جمعیت، بازگشایی خوابگاه ها از 17 خرداد منتفی است.

افزایش 35 درصدی حقوق کارکنان دانشگاه ها در سال جاری

مخاطبان خبرنگاران موضوع درخواست کارکنان دانشگاه برای افزایش حقوق را نیز مطرح کرده و از خبرنگاران خواستار گفت وگو با مسئولان شدند.

در پیگیری ها سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر به خبرنگار در این باره گفت: سال های گذشته افزایش حقوق حدود 15-10 درصد لحاظ می شد؛ اما سال جاری طبق مقررات افزایش حقوق 35 درصدی برای کارکنان دانشگاه ها لحاظ شده است.

وی اضافه نمود: ما کارمندانی داریم که انسان های نجیب و خوبی هستند و فکر می کنم از افزایش حقوق 35 درصدی رضایت داشته باشند. دولت به دانشگا ه ها اعلام کرده در صورت وجود اعتبار این افزایش حقوق صورت بگیرد که ما اوایل اسفند ماه برای اساتید و کارمندان حکم را صادر کردیم و با توجه به کسر بودجه ای که داشتیم در این مورد حدود 40 درصد افزایش بار اقتصادی داریم. ما طبق مقررات عمل می کنیم؛ به طوری که عده ای استخدام کشوری و عده ای هم استخدام تامین اجتماعی هستند که مقررات متفاوتی بین این دو وجود دارد. ما لیست حقوق را به خزانه ارسال کردیم و فکر می کنم سال جاری اتفاق خوبی برای اساتید و کارمندان اتفاق افتاده و افزایش نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست.

ضرر رستوران و خوابگاه ها در شرایط کرونا چه می شود؟

بعضی کاربران فارس من با ثبت سوژه در این سامانه درخواست کمک اقتصادی به کارکنان کافه و رستوران ها به دلیل رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا را مطرح کرده اند.

الیاس منیری معاون دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان در گفت وگو با خبرنگار، گفت: صندوق رفاه دانشجویان برای حمایت از بخش خصوصی دانشگاهی از جمله خوابگاه های خودگردان و رستوران های خصوصی و خودگردان و مکمل دانشجویی و شاغلان و کارگران آنها، مکاتباتی با دستگاه های متولی انجام داده است. در این باره با دستگاه های مربوط از جمله استانداری، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا مکاتباتی اجرا شده است و در حال هماهنگی و رایزنی هستیم که اگر اعتباری برای این منظور پیش بینی می شود یا حمایتی در نظر گرفته خواهد شد شامل این فعالان اقتصادی هم شود.

به گفته وی، با این حال برنامه این است که مشاغلی که فعال بوده اند و اکنون متضرر شده اند مورد حمایت قرار گیرند و در سبد حمایتی که دولت برای این منظور پیش بینی کرده دیده شوند و به این ترتیب بخش دانشگاهی از جمله خوابگاه ها و رستوران های دانشجویی هم جزئی از کمک دولت به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا باشند.

به گزارش فارس، خبرنگاران گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران مطالبات مطرح شده مردم در سامانه فارس من را پیگیری کرده و جمع بندی نتیجه پیگیری ها هر هفته جمعه در صفحه علمی و دانشگاهی خبرنگاران منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1054

به "پیگیری مطالبات و دغدغه های جامعه دانشگاهی در هفته گذشته به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیگیری مطالبات و دغدغه های جامعه دانشگاهی در هفته گذشته به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید