مأموریت تاریخی اسپیس ایکس: اولین راهپیمایی فضایی بخش خصوصی با پولاریس داون (Polaris Dawn)

به گزارش دکتر برای تو، شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) امروز یکی از برجسته ترین و بی سابقه ترین مأموریت های فضایی خود را به انجام خواهد رساند. در این مأموریت که با نام پولاریس داون (Polaris Dawn) شناخته می گردد، چهار فضانورد بخش خصوصی به نقطه ای از فضا می رسند که صرف نظر از فاصله فضانوردان آپولو تا به حال هیچ انسانی به این مقدار از زمین فاصله نگرفته.

مأموریت تاریخی اسپیس ایکس: اولین راهپیمایی فضایی بخش خصوصی با پولاریس داون (Polaris Dawn)

در این مأموریت، اولین راهپیمایی فضایی تجاری در تاریخ انجام خواهد شد، که یک دستاورد بزرگ در تاریخ اکتشافات فضایی به شمار می رود.

پیشینه و هدف ماموریت:

مأموریت پولاریس داون، که به وسیله میلیاردر و فرد خیری به نام جرد آیزاکمَن (Jared Isaacman) تامین مالی شده، اولین ماموریت از سه مأموریتی است که در چارچوب برنامه ای با نام پولاریس به وسیله آیزاکمَن برنامه ریزی شده است. این مأموریت ها با هدف توسعه مرزهای اکتشافات فضایی خصوصی و بعلاوه جمع آوری یاری های مالی برای بیمارستان تحقیقاتی بچه ها سنت جود (St. Jude Childrens Research Hospital) انجام می شوند. در مأموریت پیشین آیزاکمَن به نام این سپریشن4 (Inspiration4)، که اولین پرواز فضایی تمام مدنی بود، او پیروز شد 250 میلیون دلار برای این بیمارستان جمع آوری کند.

فضانوردان و ترکیب خدمه:

خدمه این مأموریت شامل جرد آیزاکمَن به عنوان فرمانده مأموریت، سارا گیلیس (Sarah Gillis) و آنا منون (Anna Menon) به عنوان متخصصان مأموریت و اسکات پوتیت (Scott Poteet) به عنوان خلبان مأموریت است. جرد آیزاکمَن، که پیش تر نیز مأموریت این سپریشن4 را راهنمایی نموده بود، این بار به همراه سارا گیلیس، که از اولین کارکنان اسپیس ایکس است که به فضا پرتاب می گردد، اولین راهپیمایی فضایی تجاری را انجام خواهند داد.

بعلاوه سارا گیلیس و آنا منون در این مأموریت به فاصله ای بی سابقه از زمین دست خواهند یافت و رکورد پیشین بیشترین فاصله برای فضانوردان زن که به وسیله کاترین سالیوان (Kathryn Sullivan) در مأموریت شاتل فضایی به دست آمده بود، را خواهند شکست.

پژوهش های علمی و تکنولوژیک:

پولاریس داون علاوه بر رسیدن به فاصله بی سابقه، برنامه های گسترده ای برای انجام پژوهش های علمی و آزمایش های تکنولوژیک دارد. خدمه این مأموریت، به آنالیز محیط تابشی فضای عمیق پرداخته و آزمایش هایی را برای مطالعه تأثیرات تابش های کیهانی بر بدن انسان انجام خواهند داد. بعلاوه، یکی از مهم ترین اهداف علمی این مأموریت، آزمایش لباس های نو فضایی اسپیس ایکس است. این لباس ها که برای فعالیت های برون زیستگاهی (Extravehicular Activity یا EVA) طراحی شده اند، به خدمه امکان می دهند تا از کپسول Crew Dragon خارج شوند و در خلاء فضا به راهپیمایی بپردازند.

راهپیمایی فضایی:

یکی از برجسته ترین و چالش برانگیزترین بخش های این مأموریت، انجام اولین راهپیمایی فضایی بخش خصوصی در تاریخ است. این راهپیمایی فضایی که در سومین روز از مأموریت پنج روزه پولاریس داون انجام خواهد شد، به مدت دو ساعت طول خواهد کشید. در این مدت، فشار هوا در داخل کپسول به طور کامل کاهش می یابد و تمامی خدمه باید برای بقا به لباس های فضایی خود اتکا نمایند. لباس های نو فضایی اسپیس ایکس که طراحی شده اند تا خدمه را در برابر شرایط سخت و تغییرات سریع دمای فضای باز محافظت نمایند، در این مأموریت مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

جرد آیزاکمَن و سارا گیلیس به ترتیب با اسامی مستعار EV1 و EV2، این راهپیمایی فضایی را انجام خواهند داد و از یک ساختار پشتیبانی دستگیره ای خاص به نام اسکای واکر (Skywalker) استفاده خواهند کرد که به دریچه کپسول متصل است.

چالش ها و اهمیت مأموریت:

با توجه به پیچیدگی ها و خطرات مأموریت پولاریس داون، اهمیت آن به مراتب بیشتر از مأموریت های فضایی پیشین اسپیس ایکس است. ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل اسپیس ایکس، پیش از این اعلام نموده بود که امنیت خدمه اولویت اصلی این مأموریت است و در صورت بروز هرگونه نگرانی، پرتاب به تعویق خواهد افتاد. با این حال، انجام این مأموریت می تواند به عنوان نقطه عطفی در توسعه اکتشافات فضایی خصوصی و افزایش توانایی های تکنولوژیک انسان در مواجهه با چالش های فضایی تلقی گردد.

مأموریت پولاریس داون (Polaris Dawn) نه تنها به عنوان اولین راهپیمایی فضایی خصوصی در تاریخ به یاد خواهد ماند، بلکه به عنوان یکی از برجسته ترین کوشش ها برای توسعه مرزهای اکتشافات فضایی به وسیله بخش خصوصی نیز شناخته خواهد شد. پیروزیت این مأموریت می تواند راه را برای مأموریت های فضایی پیچیده تر و بلندپروازانه تر در آینده باز کند و نقش مهمی در توسعه فناوری های مرتبط با اکتشافات فضایی و حفاظت از انسان در برابر شرایط سخت فضایی ایفا نماید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 شهریور 1403 بروزرسانی: 6 شهریور 1403 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2334

به "مأموریت تاریخی اسپیس ایکس: اولین راهپیمایی فضایی بخش خصوصی با پولاریس داون (Polaris Dawn)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مأموریت تاریخی اسپیس ایکس: اولین راهپیمایی فضایی بخش خصوصی با پولاریس داون (Polaris Dawn)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید