اولین اتوبوس تهران؛ کرایه هر نفر 3 شاهی

به گزارش دکتر برای تو، همین امر مهم توجه تاجران بزرگ از جمله تعیین تجار بوشهری را برای حل این مسئله جلب کرد و او نخستین اتوبوس ساخت بلژیک را در زمان مشروطه به تهران آورد که بابت هر نفر سه شاهی کرایه دریافت می کرد.

اولین اتوبوس تهران؛ کرایه هر نفر 3 شاهی

66 سال پیش در چنین روزی خیابان های مرکز میزبان حرکت اتوبوس عمومی در اولین خط میدان امام حسین (ع) به بازار بزرگ تهران بود.

وقتی تهران در دوره قاجار در قامت مرکز ظاهر شد و رفته رفته لباس یک شهر مدرن و امروزی را پوشید و از چهار جهت توسعه یافت، عبور و مرور دغدغه اصلی ساکنان این شهر شد.

همین امر مهم توجه تاجران بزرگ از جمله تعیین تجار بوشهری را برای حل این مسئله جلب کرد و او نخستین اتوبوس ساخت بلژیک را در زمان مشروطه به تهران آورد که بابت هر نفر سه شاهی کرایه دریافت می کرد.

اما یک اتوبوس چاره مشکل حمل و نقل در تهران نبود و همین شد که روز به روز افراد دیگری هم برای خرید اتوبوس سرمایه گذاری کردند و مدل های مختلفی از این وسیله حمل و نقل عمومی را وارد مرکز کردند. در واقع پیش از راه اندازی نخستین خط اتوبوس از طریق شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، تهرانی ها با ماشین دودی و اتوبوس های شخصی روزگار می گذراندند.

سرانجام همه بی نظمی ها، تخلف ها، دریافت کرایه های بالا و سرعت بالا امان مردم را برید و دولت آن زمان برای ساماندهی شرایط تردد شهروندان تصمیم گرفت نخستین خط اتوبوسرانی را در چهاردهم تیرماه سال 1335 با 90 اتوبوس بنز تحت پوشش شرکت واحد فعال کند و به هرج و مرج ها در شهر سرانجام ببخشد.

حالا 66 سال از تهران آن سال ها دور شده ایم و در این مدت، به تعداد مسافران و مدل های مختلف اتوبوس اضافه شده و خطوط اتوبوسرانی از غرب به شرق و از شمال به جنوب تهران پیشرفته است و شاهد خطوط اتوبوس های تندرو در تهران هستیم.

در ادامه گزارش با اتوبوس های قدیمی تهران که رنگ نوستالژیک به خود گرفته اند، آشنا می شوید:

اتوبوس دایلمر- بنز که در سال 1329 از طریق کشور آلمان ساخته شد و در سال 1335 وارد ناوگان شرکت واحد شد، یکی از اتوبوس های مجذوب کننده آن دوران بود.

اتوبوس آیس دو طبقه که در سال 1337 در کشور انگلیس ساخته شد و در سال 1337 برای حمل و نقل مسافر به تهران آمد. استقبال از طبقه دوم اتوبوس به خصوص از سوی بچه ها و نوجوانان زیاد بود.

اتوبوس اینترنشنال که در سال 1347 از طریق کشور آمریکا ساخته شد و در ابتدای دهه 30 پا به خیابان های تهران گذاشت.

اتوبوس لیلاند دو طبقه که در سال 1351 از طریق انگلستان ساخته شد و در سال 1351 در تهران شروع به مسافرگیری کرد.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2116

به "اولین اتوبوس تهران؛ کرایه هر نفر 3 شاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین اتوبوس تهران؛ کرایه هر نفر 3 شاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید