آزمایش پیروز پهپاد هیدروژنی با قابلیت پرواز 3.5 ساعته

به گزارش دکتر برای تو، محققان هلندی پهپادی با سوخت هیدروژن توسعه داده اند که توانایی فرود و برخاست عمودی مثل هلیکوپتر و پرواز افقی چند ساعته مثل هواپیما را دارد.

آزمایش پیروز پهپاد هیدروژنی با قابلیت پرواز 3.5 ساعته

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، محققان دانشگاه فناوری دلفت (Delft) در همکاری با نیروی دریایی و گارد ساحلی هلند پهپادی با قابلیت برخاست عمودی و پرواز افقی توسعه داده اند که انرژی خود را از هیدروژن تأمین می نماید. محققان این پهپاد را با موفقیت از روی کشتی به پرواز درآورده و روی آن فرود آوردند که یکی از مشکل ترین سناریوهای پروازی برای پهپادها به تعداد می رود.

نشست و برخاست عمودی انرژی قابل توجهی از باتری پهپادهای الکتریکی گرفته و برد آن ها را کاهش می دهد. می توان برای نشست و برخاست عمودی پهپادهای مجهز به موتور درون سوز ساخت که از سوخت فسیلی استفاده می نمایند؛ ولی سوخت های فسیلی آلودگی ایجاد می نمایند. حال محققان هلندی پهپادی ساخته اند که به لطف پیل سوختی از هیدروژن برای شارژ باتری استفاده نموده و نشست و برخاست عمودی را برای پهپادهای الکتریکی امکان پذیر می نماید.

طراحی هواپیماگونه (Fixed-wing) و بعلاوه استفاده از سوخت هیدروژن سبب شده اند تا این پهپاد توانایی پرواز چند ساعته در محور افقی را پیدا کند. این پهپاد کاملاً الکتریکی 13 کیلوگرم وزن داشته و طول بال های آن 3 متر است. این پهپاد 12 موتور برقی دارد که در صورت از کار افتادن چندتا از آن ها همچنان قادر به پرواز خواهد بود.

درون این پهپاد یک سیلندر از جنس کامپوزیت کربن با گنجایش 6.8 لیتر و فشار 300 بار قرار گرفته که هیدروژن را برای تبدیل به برق با فشار کم به پیل سوختی 800 واتی وارد می نماید. فرآیند تبدیل با فراوری اکسیژن و بخار آب همراه است. پیل سوختی برق موتورهای پهپاد را تأمین نموده و چند باتری انرژی بیشتر را حین نشست و برخاست عمودی در اختیار پیل سوختی قرار می دهند. به گفته محققان این پهپاد می تواند بیش از 3.5 ساعت پرواز کند که برای مأموریت های شناسایی و بازرسی کافی خواهد بود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1777

به "آزمایش پیروز پهپاد هیدروژنی با قابلیت پرواز 3.5 ساعته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش پیروز پهپاد هیدروژنی با قابلیت پرواز 3.5 ساعته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید