حذف بو و گازهای سمی تصفیه خانه با فناوری نانو

به گزارش دکتر برای تو، محققان یک شرکت دانش بنیان پیروز به طراحی نانو کامپوزیت هایی شدند که به روش جذب سطحی بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب شهری را از بین می برد تا از بیماری های تنفسی جلوگیری کند.

حذف بو و گازهای سمی تصفیه خانه با فناوری نانو

سید محسن حسینی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان، فعال در زمینه فراوری تصفیه نماینده بوی نامطبوع و آلاینده های فاضلاب ها با تکنولوژی نانوکامپوزیت ها به خبرنگار مهر اظهار کرد: در واحدهای مختلف تصفیه خانه فاضلاب شهری, تجهیزاتی مانند دانه گیر، آشغال گیر و حوضچه هایی واحد لجن، گازهای نامطبوعی فراوری می نمایند.

وی اضافه نمود: پیش از اینها چنین تصفیه خانه هایی خارج از شهر فعالیت می کردند اما چون اکنون شهرها گسترش پیدا نموده اند و ساخت و سازها به تصفیه خانه ها نزدیک شده موجبات نارضایتی عمومی برای ساکنین نزدیک به تصفیه خانه ها را فراهم آورده است؛ همچنین زنگ زدگی و آسیب به تأسیسات تصفیه خانه فاضلاب شهری از دیگر ضررهای تصفیه خانه ها به شمارمی فرایند.

مدیرعامل شرکت اضافه نمود: به همین دلیل در صدد برآمدیم این معضل را با فناوری نانو رفع کنیم.

حسینی گفت: این حوضچه های عظیم که در فرایند تصفیه فاضلاب از خود بوی نامطبوع ساطع می نمایند حاوی گازهای نامطبوع و سمی هستند که می تواند سلامت پرسنل شاغل را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

مدیرعامل این شرکت خاطر نشان کرد: معمولاً حذف این گازهای سمی در انحصار شرکتهای خارجی است و شرکتهای داخلی در این زمینه کار نکردند اما ما در این شرکت توانستیم با فناوری نانو این معضل را رفع کنیم.

حذف بو و گازهای سمی تصفیه خانه با فناوری نانو

وی ادامه داد: وقتی فرایند تصفیه فاضلاب انجام می گیرد این گاز نامطبوع از روی حوضچه ها متساعد می گردد که با پوشش حوضچه ها توسط راکتورهای مجهز به نانو کامپوزیت، در واحدهای مختلف و راهنمایی آنها به وسیله داکتهای مخصوص به داخل رآکتور، گازهای نامطبوع و سمی حذف می شوند.

حسینی اضافه نمود: این نانوکامپوزیت گازهای سمی را پس از جداسازی به صورت فیزیکی و شیمیایی در خود نگهداری می نماید و مانع از خروج آن به هوای تصفیه خانه می گردد.

مدیرعامل این شرکت نانو مقیاس اضافه نمود: این نانوکامپوزیت های داخل رآکتور، کاملاً داخلی و دارای پتنت هستند و تا یک سال می تواند هوای تصفیه خانه های فاضلاب را تصفیه و عاری از هر گازها نامطبوع سمی نماید.

وی ادامه داد: یک اقدامی که با این گازهای سمی می توان انجام داد این است که پس از یک سال و اشباع نانو کامپوزیت ها، می توان آنها را احیا و گازهای سمی را تبدیل به کود شیمیایی کرد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار این پروژه در تصفیه خانه شهر ساری مورد استفاده قرارگرفته است، گفت: اکنون بنا داریم با یاری ستاد نانو صادرات نیز داشته باشیم که کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی، ترکیه، عراق و… می توانند مخاطب این محصول باشند.

حسینی خاطر نشان کرد: قیمتی که این تصفیه هوا در این شرکت دارد شدیداً با نمونه های خارجی قابل رقابت است و همچنین چون از فناوری نانو بهره بردیم از کیفیت بالایی برخوردار است.

به گفته مدیرعامل شرکت دانش بنیان، دو رآکتور برای تصفیه هوای فاضلاب شهری با این نانو کامپوزیت ها به کار گرفته می گردد و تا 98 درصد این بوهای نامطبوع را تصفیه می نماید.

حسینی اضافه نمود: این تکنولوژی علاوه بر هزینه های سرمایه گذاری پایین تر نسبت به نمونه های خارجی، هزینه های بهره برداری و مصرف انرژی را نیز به شدت کاهش می دهد؛ عدم استفاده از محلول های شیمیایی، بهره برداری آسان و احیای سالانه نانو جاذب ها از دیگر مزیت های این تکنولوژی محسوب می گردد.

وی ادامه داد: ظرفیت دستگاه حذف بو که از دو راکتور ساخته شده است برابر 12 هزار متر مکعب در ساعت است که جز ظرفیت های بالا حذف آلاینده های گازی محسوب می گردد؛ ساخت و بهره برداری از این دستگاه توسط تحریم ها را کاملاً در این بخش بی اثر نموده است.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 خرداد 1400 بروزرسانی: 23 خرداد 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1662

به "حذف بو و گازهای سمی تصفیه خانه با فناوری نانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف بو و گازهای سمی تصفیه خانه با فناوری نانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید