آبشار ویکتوریا؛ نمایشی از نهایت شکوه طبیعت

به گزارش دکتر برای تو، رودخانه ای را تصور کنید که از فراز تنگه ای بلند، ناگهان فرو می ریزد و صدایی رعدوبرق مانند ایجاد می نماید. تمام منطقه در آغوش یک مه غلیظ پنهان می گردد؛ مه ای که تا دوردست ها قابل مشاهده است.

آبشار ویکتوریا؛ نمایشی از نهایت شکوه طبیعت

اما با تاریک شدن هوا، این نمایش به خاتمه نمی رسد. ترکیب صدای برخورد آب به صخره ها و پایکوبی نور ماه کامل بر روی رگه های مه که رنگین کمان مهتابی را پدید آورده، صحنه ای شگفت انگیز ایجاد نموده است. اینجا آبشار ویکتوریا است.

در اطراف آبشار ویکتوریا، جنگل های انبوه، حیات وحش غنی و تنوع زیستی بی نظیری وجود دارد که این منطقه را به یک مقصد ایدئال گردشگری در میان جاهای تماشای آفریقا تبدیل نموده است.

اما داستان این آبشار به همین جا ختم نمی شود. با ما در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا سفر خود را به اعماق شگفتی های آبشار ویکتوریا شروع کنیم.

آبشار ویکتوریا کجاست؟

آبشار ویکتوریا در مرز بین دو کشور زیمباوه و زامبیا در جنوب آفریقا نهاده شده است.

از زیمبابوه به آبشار ویکتوریا برویم یا از زامبیا؟

در هر دو طرف آبشار چشم مقدارای خیره نماینده ای وجود دارد. انتخاب سمت مناسب، بستگی به ترجیح و سلیقه شما دارد که برای اقامت و فعالیت های مدنظرتان چه تصمیماتی دارید.

چه فصلی از آبشار ویکتوریا بازدید کنیم؟

در فصل خشک (شهریور تا دی) دید واضحی به آبشار دارید و انجام بعضی فعالیت ها مانند شنا در استخر شیطان ممکن است. اما برای مشاهده عظمت واقعی آبشار، باید در ماه های اسفند تا خرداد از آبشار ویکتوریا آفریقا بازدید کنید.

تفریحات آبشار ویکتوریا چیست؟

رفتینگ، بانجی جامپینگ، شنا در استخر شیطان، قایق رانی، بازدید از آبشار با هلیکوپتر، سافاری، پرواز با میکرولایت و زیپ لاین

آشنایی با آبشار ویکتوریا

آبشار ویکتوریا یکی از خیره نماینده ترین عجایب طبیعی روی کره زمین است. به طوری محل سرریز رودخانه زامبزی در محل آبشار ویکتوریا 2 کیلومتر عرض دارد. آب رودخانه از مجموعه ای از تنگه های بازالتی با صدای مهیبی فرومی ریزد و جریان آرام آب در بالای آبشار، به رودخانه ای خروشان در پایین آن تبدیل می شود.

صدای رعدآسای سقوط آب، مه غلیظی که تا افق امتداد یافته و رنگین کمان های دائمی که در پرتو نور خورشید می درخشند، تنها بخشی از زیبایی های مسحورنماینده این آبشار هستند. آبشار ویکتوریا، که به نام دودی که می غرد نیز شناخته می شود، بزرگ ترین آبشار جهان است.

آبشار ویکتوریا آفریقا بخشی از یک منطقه محافظت شده فرامرزی با وسعتی بیش از 6860 هکتار است. این آبشار در ارتفاع حدود 915 متری از سطح دریا نهاده شده است. عرض آبشار حدود 1708 متر با عمق میانه 100 متر است که عمیق ترین نقطه آن عمقی حدود 108 متر دارد.

از سال 1989، آبشار ویکتوریا جزو آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو نهاده شد. این آبشار با داشتن هر دو نوع آب شیرین و شور، یکی از نقاط خاص جهان است. با این حال، به علت جریان شدید و خطرناک آب، شنا کردن در آب آبشار توصیه نمی شود.

آبشار ویکتوریا از پنج آبشار مجزای کوچک تر تشکیل شده است. یکی از آبشارها در زامبیا و چهار آبشار دیگر در زیمباوه قرار دارند. در واقع حدود 75 درصد از چشم انداز آبشار از سمت زیمباوه ای آن قابل مشاهده است.

آبشار ویکتوریا کجاست؟

آبشار ویکتوریا بخشی از رودخانه قدرتمند زامبزی (Zambezi) است که در مرز بین زیمبابوه و زامبیا واقع شده است. این آبشار بر مرز زیمبابوه در غرب و زامبیا در شرق نهاده شده است. دسترسی به آبشار ویکتوریا از هر دو کشور به راحتی به وسیله شهر آبشار ویکتوریا در زیمبابوه یا شهر لیوینگستون در زامبیا امکان پذیر است.

پس از رسیدن به پارک های ملی (پارک ملی آبشار ویکتوریا در زیمباوه یا پارک ملی موسی-اوآ-تونیا در زامبیا)، می توانید با ماشین به نزدیکی آبشار بروید.

سپس کافی است مسافتی 1 الی 3 کیلومتری را پیاده طی کنید تا به آبشار برسید.

لوکیشن آبشار ویکتوریا روی گوگل مپ

مسیر دسترسی به آبشار ویکتوریا

فرودگاه لیوینگستون در زامبیا و فرودگاه آبشار ویکتوریا در زیمباوه نزدیک ترین فرودگاه ها به آبشار ویکتوریا آفریقا هستند. این فرودگاه ها دسترسی راحتی برای رسیدن به این آبشار فراهم می نمایند.

برای رفتن به آبشار به وسیله زامبیا، باید در فرودگاه لیوینگستون فرود بیایید. می توانید ترانسفرهای فرودگاهی را از قبل برای رسیدن به شهر (حدودا 18 کیلومتر فاصله از آبشار) رزرو کنید. تاکسی نیز در فرودگاه به راحتی در دسترس است.

پس از مستقر شدن در لیوینگستون، می توانید تاکسی بگیرید یا ترانسفری را رزرو کنید که به طور خاص برای رسیدن به ورودی زامبیایی آبشار ویکتوریا طراحی شده است.

مشابه لیوینگستون، ترانسفرهای فرودگاهی یا تاکسی می توانند شما را به هتلتان در شهر آبشار ویکتوریا در زیمبابوه (حدود 22 کیلومتر فاصله از آبشار) برسانند. بسته به موقعیت هتلتان، می توانید تاکسی بگیرید یا پیاده به آیشار بروید.

تاریخچه آبشار ویکتوریا

شواهد حضور انسان در این مکان به 3 میلیون سال پیش باز می شود. آبشار ویکتوریا از دیرباز برای مردم یک منطقه مقدس بوده است. اما کشف آبشار به وسیله اروپایی ها در سال 1855 به وسیله دیوید لیوینگستون، مبلغ و کاشف اسکاتلندی، صورت گرفت.

در سال 1851 بود که او برای اولین بار در خصوص یک آبشار بزرگ در جنوب آفریقا شنید. چند سال بعد سفر خود را برای تماشا این آبشار شگفت انگیز شروع کرد.

اولین نگاه لیوینگستون به آبشار پس از گذراندن شبی در بالادست رودخانه رخ داد. صبح روز بعد، سوار یک قایق شد و در جزیره لیوینگستون پهلو گرفت. لیوینگستون درست بالای لبه آبشار ایستاد و اولین انسان اروپایی شد که شاهد چشم انداز باشکوه آبشار ویکتوریا بود. توصیف او تصویری واضح را به تصویر می کشد:

با وحشت به لبه خزیدم. به یک شکاف بزرگ که از یک طرف زامبزی وسیع به طرف دیگر ایجاد شده بود نگاه کردم و دیدم که جریانی به عرض هزار یارد به پایین صدپا سقوط کرد و سپس ناگهان در فضایی به عرض پانزده تا بیست یارد فشرده شد … شگفت انگیزترین چشم انداز ای که تا به حال در آفریقا دیده بودم.

هیچ کس نمی تواند زیبایی چشم انداز را با چیزی که در انگلستان دیده است، تصور کند. این چشم انداز هرگز به وسیله چشمان اروپایی دیده نشده بود، اما فرشتگان در پروازشان حتما به چنین صحنه های زیبایی خیره شده اند.

این شناخته شدن، دوره جدیدی را برای آبشار ویکتوریا شروع کرد. امروزه آبشار ویکتوریا آفریقا جزو میراث جهانی یونسکو و گنجینه ای مشترک میان زامبیا و زیمباوه است.

وجه تسمیه آبشار ویکتوریا

لیوینگستون، کاشف اسکاتلندی آبشار تحت تاثیر عظمت آبشار نهاده شده بود. به همین علت به افتخار ملکه ویکتوریا، ملکه وقت بریتانیا، آن را آبشار ویکتوریا نامید. اما نام محلی آبشار به زبان سوتویی Mosi-oa-Tunya به معنی دود غران، همچنان در میان مردم آن منطقه رایج است.

لیوینگستون دو نام قدیمی Seongo یا Chongwe را نیز به عنوان نام های این آبشار نام برده که به معنای محل رنگین کمان است و زیبایی خلق شده به وسیله مه دائمی آبشار را منعکس می نماید.

آب و هوای آبشار ویکتوریا

آبشار ویکتوریا دارای آب وهوای نیمه خشک است و تغییرات قابل توجهی را در دما و بارش در طول سال تجربه می نماید.

این آبشار در ماه های شهریور تا آبان (سپتامبر تا نوامبر)، شاهد افزایش تدریجی دما است. دمای هوا در این زمان از 29.5 درجه در شهریور ماه تا 35.7 درجه سانتی گراد در مهرماه تغییر می نماید. این دوره تقریبا بدون بارندگی است که آن را برای فعالیت های فضای باز ایدئال می نماید.

در ماه های آذر تا اسفند (دسامبر تا فوریه) در آبشار ویکتوریا، دمای هوا تقریبا ثابت می ماند. به طور میانگین دمای هوا به 30 درجه سانتی گراد در روزها و 20 درجه سانتی گراد در شب ها می رسد. این دوره بعلاوه با بیشترین مقدار بارندگی در آبشار ویکتوریا آفریقا همراه است.

آبشار ویکتوریا در ماه های فروردین تا اردیبهشت (مارس تا مه) شاهد یک گذار دمایی است. میانگین دمای هوا از 29 درجه سانتی گراد در فروردین ماه به تدریج کاهش می یابد تا به دمای معتدل 25.6 درجه سانتی گراد در اردیبهشت ماه برسد. بعلاوه دمای شب ها نیز از 18.2 درجه به 11.5 درجه سانتی گراد در اردیبهشت ماه می رسد و مقدار بارندگی کاهش میابد.

در نهایت، ماه های خرداد تا شهریور (ژوئن تا اوت)، سردترین ماه های سال در آبشار ویکتوریا هستند. دمای هوا تا حدود 25.3 درجه در روزها و 11.1 درجه سانتی گراد در شب ها کاهش پیدا می نماید که پایین ترین میانگین دمای ثبت شده در طول سال است. در این چند ماه نیز تقریبا هیچ بارشی صورت نمی گیرد.

برترین زمان سفر به آبشار ویکتوریا

با توجه به تنوع شرایط آب وهوایی، زمان ایدئال برای بازدید از آبشار ویکتوریا تا حد زیادی به فعالیت هایی بستگی دارد که قصد انجام آن ها را دارید. اما به طور کل بین ماه های فوریه تا می، درست پس از باران های تابستانی، برترین زمان برای بازدید از این آبشار است.

در این زمان، شما قادر خواهید بود بزرگ ترین ستون آبشار در جهان را در حداکثر حجم آب خود ببینید و از تماشا رنگین کمان های مهتابی آبشار ویکتوریا لذت ببرید.

البته باید توجه داشته باشید که تماشایی ترین چشم انداز آبشار ویکتوریا آفریقا، با فصل اوج سافاری در این منطقه هماهنگ نیست. شنا در استخر شیطان یا بعضی بخش های رودخانه نیز فعالیت های خطرناکی هستند که نباید زمانی که آب، زیاد و خروشان است، انجام شود.

شهریور تا دی، زمانی است که با فصل اوج سافاری هم پوشانی دارد. در این زمان سطح آب پایین تر و مقدار مه کمتر است و دیدی عالی به آبشار خواهید داشت. قایق رانی در آب های خروشان، گشت وگذار با قایق در رودخانه زامبزی و سفر یک روزه به جزیره لیوینگستون برای شنا در استخر شیطان نیز در همین زمان امکان پذیر است.

برای کسانی که به دمای مطبوع، رطوبت کم و بارندگی کم علاقه دارند، ماه های اردیبهشت تا شهریور شرایط ایدئالی را فراهم می نماید.

برای آفتاب دوستان نیز، دوره شهریور تا فروردین نوید ساعات طولانی تر نور روز را می دهد. به طوری که در ماه اکتبر به طور میانه تا 12.5 ساعت نور روز را فراهم می نماید. این زمان از سال مورد علاقه کسانی است که می خواهند ساعات بیشتری را برای بازدید از جاذبه های متعدد گردشگری اختصاص دهند.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار ویکتوریا

قابل توجه ترین جنبه پوشش گیاهی منطقه آبشار ویکتوریا، جنگل های بارانی است که با آبی که از آبشار پاشیده می شود، تغذیه می شوند. این جنگل ها حاوی گیاهانی کمیاب مانند ماهون، آبنوس، نخل عاج، نخل خرما وحشی، آلوچه باتوکو و گیاهان رونده و لیانا هستند.

منطقه حاشیه ای رودخانه با درختان نخل پوشانده شده است. در خارج از منطقه حاشیه رودخانه نیز، جنگل های ساوانای (دشت های پوشیده از درختان و علف های دور از هم) موپانه در منطقه غالب هستند. منطقه های کوچک تر از جنگل های میومبو، درخت ساج و بوته زارها نیز در منطقه نهاده شده است.

در اطراف آبشار ویکتوریا چهار پارک ملی موسی واتونیا، چوبو، هوانگ و لوئر زامبزی وجود دارند. در این منطقه ها جمعیت قابل توجه حیواناتی از جمله فیل، گاومیش دماغه، زرافه، گورخر گرنت و انواع آنتلوپ زندگی می نمایند. شیر، پلنگ آفریقایی و یوزپلنگ آفریقایی را نیز گاهی می توان دید.

میمون های سبز و بابون ها نیز در این منطقه زیاد دیده می شوند. پارک ملی موسی واتونیا از معدود پارک هایی است که هنوز هم می توان در آن کرگدن سفید را مشاهده کرد.

رودخانه بالای آبشار ویکتوریا جمعیت زیادی از اسب آبی و تمساح را دارد. فیل های بوته ای آفریقایی نیز گاهی در فصل خشک از نقاط خاصی از رودخانه عبور می نمایند. دینگوها، سمورهای عسل، مارمولک ها و سمورهای بدون پنجه نیز در تنگه ها مشاهده می شوند.

از آنجا که در فصل خشک آب و غذای فراوان وجود دارد، این حیوانات در سراسر منطقه پراکنده می شوند. در این مواقع می توان آن ها را در کف دره، سواحل و جزایر رودخانه زامبزی مشاهده کرد.

اگر به پرنده نگری علاقه دارید، این منطقه می تواند مکان فوق العاده ای برای شما باشد. در این منطقه به 35 گونه پرنده شکاری شناخته شده است. شاهین تایتا، عقاب ورو، شاهین شکاری و سارگپه پیشگو در آنجا زندگی می نمایند. در بالای آبشار نیز، حواصیل ، عقاب ماهی خوار آفریقایی و انواع پرندگان آبزی رایج هستند.

رودخانه آبشار نیز محل زندگی آبزیان بسیاری است. 39 گونه ماهی در قسمت پایینی رودخانه و 84 گونه ماهی نیز در بالای آبشار زندگی می نمایند.

تفریحات آبشار ویکتوریا

رفتینگ

رفتینگ برای افرادی که اهل ماجراجویی هستند، یک انتخاب عالی است. رودخانه زامبزی وحشی ترین رودخانه آب های خروشان در جهان شناخته می شود. در فصل کم آب، بین مرداد و شهریور، برترین زمان برای رفتینگ است.

در فصل پر آب نیز رفتینگ از فروردین تا تیرماه انجام می شود. اما در صورت بالا بودن سطح آب و وجود خطر، رودخانه بسته می شود.

بانجی جامپینگ

یکی از جسورانه ترین کارهایی که می توان در آبشار ویکتوریا آفریقا انجام داد، پرش با بانجی جامپینگ است. بانجی جامپینگ آبشار ویکتوریا ارتفاعی 111 متری دارد. در هنگام پرش از پل، 4 ثانیه سقوط آزاد را تجربه می کنید و در ارتفاع 111 متری رها می شوید. چشم انداز ای که روبه روی شما نهاده شده است، حیرت انگیز است و تجربه ای فراموش نشدنی برای شما رقم می زند.

شنا در استخر شیطان

استخر شیطان یک استخر عمیق طبیعی است که در طول هزاران سال فرسایش ایجاد شده است. ویژگی منحصربه فرد آن لبه صخره ای روی آبشار ویکتوریا است، جایی که عمق آب تنها چند سانتی متر است. این سد طبیعی به شما امکان شیرجه زدن به استخر عمیق را بدون اینکه از لبه سقوط کنید، می دهد.

این تجربه فقط در زمان کم آبی (حدود مرداد ماه تا آذر ماه) امکان پذیر است. یکی از تجربه های هیجان انگیز این مکان دراز کشیدن در لبه استخر و تماشای دره 100 متری است که آب آن درون مه فرو می رود.

قایق رانی

قایق رانی در اواخر بعد ازظهر، راهی فوق العاده برای لذت بردن از آرامش زامبزی و تماشا یک غروب تماشایی در آفریقا است. در طول این سفر دو ساعته، می توانید انتظار تماشا فیل ها، اسب های آبی، تمساح ها، میمون های سبز، بابون ها و انواع پرندگان را داشته باشید.

بازدید از آبشار با هلیکوپتر

برای درک عظمت آبشار ویکتوریا، می توانید تور پرواز با هلیکوپتر را تجربه کنید. پرواز 12 تا 13 دقیقه ای شما را بر فراز آبشار می برد و می توانید چشم اندازی شگفت انگیز از آبشار ویکتوریا داشته باشید. بعلاوه می توانید شاهد چشم مقدارای تماشایی از تنگه باتوکا باشید و از پوشش گیاهی و حیات وحش زیر پای خود لذت ببرید.

در انتهای این تجربه خلبان بر فراز جزیره کالوندا پرواز می نماید و بعد فرود می آید.

بعلاوه امکان تجربه پرواز 25 دقیقه ای نیز وجود دارد که با پرداخت هزینه بیشتر می توانید بخش بیشتری از تنگه باتوکا و پارک ملی زامبزی را نیز ببینید.

سافاری

حالا که تا اینجا آمده اید، توصیه می کنیم حتما سافاری را در پارک های ملی نزدیک آبشار ویکتوریا آفریقا تجربه کنید. در این سافاری ها شانس مشاهده پنج گونه بزرگ (شیر، فیل، کرگدن، گاومیش و پلنگ)، سگ وحشی آفریقایی، کرگدن سیاه، آنتلوپ های شاخ بلند و گورخر سیاه را خواهید داشت.

پارک ملی هوانگ و مانا پولز در زیمباوه، پارک ملی کافوئه و لوئر زامبزی در زامبیا، پارک ملی چوبه در بوتسوانا و پارک ملی کروگر، پارک های ملی نزدیک آبشار ویکتوریا هستند. می توانید آن ها را با برنامه بازدید خود از آبشار ویکتوریا ترکیب کنید.

پرواز با میکرولایت

اگر به دنبال تجربه هیجان انگیزتری از پرواز با هلیکوپتر هستید، باید پرواز با میکرولایت را در آبشار ویکتوریا تجربه کنید. هواپیمای میکرولایت یک هواپیمای بسیار کوچک، سبک و روباز است که تنها قابلیت حمل دو نفر را دارد، یک خلبان و یک مسافر.

با میکرولایت، شما امکان پرواز بر فراز آبشار ویکتوریا و رودخانه زامبزی و تجربه پرواز نزدیک تری به آبشار را خواهید داشت. این فعالیت تنها در بخش زامبیایی آبشار ویکتوریا آفریقا امکان پذیر است و در دو سانس 15 و 30 دقیقه ای طراحی شده است.

زیپ لاین

سوار شدن بر زیپ لاین 425 متری تنگه باتوکا، تجربه ای شگفت انگیز بر فراز رودخانه زامبزی با منظره ها زیبا برای شما رقم می زند. با سوار شدن بر این زیپ لاین در حالی که در ارتفاع 120 متری بالاتر از رودخانه معلق هستید، در عرض چند ثانیه به سرعت 90 تا 100 کیلومتر در ساعت خواهید رسید.

جاهای تماشای نزدیک آبشار ویکتوریا

پل Knife Edge

پل Knife Edge که در سال 1905 ساخته شده، پلی باریک در نزدیکی بخش شرقی آبشار ویکتوریا است. این پل 40 متر طول و 1.3 متر عرض دارد. قدم زدن روی مسیر این پل چشم انداز ای خیره نماینده از آبشار ویکتوریا و تنگه باتوکا را به شما هدیه می دهد.

اگر از ارتفاع می ترسید، این مسیر می تواند برای شما کمی چالش برانگیز باشد و همزمان ترکیبی از حس هیجان و حیرت را تجربه کنید. اگر خوش شانس باشید، رنگین کمان دایره ای شکلی را که در آن مکان تشکیل می شود، هم می توانید از آنجا ببینید.

جزیره لیوینگستون

جزیره لیونیگستون، به نام کاشف اروپایی قرن نوزدهم، دیوید لیونیگستون، نامگذاری شده است. این جزیره درست در لبه آبشار ویکتوریا و در وسط رودخانه زامبزی نهاده شده است. سفر به این جزیره با یک قایق سواری هیجان انگیز کوتاه، به وسیله کانال های زامبزی شروع می شود.

شما در این جزیره می توانید چشم اندازی کاملا متفاوت را از آبشار، از همان جایی که اولین بار دیوید لیونیگستون ایستاده بود، ببینید. تورهای جزیره لیوینگستون فصلی هستند و انجام آن ها تنها زمانی امکان پذیر است که سطح آب رودخانه زامبزی به مقدار کافی پایین باشد.

رودخانه زامبزی

رودخانه زامبزی بخش جدایی ناپذیر از تجربه آبشار ویکتوریا است و درست در کنار آبشارها جریان دارد. این رودخانه چهارمین رودخانه طولانی آفریقا به شمار می رود. در گویش محلی زامبزی به معنای رود بزرگ است. این رودخانه 2700 کیلومتر طول دارد و در طول مسیر خود از 6 کشور می گذرد تا در نهایت به اقیانوس هند بریزد.

می توانید در کنار رودخانه قدم بزنید یا اینکه با قایق مسیری از رودخانه را طی کنید و از منظره ها و جریان زندگی در اطراف خود لذت ببرید.

پارک ملی Hwange

پارک ملی هوانگ با مساحتی بالغ بر 15000 کیلومتر، بزرگ ترین پارک ملی زیمباوه است. این پارک ملی 104 کیلومتر (تقریبا دو ساعت رانندگی) با آبشار ویکتوریا فاصله دارد. این پارک به علت وجود گله های بزرگ گاومیش و فیل مشهور است.

در پارک ملی هوانگ می توانید سافاری هیجان انگیزی تجربه کنید و با انواع حیوانات آفریقایی در زیستگاه طبیعی آن ها روبه رو شوید. برای کسانی که قصد تجربه سافاری در برنامه سفر خود به آبشار ویکتوریا آفریقا دارند، پارک ملی هوانگ می تواند گزینه ای عالی برای یک سفر یک روزه باشد.

اقامت در نزدیکی آبشار ویکتوریا

آبشار ویکتوریا گزینه های اقامتی متنوعی به گردشگران ارائه می دهد. هنگام انتخاب محل اقامت باید بودجه، تجربه موردنظر (لوکس، سادگی روستایی، ماجراجویی)، نزدیکی به آبشار و فعالیت های موردعلاقه تان را در نظر بگیرید.

اگر در پی اقامتی هستید که با پیاده روی به راحتی به آبشار دسترسی داشته باشید، سمت زیمباوه ای آبشار گزینه های خوبی به شما ارائه می دهد. هتل ها و کلبه های بسیاری در کنار رودخانه زامبزی و در میان درختان زیمباوه، درست در حومه شهر آبشار ویکتوریا وجود دارند.

هتل لوکس ویکتوریا فالز، کمپ فیل، کلبه اولد دریفت و بوتیک هتل استنلی و لیوینگستون گزینه های خوبی در این ناحیه هستند.

اما اگر به دنبال اقامتی هستید که کمی از شلوغی دور باشد، باید به سمت زامبیایی آبشار ویکتوریا بروید. کلبه هایی که در بالادست آبشار وجود دارند، حریم خصوصی و آرامش فوق العاده ای به ساکنان خود ارائه می دهند.

هتل لوکس رویال لیوینگستون، پناهگاه سسی و چوما، کلبه تونگابزی و کلبه رودخانه ای ثورنتری نیز در سمت زامبیایی از آبشار گزینه های مناسبی هستند.

تجهیزات مورجهانز در سفر به آبشار ویکتوریا

آبشار ویکتوریا آفریقا به عنوان یکی از معروف ترین جاذبه های طبیعی جهان، امکانات مناسبی برای گردشگران فراهم نموده است. این منطقه دارای پارکینگ، رستوران و کافه، فروشگاه های کوچک و مراکز خرید محلی است. احتیاج های اولیه و خوراکی مورجهانز خود را می توانید از این مکان ها تامین کنید. سرویس بهداشتی و آبخوری نیز در طول مسیر وجود دارد.

بهتر است این وسایل و تجهیزات در هنگام بازدید از آبشار ویکتوریا همراه خود داشته باشید:

  • کرم ضدآفتاب
  • کوله پشتی ضدآب (برای حمل لوازم شخصی، بطری آب و تنقلات)
  • لباس های سبک و نخی
  • ژاکت سبک
  • کلاه و عینک آفتابی
  • پانچو یا یک بارانی سبک
  • کفش مناسب
  • داروهای ضروری
  • دوربین عکاسی

اگر به کمپینگ علاقه مند هستید، امکان کمپ در منطقه ها مشخص شده و مجاز وجود دارد. البته ضروری است قبل از برنامه ریزی، آنالیز کنید که آیا احتیاج به مجوز خاصی دارید یا خیر؟

بعلاوه در نزدیکی آبشار و روستاهای اطراف، چندین اقامتگاه و هتل وجود دارند که می توانید شب را در آنجا سپری کنید. این اقامتگاه ها معمولا امکانات مناسبی برای استراحت و رفاه بازتماشامایندگان فراهم می نمایند.

توصیه هایی برای سفر به آبشار ویکتوریا

  • برترین زمان برای بازدید از آبشار ویکتوریا، اول صبح یا اواخر بعدازظهر است.
  • آبشار ویکتوریا آفریقا، بخشی از یک منطقه حفاظت شده طبیعی است، بنابراین باید از راهنماها پیروی کنید و مسیرهای مشخص شده رفت وآمد کنید.
  • برای بازدید از آبشار از هر دو کشور احتیاج به تهیه بلیط است. امکان خرید بلیط به صورتی حضوری و آنلاین وجود دارد.
  • تنها به بازدید از آبشار بسنده نکنید و بازدید از مکان های تماشای نزدیک به آبشار را نیز حتما در برنامه سفر خود بگنجانید.
منبع: علی بابا
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2357

به "آبشار ویکتوریا؛ نمایشی از نهایت شکوه طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار ویکتوریا؛ نمایشی از نهایت شکوه طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید