چهار کاروانسرای خراسان جنوبی در جهت ثبت جهانی

به گزارش دکتر برای تو، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای سرایان، ده محمد، خان و چهل پایه طبس در استان مورد ارزیابی و بررسی ارزیابان یونسکو قرار گرفت.

چهار کاروانسرای خراسان جنوبی در جهت ثبت جهانی

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از بیرجند، رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: پس از پیشنهاد ثبت کاروانسرا های کشور در فهرست میراث جهانی و در ادامه بازدید از سایر استان ها، ارزیاب یونسکو اواخر هفته گذشته از کاروانسرا های خراسان جنوبی هم بازدید کرد.

وی افزود: قدمت این بنا ها به دوران صفویه تا قاجاریه باز می گردد، طرح و نقشه معماری این بنا ها با سایر کاروانسرا ها تفاوت هایی دارد. وجود بادگیر، موقعیت قرارگیری شترخان ها، بنا های واجد ارزش پیرامونی، تزئینات آجری و مصالح بکار رفته از جمله این ویژگی ها هستند.

رمضانی ادامه داد: از سال های گذشته بازسازی و بازسازی این کاروانسرا ها آغاز شد و تا به امروز بیش از 70 میلیارد ریال در کاروانسرا های خراسان جنوبی از طریق بخش خصوصی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان نمود: کاروانسرا های استان به همراه 56 کاروانسرای دیگر در سطح کشور به صورت زنجیره ای در دست بررسی سازمان یونسکو برای ثبت جهانی هستند و در صورت تایید، این پرونده ها در تابستان 1401 در مجمع یونسکو مطرح و به تصویب نهایی خواهند رسید.

وی گفت: تا به امروز در خراسان جنوبی 23 کاروانسرا در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

کاروانسرا ها و رباط های برون شهری از جمله بنا های تاریخی فرهنگی محسوب می شوند که معمولا در راستا های کاروانی با اهداف مشخص و بیشتر از طریق حاکمان یا بانیان خیراندیش ساخته و وقف شدند.

در دوران متاخر اسلامی یکی از مهمترین محور های مواصلات کاروانی از خراسان جنوبی عبور می کرده که کاروانسرای تاریخی شور از این جمله است.

انتهای پیام / ط ا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1859

به "چهار کاروانسرای خراسان جنوبی در جهت ثبت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار کاروانسرای خراسان جنوبی در جهت ثبت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید