توافقنامه ژنو، فرصتی برای تجهیز ناوگان هوایی ایران

به گزارش دکتر برای تو، در همه سال هایی که ایران تحت تحریم های یک جانبه کشورهای غربی قرار داشت، بسیاری از عرصه های کشور تحت تاثیر این تحریم ها قرار گرفتند و متضرر شدند. صنعت هواپیمایی یکی از مهمترین این عرصه ها بود که بر اثر تحریم های شدید غرب سال ها با تکنولوژی روز جهان فاصله گرفت.

توافقنامه ژنو، فرصتی برای تجهیز ناوگان هوایی ایران

بر اساس این تحریم ها شرکت های بزرگ هواپیماسازی جهان اجازه نداشتند به ایران هواپیما بفروشند. همچنین شرکت های هواپیمایی و کارخانه های قطعه ساز اجازه نداشتند قطعات یدکی را بطور آزاد به ایران بفروشند. همچنین بازرسان کارخانه های هواپیما سازی که موظف بودند در فاصله های زمانی معین به منظور ارتقای سطح ایمنی پروازها، هواپیماها را بازرسی و تعمیر نمایند، دیگر اجازه این کار را نیافتند.

از سویی نیز پای هواپیماهای دست دوم به ایران باز شد و این موضوع طبعات بسیاری برای ایرانی ها به همراه داشت که اصلی ترین آن سقوط هر از چند گاه هواپیماهای مسافربری بود. حالا پس از حدود 30 سال از تحریم صنعت هواپیمایی ایران و به دنبال امضای توافقنامه ژنو بین ایران و کشورهای موسوم 1+5، مسئولان ایرانی می توانند بر اساس آنچه در بعضی از بند های این توافق نامه آمده است، از فرصت پیش آمده استفاده نمایند و دستی به سر و روی ناوگان کهنه و قدیمی هوایی کشور بکشند.

بر اساس یکی از بندهای مهم توافقنامه ژنو، کشورهای 1+5 متعهد شدند تا مجوز تأمین و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران (مانند هواپیمایی هما و دیگر هواپیمایی های تحریم نشده ایران) و گواهی تعمیر و بازرسی ایمنی و خدمات وابسته در ایران را صادر نمایند.

منبع: خبرگزاری میراث

منبع: الی گشت
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 719

به "توافقنامه ژنو، فرصتی برای تجهیز ناوگان هوایی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافقنامه ژنو، فرصتی برای تجهیز ناوگان هوایی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید