دلیل عرق کردن زیاد و راه چاره بهبود آن

به گزارش دکتر برای تو، با فرا رسیدن فصل تابستان و نور خورشید، بزرگترین مشکل و دغدغه همه ما تعریق شدید بدن است که برای ما مشکل ساز و ناراحت کننده خواهد بود.

دلیل عرق کردن زیاد و راه چاره بهبود آن

ایستادن در مقابل آفتاب به مدت طولانی به خصوص زمانی که قرار است در یک مهمانی مهم حاضر شوید ناراحت نماینده است. برای کسانی که مرتب با جمعیت و یا افراد زیادی در تماس هستند و بیشتر روز خود را مجبور به حضور در جلسات و تجمعات خاص می گذارند، این مسئله مهم است که بوی بد زیر بغل، پشت گوش و یا بدن آنها باعث آزار دوستان و همراهان و یا حتی خودشان نگردد.

علت عرق کردن زیاد چیست؟

متوجه شدید که مبحث ما در خصوص تعریق بدن و بوی بد ناشی از آن است در این مقاله یاد میگیریم که چگونه تعریق بدن را کمتر نموده و در برطرف آن کوشش کنیم. با ما همراه باشید.

عرق کردن زیاد

درست است که عرق کردن یک امر طبیعی و گاهی اوقات مفید برای بدن ماست، اما در بیشتر مواقع تعریق زیاد برای بدن مضر هم شناخته شده است. می دانید که تعریق زیاد علاوه بر ایجاد بوی بد در بدن باعث لاغری و کم آبی بدن و در نتیجه خشک شدن زیاد پوست می گردد. نکته مهم تر اینکه بوی آزار دهنده بدن ناشی از عرق کردن است، که باعث آزار فرد و اطرافیانش شده و در بعضی موارد باعث منزوی شدن هم می گردد. بنابراین باید یاد بگیریم از بدن خود در مواجهه با گرما و تعریق زیاد محافظت کنیم.

مام و تعریق

به طور کلی تمام محصولات موجود در بازار با هر نوع و شکل و بسته بندی و کارایی که وجود دارند و با نام ضد تعریق ها و دئودورانت ها یاد می شوند، در گروه مام جای می گیرند.

هر گاه می خواهید از این محصولات نام ببرید نام آنها بیشتر با مام همراه است که در یک دسته بندی کامل واقع شده است. مام خود یک پیشینه و برند خاص جهانی است که در کل جهان معروف است. پس نام، کارایی و فراوری همه ضد تعریق ها و دئودورانت ها برگرفته از مام است که اولین محصول مربوط به تعریق بدن در جهان شناخته و فراوری شده است. یکی از این محصولات بسیار با کیفیت و برند جهانی، مام میچام است که در تنوع و مدل های مختلف برای آقایان و خانم ها طراحی شده است.

علت بوی بد بدن چیست؟

سوال بیشتر افراد این است که چرا عرق بدن من بوی تند و زننده دارد؟ پاسخ این سوال را از دید پزشکان و متخصصان و علمی مربوط به این نوع پژوهش ها خواهیم داد.

تحقیقات عملی روی بوی بد عرق

آیا تا به حال به این فکر نموده اید که در جهت برطرف این مشکل به متخصص غدد مراجعه کنید؟ بله بیشتر عوامل ایجاد نماینده بوی بد بدن و تعریق فراوان را نمی گردد به گرمای محیط ربط داد، چرا که بیشتر افراد حتی در شرایط عادی بدون هیچ تحرک ورزشی و یا قرار گرفتن در معرض گرما، حتی در حالت استراحت خواب هم دچار تعریق فراوان هستند. از نظر پزشکان غده تیروئید یک عامل بسیار مهم در تعریق فراوان بدن است. کم کاری و یا پرکاری تیروئید هر دو در این مورد تأثیرگذار هستند. در صورت فعالیت بیش از حد، مانند ورزش غدد تعریقی بدن باعث ایجاد بوی تند و نامطبوع شده، اما بدانید این عرق بدن ما نیست که به تنهایی بوی بد می دهد. روی پوست بدن ما باکتری هایی هستند که در هنگام تعرق بدن، با بدن ما ترکیب شده به سرعت در محیط های گرم و مرطوب رشد می نمایند و باعث ایجاد بوی بد بدن به خصوص در زیر بغل، پشت گوش ها، دور گردن و پوست سر می گردد.

نداشتن بهداشت کافی، داشتن بیماری گوارشی، یبوست شدید و در بعضی موارد ناشناخته و پنهان مانند اختلالات متابولیسمی و یا نادر ژنیتیکی، بیمارانی که از دیابت و نارسایی کبد رنج می برند را هم می توان از عوامل داشتن عرق فراوان، همراه با بوی تند و زننده بدن ذکر کرد. اما علت بوی بدن اگر مربوط به بیماری باشد درصد پایینی خواهد داشت که با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش به علت آن پی خواهید برد.

باکتری و بوی بد زیر بغل

باکتری ها در همه زندگی ما به صورت طبیعی پیدا می شوند و عقب نشینی جدا نشدنی و دائمی از زندگی ما دارند. در نواحی خاص از بدن که هوا به صورت آزاد جریان ندارد و مقدار رطوبت زیاد باشد سرعت رشد آنها هم نیز سریع است. آنها همزمان با تعریق بدن با تجزیه پروتئین موجود در بدن و تبدیل کردن آنها به اسید، باعث ایجاد بوی نامطبوع در بدن به خصوص نواحی ذکر شده می شوند. گاهی رشد این باکتری های می تواند به علت وجود زخم روی پوست باشد. برای درمان زخم، جای بخیه و یا جای جوش روی پوست از محصولات با کیفیت مانند کرم ترمیم نماینده اون بهره ببرید تا از رشد باکتری روی زخم جلوگیری به عمل آید.

درمان طبیعی و سنتی بوی بد عرق

در بیشتر موارد در کنار مصرف داروهای شیمیایی استفاده از طب سنتی و یا گیاهی هم توصیه می گردد.درمان عرق و بوی بد بدن به خصوص زیر بغل و یا پاها هم، درمان های طبیعی و گیاهی دارد که ما به مواردی خاص و رایج تر و به صرفه تر آنها اشاره می کنیم.

روغن نارگیل و بوی بد عرق

روغن نارگیل با داشتن خواص ضد میکروبی باعث کاهش و یا محدودیت در رشد باکتری ها در سطح پوست شده و بوی زیر بغل را کاهش می دهد. این روغن سرشار از اسید لوریک باکتری های موجود در بدن را از بین برده و بوی بد بدن را نیز از بین می برد.

سرکه سیب

ضد التهاب، غنی شده از اسیدهای لایه بردار همانند اسید آلفا هیدروکسی و اسید استیک و ضد باکتریایی و قارچ است. برای این کار یک پارچه ملایم و نرم را در سرکه سیب خیس کنید و آن را زیر بغل بکشید. نگران بوی تند سرکه سیب نباشید چراکه بعد از خشک شدن کاملا خنثی می گردد. پس بدون هیچ مسئله ای می توانید روزانه و یا به دلخواه از آن بهره ببرید.

نکته: اگر پوست شما به سرکه حساسیت نشان داد بهتر است که روش استفاده از مام را جایگزین روش طبی و سنتی نمایید.

نعنا

یک گیاه فوق العاده و معجزه گر که بسیار معطر و ضدعفونی نماینده و به خصوص برای معده است. بهتر است که دم نموده گیاه نعنا را برای شست و شوی پوست بدن امتحان کنید خواهید دید که عرق بدن شما را کاهش داده و بدن شما بوی مطبوعی به خود می گیرد.

مریم گلی

گیاهی خوشبو و معطر که فعالیت غدد تعریق نماینده بدن را کاهش داده و با داشتن خواص ضدباکتری در خود مانع رشد آن در پوست بدن می گردد. مصرف آن به صورت خوراکی تجویز و توصیه می گردد، ترکیب این گیاه با گیاهانی همانند گل ختمی و زوفا بسیار خوشمزه است و تاثیر بیشتری در برطرف بوی بدن دارد.

رزماری

رزماری هم یک گیاه معروف و پرطرفدار است که در کاهش عرق بدن توصیه شده است. خواص رزماری به قدری بالاست که شرکت های بزرگ فراوری لوازم آرایشی و بهداشتی مانند شیسیدو نیز سراغ این گیاه معجزه گر می روند.

روش مصرف: نصف فنجان برگ خشک شده رزماری را در چهار فنجان آب داغ اضافه نموده و پس از 10 دقیقه که خوب خیس خورد آن را در آب حمام ریخته و به مدت 15 الی 20 دقیقه در وان بخوابید بعد از بیرون آمدن، بدنتان را خشک کنید.

منبع: مجله زیبایی نت اف

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1402 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2260

به "دلیل عرق کردن زیاد و راه چاره بهبود آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل عرق کردن زیاد و راه چاره بهبود آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید