کاربرد انواع فنس باغی یا توری حصاری چیست؟

به گزارش دکتر برای تو، فنس یا توری حصاری، به توری حفاظ بافته شده ای گفته می گردد که با استفاده از مفتول ساخته می گردد. از این توری های حصاری بیشتر برای حصارکشی باغ ها استفاده می گردد، به همین علت بیشتر با نام فنس باغی یا دور باغی شناخته می گردد.

کاربرد انواع فنس باغی یا توری حصاری چیست؟

جهت دریافت خدمات طراحی باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

از فنس ها در کشاورزی برای حصار کردن زمین های کشاورزی استفاده می گردد و این، مهم ترین کاربرد فنس به تعداد می آید. از توری های فنس در صنایع دیگری چون صنایع نظامی هم استفاده می گردد.

در فراوری فنس ها، مفتول هایی با جنس و قطر متفاوت بکار می رود و با توجه به جنس و نوع مفتول، انواع فنس ها فراوری می گردد. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ما با ما همراه باشید تا با ویژگی های این فنس ها آشنا شوید.

مزایای استفاده از فنس

  • مقرون بصرفه: فنس ها قیمت مناسب تری نسبت به دیگر انواع حصارها دارند.
  • امنیت بالا: شبکه های بهم بافته شده و پایه هایی که در زمین ثابت شده اند، سبب شده تا این فنس ها از استحکام و امنیت بالایی برخوردار باشند. استفاده از سیم های خاردار در بالای این فنس ها سبب افزایش امنیت آن ها در مکان هایی که به محافظت احتیاج دارند، می گردد.
  • دوام و استحکام بالا: فنس ها یا توری های حصاری از آهن یا گالواهمه ساخته می شوند که متریالی مقاوم می باشند و به راحتی از بین نمی فرایند.
  • سهولت در نگهداری و تعمیر آن ها: مراقبت، تعمیر یا تعویض این محصولات کار بسیار ساده ای می باشد و می توانید به راحتی آن ها را تعمیر نمایید.
  • نصب ساده و سریع: نسبت به محصولات دیگری چون گابیون، توری های حصاری مراحل نصب ساده تری دارند و به سرعت می توان آن ها را در محل مورد نظر تعبیه نمود. حتی شما می توانید بدون احتیاج به نیروی ماهر، خودتان کارهای نصب را انجام دهید.

کاربرد توری های حصاری

  • معین مرزها: از آن جایی که یکی از ویژگی های شاخص فنس ها، داشتن امنیت بالا می باشد، می توان از آن ها به منظور حصارکشی و مرزبندی خانه، باغ، مرزهای کشور و مکان های دیگر استفاده نمود. این توری ها دید افراد را مسدود نمی نمایند و سبب می شوند تا صاحبان آن ملک به راحتی همه چیز را در تحت نظر خود بگیرند. این قابلیت سبب شده تا این توری ها از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار باشند.
  • زمین های ورزشی: استفاده از فنس در زمین های ورزشی مانند زمین فوتبال، بسکتبال، تنیس و … از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و سبب می گردد تا حد و مرز هر قسمت به خوبی معین گردد. استفاده از این فنس ها در قسمت هواداران، سبب می گردد تا از درگیری بین آن ها جلوگیری گردد.
  • حصارکشی زمین ها و باغات: همانطور که گفتیم مهم ترین کاربرد این فنس ها در زمین های کشاورزی و باغ ها می باشد که با استفاده از آن ها می توانید محدوده زمین خود را معین نموده و از ورود افراد غریبه یا حیوانات به داخلی زمین جلوگیری کنید.
  • توری مرغی: توری های مرغی نمونه ای از انواع توری های حصاری محسوب می شوند که از استحکام کم تری نسبت به توری های مورد استفاده در اطراف باغ ها برخوردارند. از این توری ها برای ساخت قفس مرغ، کبوتر، بلدرچین، کبک، بوقلمون و … استفاده می گردد.
  • ساختمان ها و کارخانه های صنعتی: در کارخانه هایی که دارای زمین های زیادی هستند، پرسه زدن افراد در آن ها می تواند خطرناک باشد؛ از این رو استفاده از فنس ها در قسمت های خطرناکی که ورود افراد به آن جا ممنوع است، می تواند خطرات احتمالی را کاهش داده و افراد را از آن محل دور نماید.
  • حفاظت از منابع باارزش: از توری های حصاری می توان برای محافظت از دکل های برق یا منابع آب استفاده نمود.

انواع فنس براساس جنس

فنس ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند: فنس های آهنی، فنس های گالواهمه و فنس های روکش پی وی سی. فنس های آهنی با مفتول سیاه، فنس های گالواهمه با مفتول گالواهمه و فنس های روکش pvc با مفتول گالواهمه روکش پی وی سی ساخته می شوند.

هر کدام ای این توری ها به علت تفاوت در متریال اولیه، دارای ویژگی های متفاوتی از جمله قیمت متفاوت می باشند. در ادامه به آنالیز این سه نوع توری حصاری می پردازیم:

  • توری حصاری آهنی

فنس هایی که با مفتول سیاه ساخته می شوند در برابر نم و رطوبت مقاومت بالایی ندارند و به سرعت دچار خوردگی و پوسیدگی می شوند. حتی از این توری های حصاری در منطقه ها خشک هم کمتر استفاده می گردد، زیرا طول عمر پایینی دارند و در مدت کوتاهی کارایی خود را از دست می دهند و پس از پوسیده شدن به راحتی پاره می گردد.

قیمت توری های آهنی به علت ویژگی های منفی که دارد، کمتر از انواع گالواهمه و روکش پی وی سی می باشد. با این حال، قیمت پایین تر این محصول هم باعث نشده تا هواداران زیادی پیدا کند و در کل امروزه فراوری این نوع فنس ها رایج نیست و به میزان محدودی فراوری می گردد.

  • توری حصاری گالواهمه

همانطور که در بالا هم گفتیم، فنس های گالواهمه از مفتول گالواهمه بافته می شوند و در برابر خوردگی و پوسیدگی از مقاومت بالایی برخوردار می باشند. از این نوع توری حصاری می توان در همه منطقه ها اعم از خشک و مرطوب استفاده کرد و نگرانی در خصوص طول عمر یا پوسیده شدن سریع آن نداشت.

امروزه فنس های گالواهمه به رایج ترین و متداول ترین انواع فنس ها در بازار تبدیل شده اند. این فنس ها نسبت به انواع آهنی دارای طول عمر بالاتر، مقاومت و استحکام بیشتر و هم چنین قیمت بالاتر هم می باشند.

  • توری حصاری گالواهمه با روکش پی وی سی

این نوع توری از مفتول گالواهمه روکش شده با پی وی سی ساخته شده که دارای بیشترین میزان مقاومت در برابر خوردگی، زنگ زدگی و پوسیدگی می باشد و برترین انواع توری حصاری محسوب می گردد.

این نوع فنس ها در برابر رطوبت از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشند و دچار زنگ زدگی نمی شوند، زیرا روکش پی وی سی که بر روی مفتول گالواهمه واقع شده است، به خوبی این محصول را از تابش نور خورشید یا بارش باران در امان می دارد و سبب افزایش طول فنس می گردد.

به این ترتیب توری های حصاری روکش پی وی سی برترین انواع فنس محسوب می شوند که دارای مقاومت، طول عمر و قیمت بالاتری نسبت به دو نوع دیگر می باشند.

فرایند فراوری توری حصاری

ابتدا مفتول سیاه طی فرایند گالواهماسیون، به مفتول گالواهمه تبدیل می گردد. فراوری این توری ها به سه روش امکان پذیر می باشد: دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک.

  1. در روش دستی، یک فرد مجرب در کنار تعدادی دیگر، به بافت و در هم تنیدن مفتول ها می پردازند.
  2. در روش نیمه اتوماتیک، دستگاه ها تنها کار بافت را انجام می دهند و حداقل یک نفر باید بر کار دستگاه نظارت داشته باشد.
  3. در روش اتوماتیک، تمام کارهای بافت مفتول را دستگاه انجام می دهد و فقط یک نفر وظیفه آوردن مواد اولیه و بردن محصول به انبار را برعهده دارد.

عوامل موثر بر قیمت فنس

قیمت فنس به موارد متعددی بستگی دارد که از جمله می توان به جنس مفتول، ضخامت مفتول، ابعاد چشمه، ارتفاع توری و … اشاره کرد. همانطور که گفتیم ویژگی هایی چون استحکام و مقاومت، قیمت و طول عمر بالا سبب شده تا فنس های روکش پی وی سی عملکرد بهتری نسبت به دو نوع دیگر داشته باشند. بعلاوه فنس های گالواهمه هم در رده کیفی بالاتری نسبت به فنس های آهنی قرار گیرند.

هر چه ضخامت مفتول مورد استفاده در ساخت توری های حصاری بیشتر باشد، قیمت محصول هم بالاتر می رود. این در حالی است که هر چه چشمه های این توری ها عظیم تر باشد، قیمت آن ها کاهش می یابد. در نتیجه برای استعلام قیمت فنس باید به عواملی که در بالا ذکر شد، دقت نموده و بنابر این ویژگی ها، محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.

اقدامات مهم قبل از نصب فنس

  1. دریافت مجوز نصب: برای نصب توری حصاری به مجوز احتیاج است. بهتر است بدانید که بدون مجوز ممکن است توری حصاری شما را از بین ببرند. شما باید با توجه به قوانین و مقررات محلی و منطقه ای خود، نوع فنس و ارتفاعی که مجاز به استفاده از آن هستید را بفهمید و براساس آن خرید خود را انجام دهید.
  2. معین محدوده حصارکشی: پس از کسب مجوزهای لازم، باید دور تا دور زمینی که می خواهید حصارکشی کنید را معین کنید. این کار را می توانید خود انجام داده و یا یک نقشه بردار را استخدام نموده تا برای شما انجام دهد. در انجام این کار هم قراردادهای محله ای و مقررات حصارکشی را مطالعه نمایید.
  3. حصارکشی: نشانه گذاری و نصب پایه فنس خطوط زمینی که همسایه شما را محدود می نماید را معین نمایید. برای گودال های فنس، تقریبا 10 سانتی متر را در داخل آن خطوط میزان گیری کنید. این کار سبب می گردد تا پایه فنس، مالکیت همسایه شما را حفظ نماید.
  4. تمیز کردن محیط: پس از آن، مکان خود را تمیز کنید تا برای نصب توری حصاری آماده گردد و به راحتی بتوانید عملیات نصب را انجام دهید.
  5. میزان گیری زمین: طول محیطی که می خواهید فنس بکشید را میزان بگیرید تا معین گردد به چه میزان فنس احتیاج دارید.
  6. رنگ کردن محل پایه: به منظور پیدا کردن آسان محل نصب پایه فنس، می توانید این نقاط را با رنگ معمولی یا اسپری رنگ، معین نمایید.

نصب فنس

پس از انجام مراحل بالا می توانید اقدامات اصلی نصب را آغاز کنید:

  1. حفره های پایه فنس را ایجاد کنید. حفره های پایه این فنس ها باید سه برابر عرض و یک سوم طول پست باشد.
  2. حفره های پایه فنس را با 10 سانتی متر ماسه پر کنید. ماسه را به منظور ایجاد یک پایه فنس جمع و جور برای پست ها و بتن ها، حاضر کنید. یکی از پایه ها را در مرکز حفره قرار داده و با استفاده از گچ یا نشانگر، بر روی سطح زمین و کنار پست را، علامت گذاری کنید.
  3. ارتفاع بالای خط باید پنج سانتی متر بیشتر از ارتفاع فنس باشد. در این مرحله پست را ببندید، زیرا یاری می نماید تا حصار، خود را به سمت راست نگهدارد. پست باید در شرایط امنی قرار گیرد، به همین علت به یاری کرپی ها در دو طرف زاویه دار، پست را در موقعیت شیب آن، از طریق کرپی به زمین و پیچ، متصل کنید.
  4. بار دیگر تمام میزان گیری ها، فاصله پست ها و ارتفاع را آنالیز کنید. حفره ها را با بتن پر نموده و و اطراف پست ها را هم بتن بریزید. این کار را برای تمام پایه های توری حصاری انجام دهید. 24 ساعت پس از ریختن بتن در پایه ها، می توانید فنس ها را در جای خود قرار دهید.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ما به معرفی فنس های باغی، انواع آن ها، کاربرد، مزایا و نکات مهم در نصب آن ها پرداختیم. آیا شما تا به امروز از این توری های حصاری در خانه، باغ یا زمین کشاورزی خود استفاده نموده اید؟ این توری ها چه مزایا و معایبی را برای شما در بر داشته اند؟ در صورت تمایل می توانید نظرات خود را در خصوص این موضوع با ما اهالی ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

نام های دیگر فنس چیست؟

فنس ها با نام دیگری چون توری حصاری، فنس باغی یا دور باغی هم شناخته می شوند.

فنس ها براساس جنس متریال سازنده به چند دسته تقسیم می شوند؟

فنس ها اصولا به سه دسته توری های حصاری آهنی، توری های حصاری گالواهمه و توری های حصاری گالواهمه با روکش پی وی سی تقسیم می شوند.

کدام یک از انواع توری های حصاری، برترین عملکرد و کاربرد را دارد؟

توری های حصاری روکش پی وی سی برترین انواع فنس محسوب می شوند که از عمر بالا و مقاومت و استحکام زیادی برخوردار می باشند. توری های گالواهمه در رده بعدی قرار دارند که نسبت به انواع روکش دار، مقاومت پایین تری دارند اما نسبت به فنس های آهنی به مراتب بهتر و مستحکم تر می باشند.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1756

به "کاربرد انواع فنس باغی یا توری حصاری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد انواع فنس باغی یا توری حصاری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید