نحوه تشخیص چسبندگی روغن موتور

به گزارش دکتر برای تو، یکی از مهمترین پارامترها برای تعیین کردن کیفیت روغن موتور چسبندگی روغن موتور می باشد.

نحوه تشخیص چسبندگی روغن موتور

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام پترو تجارت گستر آرین، به طور کلی مقدار گرانروی روغن موتور می تواند یکی از راه های انتخاب روغن موتور باشد. چرا که در شرایط آب و هوایی متفاوت مقدار چسبندگی روغن موتور متفاوت خواهدبود.

چسبندگی روغن موتور چگونه معین می شود؟

لزجت روغن موتور را عموما با استانداردی تحت عنوان SAE تعیین می نمایند. در تمامی استانداردها مقدار لزجت روغن موتور با حرف W نمایش داده می شود. حرف W بیانگر مقدار لزجت روغن موتور در سرما می باشد .

قبل و بعد از این حرف دو عدد دورقمی وجود دارد. عدد قبل از آن مضربی از 5 بوده و از صفر تا عدد بیست را شامل می شود، بیانگر لزجت روغن در فصول سرد سال است و عدد بعد از W بیانگر مقدار چسبندگی روغن موتور در دمای کارکرد موتور است.

هرچه اعداد نوشته شده به صفر میل کند مقدار لزجت کمتر و هر چه به 60 میل کند مقدار لزجت بیشتر خواهدبود.

پس در حین خرید روغن موتور حتما به اعداد نوشته بروی آن توجه کنید چرا که عدم توجه به مقدار لزجت روغن موتور می تواند در فصول سرد سال به موتور شما آسیب وارد کند.

نکته بسیار مهم این هست که مقدار چسبندگی زیاد یا کم روغن کارکرده دلیلی بر کارکرد مناسب روغن موتور نخواهد بود و تست چسبندگی روغن با دست امری مفید تلقی نمی شود و نمی توان جهت تعویض روغن موتور از این تست استفاده کرد. در واقع روغن موتور دارای خاصیتی به نام لزجت یا گرانروی است که یک شاخصه بسیار مهم هر روغن به شمار می رود و سنجش آن به وسیله حس لامسه غیرممکن است.

گرانروی که با نام متداول دیگری مانند ویسکوزیته نیز شناخته می شود را می توان مقاومت سیال در برابر حرکت و جاری شدن تعریف کرد. گرانروی سیال با دما رابطه معکوس دارد. یعنی هرچه دما بالاتر رود مقدار گرانروی کاهش می یابد بنابراین این مساله باید در انتخاب روغن موتور مورد توجه قرارگیرد.

آنچه بایستی در خصوص طول عمر روغن موتور بدانیم؟

1) از بنزین با عدد اکتان مناسب بهره ببرید

بنزین نامرغوب و یا بنزین با اکتان پایین به دلیل ایجاد احتراق ناقص، باعث اضافه شدن دوده به روغن موتور می شود و این موضوع باعث کاهش خاصیت روانکاری روغن می شود. استفاده از بنزین هایی با عدد اکتان بالا (اصطلاحا بنزین سوپر) متناسب با تکنولوژی موتور، این مشکل را تا حدودی رفع می نماید.

2) خودرو را گرم کنید

پس از روشن کردن موتور خودرو، با شتاب رانندگی نکنید (به خصوص در فصل سرما) و حداقل به مدت 30ثانیه جهت گرم شدن روغن موتور و روانکاری بهتر قطعات موتور صبر کنید.

3) افزودنی ها به روغن موتور ممنوع

بهتر است از افزودنی ها برای روغن موتور استفاده نکنید مگر اینکه از سازگاری کامل با روغن موتور اطمینان حاصل کنید.

4) تعویض به موقع روغن موتور

زمان تعویض روغن موتور بر اساس توصیه خودروساز به مقدار پیمایش و مدت زمان استفاده و شرایط استفاده از خودرو مرتبط می باشد که در دفترچه راهنما و سرویس های خودرو درج شده است. بطور معمول در بازه شش ماه یا 5 تا 10 هزار کیلومتر تعویض روغن توصیه می شود.

تفاوت روغن موتور بنزینی با دیزلی چیست؟

از آنجایی که موتور خودروهای دیزلی و بنزینی با یکدیگر متفاوت هستند، باید برای هر کدام از این موتورها از روغن مخصوص استفاده شود. استفاده از روغن موتور با کیفیت مناسب میتواند بازدهی موتور خودرو را افزایش و طول عمر قطعات خودرو را بالا ببرد.

موتورهای دیزلی و بنزینی با یکدیگر متفاوت هستند، بنابراین روغن موتور بنزینی و دیزلی نیز از نظر ساختاری با یکدیگر تفاوتهایی دارند. در خودروهای دیزلی یا همان ماشین سنگین، احتیاج به قدرت انتقال و حرارت بیشتری به نسبت خودروهای بنزینی وجود دارد. در واقع باید گفت روغن موتور خودروها بر اساس کارایی خودرو ساخته می شوند و نمی توان آنها را جایگزین کرد. روغن موتورهای دیزلی در مقایسه با روغن موتورهای بنزینی از گرانروی بالاتری برخوردارند. بنابراین به هیچ عنوان برای استفاده در خودروهای بنزینی مناسب نیستند و عملکرد آنها را دچار اختلال می نماید. علاوه بر این موارد روغن موتور دیزلی از افزودنی های شیمیایی بیشتری به نسبت روغن موتور بنزینی برخوردار است.

به طور کلی فرمولاسیون روغن موتورهای دیزلی و بنزینی با یکدیگر فرق دارد و هر کدام از آنها برای موتور خودرو های سبک و یا سنگین طراحی شده اند.

افزودنی های روغن موتور چیست؟

احتراق در موتور خودرو فرایند کاملی نیست و ذرات دوده و ناخالصی ها از احتراق ناقص حاصل میشوند. این مواد قابل حل شدن در روغن نیستند و به صورت رسوب در جداره رینگ و پیستون می چسبند که منجر به عملکرد نادرست می شود.

به همین خاطر مواد پاک نماینده(ترکیباتی که قابلیت جلوگیری از رسوب ذرات در سطوح داغ موتور را داشته باشند) و مواد معلق نماینده (موادی که آلودگی ها و مواد حاصل از احتراق را به صورت معلق در آورده و مانع از ته نشین شدن میشوند) به بیشتر روغن های روانکار اضافه می شوند. هرچه این نسبت در روغن بیشتر باشد، روغن دارای خاصیت پاک نمایندگی بیشتر و در عمل روغن سریع تر سیاه می شود.

سیاه شدن روغن موتور نشانه چیست؟

تصور اینکه سیاه شدن روغن نشانه خراب شدن و عدم کیفیت است، تصوری نادرست و رایج در بین مصرف نمایندگان است. چنانچه مدتی پس از کارکرد موتور خودرو، رنگ روغن مصرفی تغییر نکند و به اصطلاح سیاه نشود، این موضوع میتواند نشان دهنده نامرغوب بودن روغن باشد و می بایست از مصرف این نوع روغن ها خودداری کرد. زیرا باعث آسیب رسیدن به قطعات موتور می شود. سیاه شدن روغن به دلیل خاصیت پاک نمایندگی روغن و دوده های ناشی از احتراق و جذب ذرات ناخالصی است و اگر روغن سیاه نشود، یعنی از کیفیت کافی برای پاک نمایندگی برخوردار نیست.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2048

به "نحوه تشخیص چسبندگی روغن موتور" امتیاز دهید

1 کاربر به "نحوه تشخیص چسبندگی روغن موتور" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تشخیص چسبندگی روغن موتور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید