مبل اسپرت چیست و چیدمان آن در خانه ها چگونه باید باشد؟

به گزارش دکتر برای تو، وقتی که وارد فرآیند خرید مبل می شوید با اسامی و اصطلاحات مختلفی برخورد خواهید داشت که بدون شک مبل اسپرت یکی از این اصطلاحات است؛ اما اینکه مبل اسپرت چیست و چه تفاوتی با مبل های راحتی یا استیل و کلاسیک دارد در واقع موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. مبل های اسپرت ویژگی های خاص خود را دارند و باید در چیدمان آن ها در منزل نکات مهمی را رعایت کرد.

مبل اسپرت چیست و چیدمان آن در خانه ها چگونه باید باشد؟

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

مبل اسپرت چیست؟

مبل اسپرت یا به عبارتی همان مبل راحتی یک از دو نوع اصلی مبلمان محسوب می گردد. در نقطه مقابل مبل کلاسیک وجود دارد. مبل های اسپرت برای راحتی هر چه بیشتر کاربر طراحی شده اند. شکل، طراحی و جنس آن به گونه ای است که راحتی افراد را اولویت اصلی قرار داده اند. در چیدمان مبل اسپرت باید به ویژگی های آن توجه خاصی داشت. در ادامه بیشتر در مورد مزایا و معایب این نوع مبل بحث می کنیم.

مبل های اسپرت چه ویژگی هایی دارند؟

مبل های اسپرت به دلیل ویژگی هایی که دارند در طول تاریخچه 200 ساله استفاده از آن ها، محبوبیت زیادی پیدا نموده اند و تقریباً در هر خانه ای در دنیای امروزی حضور دارند. ویژگی های اصلی مبلمان اسپرت را می توان در چند مورد زیر خلاصه کرد.

  • از جنس های مختلفی ساخته می شوند اما نوع پارچه ای و کتان محبوب تر هستند.
  • ارتفاع آن ها در مقایسه با مبلمان استیل به مراتب کمتر است.
  • دسته های مبل راحتی و اسپرت پهن تر است.
  • در ابعاد مختلفی ساخته و فراوری می شوند.
  • انواع مختلفی همچون لاو ست یا مبل های دو نفره، کاناپه و تخت و خواب شو دارند.

مزایای مبل اسپرت

مبل های استیل یا کلاسیک حالتی بسیار رسمی و خشک دارند و نشستن بلند مدت روی آن ها مطمئناً خسته نماینده خواهد بود زیرا کاربر را به دریافت یک ژست بدنی خاص وادار می نمایند. در نقطه مقابل مبل های راحتی از نظر شکل، ابعاد و جنس به گونه ساخته می شوند که کاربر هیچ گونه محدودیتی برای قرار گیری روی آن نداشته باشد. به طور که بعضی از انواع مبل های اسپرت دارای بخش هایی تخت شو هستند که امکان راحتی بیشتر را نیز فراهم می نمایند.

بیشتر بخوانید: مبل راحتی ال یا انواع دیگر آن؟ کدام سبک مناسب منزل شماست!

یکی دیگر از نقاط قوت مبل های اسپرت به چیدمان آن مربوط می گردد. بر خلاف بسیاری از مبل های استیل دارای اندازه ای کوچک تر و جمع و جور هستند. از این رو برای واحد ها و فضاهای کوچک بسیار راحت هستند.

مبل های اسپرت و راحتی انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند که ناشی از تنوع خوب آن ها است. می تواند یک مبل اسپرت سه نفره یا یک ست 5 نفره را بدون هیچ گونه تداخلی در چیدمان خانه، جلوی تلویزیون قرار دهید.

مبل های اسپرت و راحتی تنوع بسیار بالایی دارند. انواع ست ها با شکل و سبک مختلف از آن ها در دسترس هستند. مدل های مبل اسپرت تفاوت های بسیار زیادی در جنس و شکل و اندازه با یکدیگر خواهند داشت و از این رو می توانند با هر سلیقه ای جور در آیند.

از دیگر مزیت های مبل های اسپرت که نباید از آن غافل شد، قیمت نسبتاً کمتر آن ها در مقایسه با مبل های استیل و کلاسیک است. این تفاوت در قیمت که گاهی به بیش از چند برابر می رسد عمدتاً به دلیل تنوع بالای مبل های اسپرت است.

معایب مبل های اسپرت

مبل های اسپرت با همه خوبی هایی که دارند، نهایتاً حالتی غیر رسمی دارند و برای بعضی از شرایط مانند پذیرایی از مهمان شاید چندان مناسب نباشند. نقطه ضعف دیگری که در مورد بعضی از مبل های اسپرت مطرح می گردد، کیفیت پایین تر و متعاقباً ماندگاری کمتر آن ها در مقایسه با مبل های استیل است.

بیشتر بخوانید: مبل چستر چیست؟ پادشاه دنیای مبلمان در خانه های دیروز و امروز

نحوه چیدمان مبل اسپرت و راحتی در خانه

بدون شکل مبلمان شما هر چه که باشد یکی از مهم ترین المان های دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی شما است پس باید در چیدمان آن نهایت دقت گردد.

تعادل مهم ترین چیز است

هر گاه که مشغول به چیدمان و تغییر آرایش مبل های راحتی و اسپرت خود می شوید، باید تعادل میان آن ها و سایر المان ها را برقرار کنید. در صورتی که تعداد زیادی از المان ها در یک سمت از اتاق و فضای مورد نظر قرار بگیرند، کل فضا از نظر تعادل به هم خواهد خورد. از آنجایی که مبل ها از نظر اندازه جزء المان های عظیم هستند پس تاثیر زیادی در این تعادل خواهند داشت. برای برقراری تعادل، مبل ها و جایگاه های تک نفره گزینه ایده آلی هستند که عمدتاً رو به روی آن ها قرار داده می شوند.

چیدمان مبل اسپرت نباید جاگیر باشد

چند اشتباه کوچک و عظیم پشت سر هم باعث می گردد که مبل های اسپرت شما که با کلی ذوق و شوق انتخاب نموده اید، صرفاً به مانند چند تکه عظیم و جاگیر به نظر برسند. در چیدمان مبل های راحتی و اسپرت خود حتماً محل های رفت و آمد را در هال و پذیرایی معین کنید. از این رو باید از وجود فاصله های مناسب میان دیوار و مبل، میان مبل ها و میان مبل و میز جلو مبلی اطمینان حاصل کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین پارچه مبل را چطور انتخاب کنیم؟

از طرفی هم قبل از آغاز به چیدمان مبل یا حتی قبل از خرید حتماً فضاهای رفت و آمد داخل اتاق را برای خود تداعی کنید و برآورد کنید که چقدر فضا و به چه نوع مبلی احتیاج پیدا خواهید کرد. این کار را می توانید با یک کاغذ و اتوماتیک به راحتی انجام دهید.

یک نقطه کانونی معین کنید

هر اتاق باید دارای یک نقطه کانونی باشد. نقطه کانونی هر چه که باشد می تواند به تثبیت فضای هال و پذیرایی شما بسیار یاری کند. از طرفی هم اینکه آغاز چیدمان مبل اسپرت را از کجا آغاز کنیم خود واقعاً سؤالی عظیمی است که باید به آن پاسخ داده گردد. در نظر دریافت یک نقطه کانونی، به شما یاری می نماید که بدانید باید کار چیدمان را از کجا آغاز کنید.

نقطه کانونی گاهی اوقات به طور طبیعی در فضای مورد نظر وجود دارد مانند یک شومینه و گاهی اوقات مجبور هستید خودتان آن را ایجاد کنید. مهم ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که شما فقط یک نقطه کانونی می خواهید نه چند تا. در غیر این صورت اتاق می تواند به لحاظ بصری بسیار شلوغ و فشرده به نظر برسد و چشم ها را گیج کند. برای ایجاد یک فضای آرام و متعادل وجود یک نقطه کانونی بسیار مهم است.

کاربری مبل ها را برای خود معین کنید

هر خانواده با توجه به سلایقی که دارند استفاده های مختلفی از مبل های اسپرت خواهند داشت. برای بعضی می تواند مبل تک نفره مهم ترین بخش و برای بعضی هم کاناپه سه نفره برای تماشای تلویزیون اصلی ترین تکه مبلمان اسپرت باشد. در چیدمان این مبل ها در ابتدا معین کنید که کدام بخش از مبل برای شما مهم تر است و نوع چیدمان را بر همین اساس به پیش ببرید.

بیشتر بخوانید: جانمایی تلویزیون در دکوراسیون اتاق نشیمن مدرن

مبل را به دیوار نچسبانید

چسباندن مبل ها به دیوار شاید در بعضی از خانه های کوچک ناگزیر باشد اما در خانه های عظیم که فضای مناسب وجود دارد چسباندن آن ها نه تنها باعث عظیم به نظر رسیدن فضا و اتاق نخواهد شد بلکه در چیدمان سایر المان ها نیز تداخل ایجاد خواهد شد. سعی کنید حتماً مبلمان اسپرت شما به اندازه 5 تا 30 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد.

سخن آخر

مبل راحتی و اسپرت را می توان امروزه در هال و پذیرایی هر خانه ای پیدا کرد. با توجه به اندازه عظیمی که دارند، چگونگی چیدمان آن ها در دکوراسیون داخلی نقش مهمی بر عهده دارند. مبل های اسپرت ویژگی های منحصر به فردی دارند و بر همین است از یک سری مزایا و معایب برخوردارند که در بالا به آن ها اشاره شد. در چیدمان مبل های اسپرت باید یک سری نکته و اصول را حتماً مد نظر داشت.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1112

به "مبل اسپرت چیست و چیدمان آن در خانه ها چگونه باید باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبل اسپرت چیست و چیدمان آن در خانه ها چگونه باید باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید