روش خرید طلای ارزان تر ، کجا طلا را ارزان تر می فروشند؟

به گزارش دکتر برای تو، مریم شکرانی: خرید طلا در مناطق آزاد مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نمی شود و در حال حاضر و با قیمت های فعلی طلا می توانید هر گرم طلا را در مناطق آزاد چیزی حدود 70 هزار تومان ارزان تر بخرید. در واقع اگر بخواهید یک قطعه طلای 10 گرمی را از مناطق آزاد بخرید حدود 700 هزار تومان صرفه جویی کرده اید.

روش خرید طلای ارزان تر ، کجا طلا را ارزان تر می فروشند؟

خرید طلا در مناطق آزاد مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نمی شود و هر فردی می تواند حداکثر تا 150 گرم طلا از منطقه آزاد خریداری کند و بابت آن مالیاتی نپردازد.با این حال هر خریدار طلا باید ریسک نوسانات آن را هم بپذیرد.

در حال حاضر اگر قیمت یک گرم طلا را حدود 600 هزار تومان در نظر بگیریم، این رقم در ادبیات طلافروشان قیمت پایه طلاست. خریداران طلا باید علاوه بر قیمت پایه، هزینه یا اجرت ساخت طلا و سه درصد سود خرده فروشی را به طلافروشان پرداخت کنند.

این هزینه های اضافه در حال حاضر حدود 100 هزار تومان به قیمت پایه طلا اضافه می کند و به این ترتیب نرخ یک گرم طلا به 700 هزار تومان می رسد.

علاوه بر این رقم شما باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنید که با محاسبات بالا، خریدار در واقع باید 9 درصد 700 هزار تومان را بپردازد که نزدیک به 70 هزار تومان می شود. در واقع یک گرم طلا برای خریدار 770 هزار تومان تمام می شود در حالی که قیمت پایه طلا 600 هزار تومان است.

احتمال کاهش مالیات بر ارزش افزوده طلا

احتمال کاهش رقم مالیات بر ارزش افزوده طلا وجود دارد. این موضوع را عبادلله محمدولی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا به خبرنگاران می گوید و توضیح می دهد: در لایحه بودجه 99 کمیسیون تلفیق مجلس تصویب کرد که مالیات بر ارزش افزوده طلا به جای کسر از هزینه فروش از اجرت ساخت طلا کسر شود.

او با اشاره به مثال گفته شده، درباره مفهوم این مصوبه توضیح می دهد: در واقع خریدار به جای آنکه 9 درصد از 700 هزار تومان را پرداخت کند، تنها برای اجرت ساخت طلا مالیات می دهد. یعنی اگر اجرت ساخت هر گرم طلا 100 هزار تومان تمام شده باشد، خریدار با مصوبه جدید کمیسیون تلفیق بودجه، باید 9 درصد از 100 هزار تومان را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند که 9 هزار تومان می شود و در واقع مالیات بر ارزش افزوده یک گرم طلا را در این مثال به حدود یک هفتم رقم فعلی می رساند.

محمدولی می گوید این مصوبه باید به تصویب شورای نگهبان برسد تا اجرایی شود و در صورت تصویب آن دیگر خرید طلای آب شده از نظر هزینه تفاوت چندانی با طلای نو ایجاد نمی کند و مردم در هنگام فروش طلای نو زیان سنگینی نمی کنند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 890

به "روش خرید طلای ارزان تر ، کجا طلا را ارزان تر می فروشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش خرید طلای ارزان تر ، کجا طلا را ارزان تر می فروشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید