علاج گره کور المپیکی شدن کیانوش و سهراب در ازبکستان، چوب حراج به جان سهمیه ها

به گزارش دکتر برای تو، سهراب مرادی و کیانوش رستمی باید در آخرین شانس خود هرچه در توان دارند بگذارند تا توکیو را از دست ندهد.

علاج گره کور المپیکی شدن کیانوش و سهراب در ازبکستان، چوب حراج به جان سهمیه ها

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران، فدراسیون جهانی وزنه برداری به دلیل رسوایی دوپینگ در دو المپیک پکن و لندن، برای ماندن در المپیک توکیو مجبور شد تغییرات اساسی را هم در تعداد سهمیه های تیم ها و هم در سیستم کسب سهمیه ایجاد کرد.

دوپینگ های گذشته گریبان گیر وزنه برداران حال حاضر

وزنه برداری ایران هر چند مشکل دوپینگ در المپیک های 2012 و 2008 نداشت و اتفاقا از دوپینگ دیگر کشورها هم سود برد و توانست نتیجه استثنایی را در المپیک لندن رقم بزند، اما از مثبت شدن نمونه هایی که از سال 2008 تا به امروز داشته هم متضرر شد.

طبق اعلام فدراسیون جهانی، کشورهایی که تعداد دوپینگ آنها از المپیک 2008 تا المپیک توکیو بیش از 10 نمونه باشد با کاهش سهمیه روبرو هستند و ایران هم بیش از 10 نمونه دوپینگ داشته است از این رو چهار سهمیه ای که در بخش مردان می توانست به دست بیاورد به دو سهمیه کاهش یافت.

تغییر اساسی سیستم کسب سهمیه المپیک از ریو تا توکیو

بر خلاف اداور گذشته که سهمیه المپیک به کشورها تعلق می گرفت و براساس عملکرد در مسابقات جهانی هم به دست می آمد، در این دوره خود وزنه برداران باید برای دریافت سهمیه تلاش می کردند. وزنه برداران باید در شش مسابقه شرکت می کردند و تست دوپینگ می دادند و مسابقات در سه دوره شش ماهه تقسیم شده بودند.

براساس امتیاز وزنه برداران، هشت نفر اول رنکینگ اوزان المپیکی به همراه نفرات برتر هر قاره صاحب سهمیه المپیک می شوند. در هر وزن هم فقط یک نفر از هر کشور می تواند صاحب سهمیه شود.

سرنوشت متفاوت مدعیان برای دریافت دو سهمیه

در ایران تعدادی وزنه بردار دنبال دریافت سهمیه المپیک بودند که هر کدام از آنها در شرایط متفاوتی قرار دریافتد.

سعید علی حسینی در دسته فوق سنگین، چون در دوره دوم کسب سهمیه المپیک، در هیچ مسابقه ای شرکت نکرد المپیک را از دست داد و پس از آن هم تصمیم گرفت کلا از جهانی وزنه برداری خداحافظی کند.

در دسته 96 کیلوگرم، رستمی و مرادی مدعی دریافت سهمیه هستند. کیانوش رستمی هم در دوره دوم المپیک در قهرمانی جهان شرکت کرد اما اوت شد. سپس چون نامش برای مسابقات سوئیس رد نشده بود، امتیاز این دوره را از دست داد و شانس او برای رسیدن به سهمیه بسیار کم رنگ شد.

سهراب مرادی هم به دلیل مصدومیت کتف، امتیاز زیادی نتوانست در دوره دوم مسابقه کسب سهمیه المپیک بگیرد و کار او هم برای المپیکی شدن سخت شد.

علی هاشمی پنج مسابقه را پشت سر گذاشته است و با وجود اینکه امتیاز خوبی گرفته است و در رنکینگ هشت نفر وزن 109 کیلوگرم واقع شده است، اما باید یک مسابقه دیگر پشت سر بگذارد تا سهمیه خود را قطعی کند.

در فوق سنگین، علی داودی کاملا آسوده خاطر است چون هم مسابقات گزینشی خود را کامل پشت سر گذاشته است و هم در رنکینگ جایگاه خوبی دارد و سهمیه او قطعی است.

ازبکستان آخرین شانس برای رفتن به المپیک

با افزایش شیوع ویروس کرونا مسابقات وزنه برداری یک سال تعطیل شد و وزنه برداران از آبان 99 مجددا وارد اردو شدند تا خود را برای حضور در قهرمانی آسیا ازبکستان آماده کنند.

این مسابقات ابتدا قرار بود در اردیبهشت 99 برگزار شود که با تعویق المپیک این مسابقات هم یک سال به تعویق افتاد و 27 فروردین 1400 برگزار می شود.

مسابقات قهرمانی آسیا آخرین شانس وزنه برداران ایران است تا امتیاز لازم را جمع کنند.

این مسابقات برای کیانوش رستمی و سهراب مرادی بسیار سرنوشت ساز است و باید این دو وزنه بردار آخرین شانس خود را برای المپیکی شدن امتحان کنند.

رکورد بالای رقیب سهراب مرادی برای المپیکی شدن

مرادی و رستمی به وزنه های بسیار بالایی احتیاج دارند . البته روی کاغذ شانس سهراب مرادی بیشتر از کیانوش است که بتواند به سهمیه وزن 96 کیلوگرم برسد. گفته می شود سهراب مرادی باید رکورد مجموع بیش از 410 کیلوگرم را به ثبت برساند تا بتواند به عنوان بهترین نفر قاره انتخاب شود. البته او رقیبی از قزقیزستان هم دارد که برای بهترین وزنه بردار قاره شدن در تلاش است و باید دید پس از مسابقات قهرمانی آسیا چه تغییراتی در رنکینگ به وجود می آید. در صورتی که مرادی پیروز به کسب سهمیه شود، راهی المپیک خواهد شد در غیر این صورت علی هاشمی به المپیک خواهد رفت.

کیانوش رستمی برای المپیک استراتژی دیگری را در نظر گرفته و می خواهد در وزن 89 کیلوگرم که غیر المپیکی است وزنه بزند. او در نظر دارد در این وزنه امتیاز بالایی بگیرد و در نهایت امتیاز ان برای رنکینگ دسته 96 که المپیکی است محاسبه شود. در واقع رستمی دارد آخرین برگ برنده خود را رو می کند تا شاید بتواند مسافر المپیک شود.

داودی تنها سهمیه قطعی ایران

با توجه به اینکه ایران در المپیک توکیو دو سهمیه دارد، علی داودی یک از نفرات اعزامی به المپیک خواهد بود. داودی شانس این را دارد که به مدال نقره المپیک برسد از این رو با خیال راحت نسبت به کسب سهمیه المپیک، در حال تلاش است تا رکوردهای خود را افزایش بدهد و با اطمینان خاطر ، قدم در میدان المپیک بگذارد.

لاشا تالاخادزه وزنه بردار مطرح گرجستان را اگر اتفاق خاصی رخ ندهد باید از الان قهرمان فوق سنگین المپیک دانست و داودی باید تمام تلاش خود را برای رسیدن به سکوی دوم المپیک به کار بگیرد.

کاندیدا توری دوباره علی مرادی در مهمترین پست های مدیریتی وزنه برداری جهان

وزنه برداری علاوه بر المپیک، انتخابات فدراسیون جهانی را هم پیش رو دارد و قطعا دریافت کرسی تاثیر گذار می تواند به نفع وزنه برداری ایران باشد. انتخابات قرار بود ابتدا در ششم و هفتم فروردین1400 در ترکیه برگزار می شود اما با اخطارهای صریح IOC نسبت به تعیین تکلیف نشدن اساسنامه وزنه برداری، انتخابات هم به تعویق افتاد و فعلا اعلام کرده اند در اکتبر 1400 برگزار می شود. حالا باید دید با برگزاری این انتخابات ایران بالاخره صاحب یک کرسی مهم می شود یا خیر.

اسامی کاندیداهای ایران:

علی مرادی (ریاست، دبیر کلی،نایب رییس اول، نواب رییس، هیات اجرایی)

داود باقری (کمیته پزشکی)

محسن بیراوند(کمیته مربیان و تحقیقات)

علیرضا قریشی(کمیته فنی)

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1564

به "علاج گره کور المپیکی شدن کیانوش و سهراب در ازبکستان، چوب حراج به جان سهمیه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علاج گره کور المپیکی شدن کیانوش و سهراب در ازبکستان، چوب حراج به جان سهمیه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید