کولینا: فغانی یک متخصص است

به گزارش دکتر برای تو، رییس فدراسیون فوتبال از کولینا برای تماشای دربی در استادیوم آزادی دعوت کرد.

کولینا: فغانی یک متخصص است

پیر لوئیجی کولینا در فوتبال دنیا یک برند است. داور اقتدارگرای ایتالیایی که در دوران قضاوتش با آن چهره خاص و ترسناک، کاریزمای فوق العاده ای داشت و همین چهره در داوری به او یاری شایانی می کرد تا او متفاوت از تمامی داوران باشد. کولینا در طول دوران داوری اش تقریبا تمامی بازی های مهم فوتبال را قضاوت کرد؛ از فینال جام دنیای و یورو گرفته تا فینال لیگ قهرمانان و با داوری سختگیرانه خود نماد کامل یک قاضی در زمین بود.

کولینا بعد از بازنشستگی و آویختن سوت، هنوز یک چهره مهم و تاثیرگذار در دنیای داوری است و مسئولیت های مهم و کلیدی اش سبب شده تا نظراتش در داوری فوتبال صائب باشد. رئیس کمیته داوران فوتبال ایتالیا، رئیس کمیته داوران یوفا و حالا رئیس کمیته داوران فیفا کولینا را بدل به یک تصمیم ساز در دنیای فوتبال نموده که شاید مهمترین و مناقشه برانگیزترین تصمیمش استفاده از داور ویدئویی در فوتبال باشد. طرحی جنجالی که در سایر رشته های ورزشی سکه رایجی دارد اما در فوتبال به رغم اشتباهات پرشمار و مشخص کننده داوران، هرگز کسی به صرافت آن نیافتاده اما کولینا این طرح را در فوتبال نهایی کرد.

بسیاری از مخالفات اعتقاد داشتند و دارند که جذابیت فوتبال با اشتباهات داوری گره خورده و خطاهای انسانی جزئی از هیجان و شور فوتبال است اما کولینا به عنوان یک داور سختگیر این اشتباهات را در تضاد با عدالت و روح مسابقه می داند و سرانجام با پافشاری خود این قانون را تصویب کرد.

جام دنیای 2018 مهمترین تورنمنتی بود که VAR در آن رسما اجرایی و استفاده شد و بعد از آن حالا در جام باشگاه های دنیا، فصل جدید لیگ قهرمانان و جام ملت های آسیا نیز استفاده شده. در لیگ برتر نیز با اوج گیری اشتباهات داوران و اعتراضات بی سرانجام تیم ها، فدراسیون فوتبال قصد استفاده از این تکنولوژی را دارد اما فقدان امکانات سبب شده تا فاصله ای بعید با استفاده از VAR در لیگ ایران داشته باشیم.

با این وجود مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال کماکان به دنبال استفاده از این تکنولوژی نوآورانه است و به همین دلیل در سفر اخیرش به مقر فیفا با مبدع و هوادار اصلی این تکنولوژی دیدار نموده.

تاج در حاشیه برپایی جلسه کمیته مسابقات فیفا، با پیر لوئیجی کولینا رییس ایتالیایی کمیته داوران فیفا دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار، طرفین درباره موضوع استفاده از سیستم یاری داور ویدیویی به گفت و گو پرداختند.

کولینا در این باره گفت: سیستم VAR، پروسه پیچیده ای است که برای اجرای آن می بایست همه جزییات در نظر گرفته گردد. در ایران، علیرضا (فغانی) یک متخصص واقعی است که می تواند در فرآیند انجام آن یاری کند.

کولینا در کمیته مسابقات فیفا ارزیابی خود از داوری ها در جام دنیای مثبت تلقی کرد و گفت داوری ها پیروز بوده است. در ادامه رییس فدراسیون فوتبال از کولینا دعوت کرد برای تماشای دربی پایتخت به کشورمان سفر کند که این موضوع با استقبال وی همراه شد.

کولینا: با VARدرصد درستی تصمیم داوران به 99 درصد رسیده

در نشست کمیته مسابقات فیفا، کولینا گزارشی درباره روند استفاده از VAR در جام دنیای ارائه کرد و آن را پیروزیت آمیز دانست. کولینا ایتالیایی در این ارتباط گفت: یاری داور ویدئویی خطاهای داوری را به طور کامل پوشش نمی دهد اما یاری می نماید خطاهای داوری در جام های مهم کاهش پیدا کند از همین رو استفاده از این سیستم در جام ملت های آسیا یاری شایانی به داوران جام خواهد نمود تا خطاهای بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

کولینا کماکان به شدت از این تکنولوژی دفاع نموده و گفت: به جرات می گردد گفت که استفاده از فناوری یاری داور ویدیویی به داور در اجرای عدالت در طی بازی یاری می نماید و اعتقاد دارم که VARدرصد درستی تصمیم داوران را به 99 درصد افزایش داده است.

وی اضافه کرد: از جانب ما هیچ گونه توقفی مبنی بر تحقیق و بالا بردن سطح این فناوری وجود ندارد و به خاطر همین برای پیشرفت این فناوری در سال های آینده کوشش می نماییم.می دانیم که هیچ کسی تغییر ناگهانی را قبول نمی نماید و این امر حتی در زندگی روزمره نیز قابل مشاهده است ولی هر آنچه که در جام دنیای روسیه و جام باشگاه های دنیا رخ داد ما را خرسند می نماید.

12

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 149

به "کولینا: فغانی یک متخصص است" امتیاز دهید

1 کاربر به "کولینا: فغانی یک متخصص است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کولینا: فغانی یک متخصص است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید