کیمونو، نماد فرهنگ ژاپن (بخش دوم)

به گزارش دکتر برای تو، کیمونو از نمادهای اصلی فرهنگ پوشش در ژاپن است که برای همه جهانیان آشناست.

کیمونو به زبان ژاپنی به معنای پوشیدنی می باشد. اما اینکه واقعا به چه معنایی در فرهنگ این کشور جا افتاده است. چیزی است که ما می خواهیم در اینجا در مورد آن توضیح دهیم. پس در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

کیمونو، نماد فرهنگ ژاپن (بخش دوم)

هجوم فرهنگ غرب به کیمونو

فرآیند غربی سازی ژاپن در دوره میجی (Meiji) یعنی بین سال های 1868 الی 1912 شروع شد. اما زمانی که نوبت به لباس پوشیدن سبک غربی رسید تنها مردانی از سطوح سامورایی (Samurai) و اشرافی (Aristocratic) بودند پوشش شان را با لباس های غربی مانند پیراهن و شلوار تطبیق دادن و زنان بیشتر نقاط ژاپن برای موقعیت های رسمی و غیر رسمی خود همچنان از کیمونو استفاده می کردند. در اواخر دوره میجی، تایشو (Taisho) و اوایل دوره شووا (Showa) یعنی سال های 1912 تا 1950 میلادی، جهان مدرن شروع به نفوذ در طراحی کیمونوها کرد. در این دوره طرح های رنگی جسورانه و چشمگیری به کیمونوها اضافه شدند. هرچند کیمونو دیگر وسیله ای برای متمایز کردن طبقه زندگی افراد به کار نمی رفت، اما برای موقعیت های مختلف هنوز هم کیمونوهای خاصی وجود داشتند. مثلا عروس و دامادها در روز عروسی، کیمونوهای ابریشمی با نقوش فرخنده از کاج، بامبو و آلو به تن می کردند. زنانی که در رستوران یا فروشگاه ها کار می کردند نیز کیمونوهایی با نقوش و خطوط ساده استفاده می کردند.

در نیمه دوم قرن بیستم، به دلیل اشغال مستقیم آمریکا و آمریکایی شدن فرهنگ ژاپن، استفاده از کیمونو در موقعیت های روزمره کاهش یافت. اگرچه هنوز کیمونو برای موقعیت های ویژه و جشن ها پوشیده می شد، اما بیشتر تبدیل به یک نماد فرهنگی شده است تا یک پوشش روزمره. امروزه کیمونو به عنوان یادگاری از ماهیت اصیل ژاپنی در دوران اوج جهانی شدن است. این روزها، کیمونوهای قدیمی و سنتی با طرح ها و الگوهای نو دوباره زنده شده و خود را با سبک و مد روز تطبیق داده است. در حقیقت کیمونو و طرح های روی آن، راهشان را به غرب پیدا کرده و توانسته اند خود را به عنوان یک نماد ژاپنی به جهانیان معرفی کنند. لباس هایی که از کیمونو و طراحی آن الهام گرفته اند، یکی از بزرگ ترین گرایش طراحی مد در سال 2015 بود.

کیمونو چگونه پوشیده می شود؟

پوشیدن کیمونو، خودش یک هنر است. سنت چنین است که این هنر را مادران به دختران خود می آموزند. امروزه پوشیدن کیمونو حتی مدرسه آموزش داده می شود. کیمونو را معمولا زیر جامه ای می پوشند که یقه اش از زیر کیمونو پیداست. این زیر پوش را جوبان (Juban) نام نهاده اند. امروزه زنان جامه ای از زیر می پوشند به نام اری سوگاتا (Eri Sugata) که خنک تر است.

مراحل پوشیدن کیمونو

  1. نخست جوراب های سفید رنگ تابی را می پوشند، چرا که پوشیدن جوراب بعد از پوشیدن کیمونو و بستن کمربند آن کار سختی است.
  2. سپس زیر پوش جوبان را که از کتان سفید ساخته شده به تن می کنند.
  3. حال کیمونو را می پوشند. معمولا ابتدا قسمت راست آن را دور بدن می کشند و بعد با قسمت چپ، آن را می پوشانند. این حالت تنها هنگام شرکت در مراسم خاکسپاری تغییر می کند.
  4. و در آخر، یقه لباس زیر را مرتب می کنند.

کشور ژاپن با نام سرزمین آفتاب شناخته می شوند. این کشور یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان را دارد که در طول تاریخ یادگارهای زیادی از خود به جای گذاشته است. کیمونو، لباس سنتی ژاپن یکی از معروف ترین این یادگاری ها است.

منبع: الی گشت
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2010

به "کیمونو، نماد فرهنگ ژاپن (بخش دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیمونو، نماد فرهنگ ژاپن (بخش دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید