آیا بلیط اینترنتی نیاز به چاپ دارد؟

به گزارش دکتر برای تو، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اینترنتی شدن کارها خرید بلیط سفربیشتر به صورت آنلاین و اینترنتی انجام می شود و افراد کمتر به دفاتر فروش بلیط و آژانس های مسافرتی مراجعه می کنند. این روش به دلیل مزایای بسیاری که در مقایسه با روش حضوری خرید بلیط دارد دارای طرفداران بسیاری می باشد. با خرید بلیط اینترنتی دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر فروش بلیط و ساعت ها ماندن در ترافیک و خیابان های شلوغ شهر نیست و می توان در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به رزرو بلیط اقدام نمود. اما مسافرانی که بلیط آنلاین سفر رزرو می کنند همیشه دارای سوالاتی در رابطه به چاپ بلیط و ضرورت آن دارند. با ما همراه باشید تا بیشتر به بررسی این موضوع بپردازیم.

آیا بلیط اینترنتی نیاز به چاپ دارد؟

بلیط کاغذی

بلیط ها و قبوض کاغذی در طی چند سال اخیر کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و جا خود را به بلیط های الکترونیکی داده اند. از این رو بیشتر افراد بلیط سفر خود را به صورت آنلاین رزرو می نمایند. گاهی اوقات و در برخی از سفرها نیاز است که مسافران نسخه چاپ شده بلیط سفر خود را به همراه داشته باشند. ضرورت چاپ بلیط در سفر با هواپیما، قطار و اتوبوس به شرح زیر می باشد.

چاپ بلیط هواپیما

معمولا در سفر با هواپیما پس از رسیدن به فرودگاه و مراجعه به محل تحویل بلیط در صورتی که بلیط آنلاین خریداری شده باشد نیازی به ارائه بلیط کاغذی نیست و فقط کافی است که فرد عکس بلیط هواپیما را در داخل گوشی خود داشته باشد. اما گاهی اوقات ممکن است که فرد در زمان پرواز با تاخیرهای طولانی روبرو گردد و یا به دلایلی نتواند خود را به سفر برساند و تصمیم به استراد بلیط بگیرد. در چنین شرایطی به همراه داشتن نسخه بلیط چاپ شده به ویژه برای بلیط های چارتری بسیار اهمیت دارد، زیرا باید در فرودگاه مهر گردد تا آن را به بخش پشتیبانی ارسال نمایند. بلیط های سیستمی چون به صورت مستقیم عرضه می شوند می توان اقداماتی مانند استرداد آن ها را به صورت آنلاین انجام داد. البته توجه داشته باشید که در سفرهای خارجی بهتر است یک نسخه چاپی از بلیطی که رزرو کرده اید به همراه داشته باشید.

در بلیط های هواپیما اطلاعاتی مانند نام مسافر، نام ایرلاین، شماره بلیط، راستا پروازی، میزان بار مجاز، تاریخ پرواز، کلاس پروازی، شماره پروازی، ساعت خروج از مبدا، ساعت ورود به مقصد و .. وجود دارد.

چاپ بلیط قطار

زمانی که افراد بلیط قطار، هواپیما و .. سفر خود را به صورت آنلاین با مراجعه به وب سایت های ارائه دهنده بلیط رزرو می نمایند اطلاعات بلیط که شامل شماره سریال بلیط، ساعت و تاریخ حرکت، شماره صندلی یا کوپه، نوع بلیط، یک طرفه یا دو طرفه بودن و … می باشد به ایمیل مسافر ارسال می گردد و یک فایل قابل چاپ از آن نیز برای مسافر پیامک می گردد. معمولا بر روی پیامک های حاوی اطلاعات بلیط الزامی بودن چاپ بلیط درج می گردد. اما در واقع به هنگام راجعه به ایستگاه های راه آهن نیازی به ارائه نسخه چاپ شده نیست و ارائه مدارک شناسایی و عکس بلیط قطار کفایت می کند. بنابراین بهتر است از چاپ بلیط صرف نظر کنید تا در مصرف کاغذ صرفه جویی گردد که این موضوع نوعی حمایت از محیط زیست نیز محسوب می گردد.

چاپ بلیط اتوبوس

امروزه فقط بلیط های هواپیما و قطار به صورت آنلاین رزرو نمی شوند بلکه بلیط های اتوبوس نیز می توان به صورت آنلاین با مراجعه به وب سایت شرکت های اتوبوسرانی رزرو و خریداری نمود. با خرید آنلاین بلیط اتوبوس اطلاعات بلیط که شامل شماره بلیط، شماره خرید، شماره صندلی، نام مقصد، نام تعاونی، زمان و تاریخ سفر در قالب یک پیامک برای مسافر ارسال می گردد. در زمان سوار شدن به اتوبوس نیازی به ارائه نسخه چاپی نیست و نشان دادن پیامک رزرو بلیط به همراه مدارک شناسایی معتبر کافی است.

آیا امکان مشاهده مشخصات بلیطی که خریداری کرده ایم به صورت آنلاین وجود دارد؟

بله. کافی است که پس از طی نمودن مراحل تکمیل خرید گزینه دانلود را انتخاب نمایید تا فایل الکترونیکی بلیط با فرمت PDF دانلود گردد و بتوانید آن را مشاهده نمایید. البته یک نسخه از بلیط به ایمیلتان ارسال می گردد و می توانید از آن طریق نیز اطلاعات بلیط را مشاهده نمایید. در صورتی که نیاز به دریافت مجدد بلیطی که رزرو کرده اید داشته باشید به راحتی می توانید با مراجعه به بخش پشتیبانی سایت درخواست خود را بنویسید و یا تماس برقرار نمایید.

توجه داشته باشید که پس از رزرو بلیط امکان تغییر نام و سایر اطلاعات بلیط وجود ندارد و در صورتی که به اشتباه اطلاعات بلیط را وارد کرده باشید و یا اینکه بخواهید بلیط سفر را به فرد دیگری واگذار نمایید نیاز است که بلیط سفر خود را کنسل کنید و مجددا نسبت به خرید بلیط اقدام کنید. در مورد بلیط های سیستمی هر چقدر که سریع تر نسبت به کنسل نمودن بلیط خود اقدام نمایید هزینه کمتری از شما به عنوان جریمه کسر می گردد. اما در بلیط های چارتر در صورت استرداد تمامی هزینه بلیط سفر سوخت خواهد شد. بنابراین در هنگام تکمیل نمودن اطلاعات بلیط این کار را حتما با دقت انجام دهید تا مجبور به پرداخت هزینه اضافی نشوید.

بهترین روش خرید بلیط سفر

با توجه به مشغله های زندگی روزمره و خیابان های شلوغ و پر ترافیک شهر خرید آنلاین بهترین روش خرید بلیط سفر محسوب می گردد. این روش مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می توان به صرفه جویی در وقت و هزینه، مقرون به صرفه بودن، دسترسی آسان، امکان رزرو بلیط به صورت 24 ساعته، امکان مقایسه بلیط ها، حق انتخاب بیشتر و … اشاره نمود. بنابراین با استفاده از این روش دیگر نیازی نیست که چند ساعت فعالیت های خود را کنار گذاشت و به دفاتر فروش بلیط و آژانس های مسافرتی سطح شهر مراجعه کرد. البته روش آنلاین رزرو بلیط در کنار تمامی مزایایی که دارد دارای معایبی نیز می باشد. به عنوان مثال تنوع وب سایت هایی که در این زمینه فعالیت دارند بسیار بالا است و برخی از آن ها ممکن است بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس را به صورت جعلی ارائه دهند. در صورتی که مسافران به یکی از وب سایت ها جهت رزرو بلیط مراجعه نمایند نه تنها دچار ضرر و زیان می شوند بلکه در هنگام سفر با مسائل بسیاری روبرو می شوند. بنابراین نیاز است که با کسب اطلاعات در این زمینه یکی از وب سایت هایی که دارای نماد اعتماد هستند و سابقه درخشانی دارند انتخاب کرد تا بتواند سفری ایمن و لذت بخش را تجربه نمود.

وب سایت هایی که دارای سابقه طولانی تری هستند دارای تجربه بیشتری می باشند و معمولا خدمات بهتری مطابق با آنچه که وعده داده اند ارائه می دهند. از این رو با خرید بلیط آنلاین از آن ها کمتر شاهد کنسلی بلیط سفر یا تاخیرهای طولانی خواهید بود. از برترین وب سایت هایی که برای خرید بلیط سفر می توان به آن مراجعه نمود وب سایت مستر بلیط است که به دلیل خدمات متنوع و با کیفیتی که ارائه می دهد و نیز ویژگی های منحصر به فردی که دارد بسیار محبوب است و طرفداران زیادی دارد. این وب سایت انواع بلیط سیستمی و چارتر هواپیما، قطار و اتوبوس را با بهترین قیمت ممکن ارائه می دهد و می توان با مراجعه به آن مناسب ترین بلیط ممکن را جهت سفر رزرو نمود.

مستر بلیط به منظور رفاه حال مشتریان خود و دسترسی راحت آن ها به خدماتی که ارائه می دهد علاوه بر وب سایت، اپلیکیشنی نیز راه اندازی کرده است. علاقمندان به سفر با نصب این اپلیکیشن بر روی گوشی های هوشمند خود می توانند به راحتی از جدیدترین اخبار و تخفیفات مستر بلیط آگاه شوند و بلیط سفرهای خود را رزرو نمایند و سایر امکانات آن بهره مند شوند.

در انتها به شما توصیه می کنیم به منظور کاهش تعداد بلیط و قبوض کاغذی از چاپ نمودن بلیط های هواپیما، اتوبوس و قطار بپرهیزید و درهنگام سفر همان نسخه الکترونیکی بلیط را به همراه مدارک شناسایی ارائه دهید.

منبع: مجله سفر
انتشار: 7 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1048

به "آیا بلیط اینترنتی نیاز به چاپ دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بلیط اینترنتی نیاز به چاپ دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید