احتمال ابتلا به سنگ کلیه با تغییرات جوی

به گزارش دکتر برای تو، بر اساس مطالعات صورت گرفته، تغییرات جوی باعث ایجاد سنگ کلیه در اثر تعرق بیشتر و از دست دادن آب بدن می گردد.

احتمال ابتلا به سنگ کلیه با تغییرات جوی

خبرنگاران- محققان در پنسیلوانیا ادعا می نمایند که با افزایش تعداد روز های گرم سال در آینده، افراد در نتیجه تعرق، آب بیشتری از دست می دهند و در نتیجه ادرار آن ها غلیظ تر شده و احتمال ایجاد سنگ کلیه بیشتر می گردد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که دمای بالای محیط باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می گردد. عدم نوشیدن آب نیز به تشکیل سنگ یاری می نماید؛ زیرا هرچه آب بیشتری در کلیه ها باشد از چسبیدن بلور های تشکیل دهنده سنگ کلیه به یکدیگر جلوگیری می گردد.

در مقابل دمای بالای هوا باعث بروز کم آبی و در نتیجه ایجاد این عارضه دردناک که گاهی احتیاج به جراحی دارد، می گردد.

تاسیان، عضو تیم محقق گفت: نمی توان با قطعیت پیش بینی کرد که سیاست های آینده باعث کاهش یا افزایش سرعت انتشار گاز های گلخانه ای می شوند و دمای هوا در آینده چگونه خواهد بود؛ اما تجزیه و تحلیل ها نشان می دهند که سیاره در حال گرم شدن ما احتمالا باعث افزایش فشار بیماری سنگ کلیه بر نظام سلامت خواهد شد.

سنگ کلیه یک بیماری دردناک است که در اثر رسوب مواد معدنی در ادرار غلیظ ایجاد می گردد و عبور این سنگ ها از مجاری ادراری باعث به وجود آمدن درد می گردد.

به گواه آمار مقدار بروز این بیماری طی 20 سال اخیر به خصوص در میان زنان و نوجوانان افزایش یافته است.

در ایالات متحده آمریکا، مقدار ابتلا به سنگ کلیه از شمال به جنوب افزایش می یابد و موارد ابتلا در روز های گرم سال به سرعت رشد می نماید. با این حال در مطالعات پیشین اثر تغییرات جوی بر مقدار ابتلا به بیماری سنگ کلیه به طور دقیق پیش بینی نشده است.

تاسیان و همکارانش برای کسب اطلاعات بیشتر، یک مدل رایانه ای برای تخمین اثر گرما بر بروز سنگ کلیه در کارولینای جنوبی ایجاد کردند.

آن ها کارولینای جنوبی را برگزیدند؛ زیرا این استان در منطقه ای موسوم به کمربند سنگ کلیه (kidney stone belt) واقع شده است. بروز سنگ کلیه در این منطقه در جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا بیشتر است.

محققان ابتدا رابطه بین میانگین دمای روزانه سراسر این استان و ظهور سنگ کلیه در کارولینای جنوبی طی سال های 1997 تا 2014 را معین کردند.

آن ها از دمای حباب مرطوب و یک معیار دقیق تر محاسبه دما برای پیش بینی بروز سنگ کلیه استفاده کردند. دمای حباب مرطوب، معیاری است که دمای محیط و رطوبت را همزمان در نظر می گیرد.

آن ها سپس از این داد ه ها برای پیش بینی موارد سنگ کلیه مرتبط با دما تا سال 2089 استفاده کردند. آن ها دریافتند که تا سال 2089 موارد سنگ کلیه مرتبط با دما در سراسر استان از 2.2 تا 3.9 درصد افزایش خواهد داشت.

او گفت: زمانی که حرف از تغییرات جوی می گردد، ما به طور معمول در خصوص اثر آن ها بر سلامت انسان به ویژه بچه ها صحبت نمی کنیم؛ در حالی که گرم شدن زمین اثر قابل توجهی بر سلامت انسان ها دارد.

این مقاله به تازگی در مجله Scientific Reports به چاپ رسیده است.

منبع: دیلی میل

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1977

به "احتمال ابتلا به سنگ کلیه با تغییرات جوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال ابتلا به سنگ کلیه با تغییرات جوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید