نظارت دقیق کارشناسان بر فرایند بازسازی گنبد مسجد امام(ره) اصفهان

به گزارش دکتر برای تو، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از نظارت دقیق و مستمر کارشناسان ارشد بازسازی دفتر فنی اداره میراث فرهنگی استان بر امر بازسازی گنبد مسجد تاریخی امام(ره) اطلاع داد.

نظارت دقیق کارشناسان بر فرایند بازسازی گنبد مسجد امام(ره) اصفهان

به گزارش از ، علی کامیابی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: با توجه به این که گنبد عظیم مسجد تاریخی امام (ره) عظیم ترین گنبد کاشی کاری دنیا بوده و دارای 16 تَرک (بخش) با بیش از 500 هزار قطعه کاشی است، کار بازسازی آن با دقت و ظرافت خاصی به پیش می رود.

وی با اشاره به بازسازی بخش اعظم این گنبد ادامه داد: تا به امروز از مجموع 16 تَرک این گنبد، 15 تَرک آن بازسازی کامل شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به انتشار تصاویری در مورد کاربرد ابزاری همانند هیلتی در کار بازسازی گنبد مسجد امام (ره) اصفهان، اضافه نمود: بی شک در کار بازسازی این گنبد عظیم که بیش از 11 سال به طول انجامیده، بازسازی گران و کارشناسان ارشد این اداره کل تجارب ارزشمندی را اندوخته اند، لذا در طول این مدت نسبتا طولانی، کار بازسازی این گنبد با کم ترین مشکل ادامه داشته است.

کامیابی توضیح داد: با توجه به قُطر بیش از دو متری لایه های گنبد اصلی و بعلاوه وجود لایه های متعدد و ضخیم گچ که به علت قرار گرفتن در معرض آلاینده های جوی به تدریج محکم شده اند، بازسازی گران آن هم پس از اخذ اجازه از کارشناسان ارشد این اداره کل، از هیلتی های دستی کوچک و سبک که حتی ارتعاش کمتری نسبت به قلم و تیشه دارد، به صورت محدود استفاده می نمایند.

گنبد مسجد امام (ره) اصفهان به صورت دو پوسته (دوپوش) طراحی و اجرا شده است، ارتفاع بنای گنبد خانه مسجد از سطح زمین تا انتهای گنبد اصلی 54 متر و ارتفاع گنبد خانه از سطح زمین تا محور انتهایی گنبد داخلی 37 متر است. بعضی منابع معتقدند گنبد تاریخی مسجد امام (ره) اصفهان عظیم ترین گنبد دنیا است که با کاشی های زیبا تزئین شده است.

ص

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1790

به "نظارت دقیق کارشناسان بر فرایند بازسازی گنبد مسجد امام(ره) اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظارت دقیق کارشناسان بر فرایند بازسازی گنبد مسجد امام(ره) اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید