ایران و ارمنستان یادداشت تفاهم همکاری گمرکی امضا کردند

به گزارش دکتر برای تو، روسای گمرکات ایران و ارمنستان به منظور تسهیل و آسان سازی روابط تجاری و گردشگری یادداشت تفاهم همکاری های گمرکی امضا کردند.

ایران و ارمنستان یادداشت تفاهم همکاری گمرکی امضا کردند

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از گمرک ایران، این یادداشت تفاهم در جریان سفر کرباسیان رییس کل گمرک ایران به ارمنستان در ایروان امضا شد. بنابراین گزارش، در مذاکرات هیات ایرانی به ریاست کرباسیان که با حضور سیدکاظم سجادی سفیر ایران در ایروان و هیات ارمنستان به سرپرستی وارطان هارطونیان رئیس کمیته درآمدهای دولتی این کشور برگزار گردید، دامنه همکاریهای دو جانبه در این حوزه مورد آنالیز نهاده شد و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه امور گمرکی بین کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان و گمرک جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

برپایه این یادداشت، قرار است با برنامه ریزی دو کشور، تبادل اطلاعات در پایانه های گمرکی مقری و نوردوز صورت گیرد. رییس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان گفت که اجرایی شدن هر بند از تفاهم امضا شده سبب می گردد در مدت کوتاهی به اصل یک پنجره واحد برای اجرا دست پیدا کنیم. همچنین تشریفات گمرکی برای دست اندرکاران فعالیت های مالی و گردشگران به صورت متقابل تسهیل خواهد شد که امکان تردد خودرو و مجوز رفت و آمد آزاد بدون احتیاج به وجه تضمین و حق خاک از آن جمله است. اطلاع رسانی ضوابط گمرکی هر دو کشور در سایتهای رسمی با هدف ایجاد شرایط بهتر برای توسعه همکاری های مالی و افزایش شناخت دست اندرکاران این حوزه نیز پیش بینی شده است.

از سوی دیگر با هدف توسعه روابط گردشگری و کاهش مسائل، شهروندان ایران و ارمنستان از قوانین گمرکی در خصوص اجناس و مبالغ همراه هنگام ورود به کشور مقابل مطلع خواهند شد و در پایانه های مرزی مقری و نوردوز نیز به صورت تابلو اطلاع رسانی می گردد.

هیات ایرانی همچنین در جریان این مذاکرات با توجه به دورنمای ایجاد منطقه آزاد مالی در ارمنستان در چارچوب عضویت این کشور در اتحادیه مالی اوراسیا، اعلام آمادگی کرد تجربه خود را در این زمینه در اختیار ایروان قرار دهد.

کرباسیان رییس کل گمرک نیز در این باره تاکید نمود: تقویت همکاریهای گمرکی بر توسعه روابط تجاری و مالی اثر مستقیم دارد. لغو ویزا بین دو کشور به توسعه گردشگری، افزایش مبادلات تجاری و تسریع ترانزیت می انجامد و ارمنستان به عنوان عضو اتحادیه مالی اوراسیا میتواند دروازه ورود ایران به بازار کشورهای عضو اتحادیه باشد.

وی با بیان اینکه، طرفین همچنین دورنمای همکاری در زمینه امور گمرکی را آنالیز کردند، اظهار کرد: موضوع پیش نویس موافقت نامه استفاده مشترک از پایانه های مقری و نوردوز هم که بر همان اساس قرار است کمیته ای تشکیل گردد در مذاکرات مطرح شد.

رئیس کل گمرک گفت: هدف از این پیش نویس شفاف سازی تشریفات گمرکی، اجتناب از تکرار و تسهیل حمل و نقل بار و مسافر است.

هارطونیان رئیس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان نیز در این مذاکرات گفت: فهرست بازرگانان فعال بین دو کشور تبادل می گردد تا بتوانند با تشریفات آسان تر نظارت گمرکی را سپری نمایند و همچنین همکاری برای مبارزه با قاچاق ادامه می یابد.

به گزارش خبرنگاران، در مردادماه امسال طبق توافقی که میان مقامات دو کشور انجام شد شهروندان دو کشور توانستند تا 90 روز بدون ویزا در کشور مقصد اقامت داشته باشند.

منبع: تسنیم
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 745

به "ایران و ارمنستان یادداشت تفاهم همکاری گمرکی امضا کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و ارمنستان یادداشت تفاهم همکاری گمرکی امضا کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید