اظهارنظرهای تخیلی برای آشوراده ، نگاه مالی به سرویس های بهداشتی

به گزارش دکتر برای تو، به گزارش خبرنگاران، نشست خبری معاونان گردشگری و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی پیش از ظهر روز اول شهریور ماه در سالن فجر ارگ آزادی برگزار گردید در این برنامه، سعید شیرکوند معاون سرمایه گذاری و طرح های گردشگری سازمان میراث فرهنگی به موضوع ساخت سرویس های بهداشتی بین راهی به عنوان یکی از مسائل پر حاشیه گردشگری نیز پاسخ مفصلی داد و گفت: ما نمی توانیم برای سرویس های بهداشتی بین راهی نگهبان 24 ساعته بگذاریم آن هم ماموری که 20 کیلومتر با خانه خود فاصله دارد. اکنون 150 مورد سرویس با این مسائل رو به رو هستند و 350 سرویس بین راهی نیز در حال بهره برداری است. 400 سرویس بهداشتی بین راهی نیز داریم که باید با همکاری افراد و شهرداری ها مورد استفاده قرار گیرند.

اظهارنظرهای تخیلی برای آشوراده ، نگاه مالی به سرویس های بهداشتی

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ تبلیغاتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

وی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی موظف نیست که سرویس بهداشتی بسازد مگر با بودجه های عمرانی دولت. حالت دیگر این است که سرویس های بهداشتی بین راهی را یک فعالیت مالی تعریف کنیم. من نمی دانم چه کسی در مغز ما فرو نموده که در قبال استفاده از خدمات یک رستوران مبالغ زیادی می پردازیم اما حاضر نیستیم برای یک مسئله ضروری و حیاتی هزار تومان هزینه کنیم. این یک فرهنگ اشتباهی است که برای سرویس های بهداشتی مناسب حاضر به پرداخت هزینه نیستیم.

وی ادامه داد: من به مالک یکی از مجتمع های بین راهی پیشنهاد کردم برای اولین بار یک تحول در این زمینه ایجاد کند آن هم دریافت مبلغ دو هزار تومان وجه نقد از استفاده نمایندگان بود. تا این فرهنگ برای ما ایجاد گردد که برای استفاده از یک سرویس بهداشتی بسیار خوب باید پول پرداخت نمایند. اگر این اتفاق بیفتد سرویس های بهداشتی را به یک فعالیت مالی تبدیل نموده ایم. اما اکنون می بینیم که رستوران داران در جاده چالوس و هزار نوشته اند که سرویس ها فقط مختلص به مشتریانشان است. سازمان میراث فرهنگی نمی تواند سرویس بهداشتی بسازد و یک مامور برای آن استخدام کند این کار شدنی نیست.

بزرگترین مشکل گردشگری کشور سرویس های بهداشتی است

شیرکوند گفت: بزرگترین مشکل گردشگری کشور سرویس های بهداشتی است ما به یکی از برنامه های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد رفتیم. برای برنامه اصلی هزینه زیادی نموده بودند و امکانات به حد مناسب وجود داشت اما 99 درصد انرژی صرف برنامه شده بود و تنها یک درصد صرف سرویس بهداشتی. همین اتفاق را در سطح جاده ها نیز داریم. اگر کسی جلوی در سرویس بهداشتی مبلغ 200 تومان را نوشته باشد، کسی نمی پردازد. پس تا این فعالیت مالی نگردد، مشکل آن را نمی توانیم حل کنیم. باید رستوران داران و افراد خودشان این سرویس ها را آماده نموده و در اختیار مسافران قرار دهند و در کنارش هزینه نیز دریافت نمایند.

معاون سرمایه گذاری و طرح های گردشگری درباره مسئله پرچالش دیگر که همان فعالیت های گردشگری در منطقه نمونه آشوراده است، به خبرنگاران پاسخ داد و توضیح داد: این منطقه در استان گلستان یک شبه جزیره است که از آن چند وقت پیش با موتور بازدید کردم. این منطقه از نظر آب و هوا و جغرافیا قابلیت طبیعتگردی دارد و از نظر کنوانسیون های بین المللی نیز گردشگر طبیعت برای استفاده از این منطقه مغایرتی ایجاد نمی نماید.

وی اضافه کرد: از 20 سال پیش کوشش ها شده که اقداماتی انجام گردد و تا مرحله واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی نیز پیش رفته بودند. این افدامات تعطیل شد و کار به دادگاه کشید و حتی تعدادی افرزاد تبرئه و یا محکوم شدند. تا اینکه به دولت یازدهم رسیدیم. در سال 93 این سوال مطرح شد که آیا از امکانات طبیعی این منطقه قرار است استفاده گردد یا نه. این ماموریت را به ما و سازمان محیط زیست سپردند. سازمان محیط زیست معتقد است که گردشگری طبیعی مطابق با الزامات زیست محیطی بلامانع است. سازمان میراث فرهنگی نیز معتقد است که گردشگری طبیعی در آن منطقه مسئله ای ندارد. اما اینکه طبیعتگردی در آنجا چطور اتفاق بیفتد و تاسیسات و فعالیت های آن چپوننه باشد، مسائلی است که به مشاور سپرده شد تا برنامه مربوطه را تهیه کند. منتها این برنامه به تاییدیه سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست احتیاج دارد.

شیرکوند ادامه داد: اگر این برنامه عملیاتی به تایید دو سازمان رسید، فعالیت در آنجا آغاز می گردد. هفته پیش آخرین جلسه مربوط به این موضوع در دفتر رئیس سازمان محیط زیست برگزار گردید. مشاور گزارش داد و چهارچوب اقدامات معین و مقرر شد کمیته سه گانه ای برای نظارت تشکیل گردد و تا دو ماه آینده فرایند مطالعات تمام و به تایید دو سازمان برسد و اقدامات اجرایی آن آغاز گردد. اینکه به عنوان مثال سازه های آنجا از چوب یا نی باشد، همگی به نظر مشاور و تایید این دو سازمان احتیاج دارد.

وی درباره اینکه چندی پیش یکی از کارشناسان اعلام نموده بود، بزرگترین اشتباهش امضای طرح آشوراده است بیان نمود: این ادعاها نمی تواند مبنای عمل دولت باشد این دولت سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست را تشکیل داده تا به این موضوع رسیدگی کند. ما نمی توانیم بر مبنای تخیلات یک فرد اقدام کنیم.

شیرکوند گفت: نظر کارشناسی هیچ نهاد، فرد و یا صاحب نظری برای من به اندازه نظر سازمان محیط زیست پذیرفته نیست. چون این سازمان متولی انجام کار است و قوی ترین افراد را به کار گرفته است. اگر این سازمان بر چنین اقداماتی صحه گذاشت، عقل حکم می نماید که آن را عملیاتی کنیم. یاد گرفته ام درباره چیزی که ندیده ام تصمیم نگیرم. من این مصاحبه ها را نخوانده ام. اگر ادعایی وجود دارد باید خودشان جواب بدهند.

معاون سرمایه گذاری و طرح های گردشگری بیان نمود: من نظر این سازمان را در دولت یازدهم می پذیرم نه سازمان دولت قبل را. یک ماه هم با دولت قبل همکاری نکردم چون بنیان دولت بر مبنای تفکرات غیرکارشناسانه بود. حتی بدون شنیدن سخنان رئیس جمهورش نیز معتقد بودم که همه آن حرف ها اشتباه است. اما نمی توانم چنین نظری در این دولت بدهم نه به خاطر اینکه کارمند این دولت هستم. ما و سازمان محیط زیست مخالف حفظ محیط زیست نیستیم. اما گاهی نقدهایی را می خوانم که باور کنید از حد تخیل فراتر و وهم انگیز بود. مشاور ارشد محیط زیست گفته که 100 هزار نفر به آشوراده می فرایند. ما در کیش که 90 برابر آشوراده است، 25 هزار ساکن داریم. کارشناسی گفته هتل 20 طبقه می سازند و یا پیست اتومیبیلرانی راه اندازی می نمایند. اگر این صحبت ها تخیل نیست پس چیست؟ ما چه وقت می خواستیم آنجا هتل بسازیم و یا پیست راه اندازی کنیم؟

وی در پاسخ به اینکه طرح داده شده برای ساخت هتل رسانه ای شده است گفت: ما معتقدیم که حتی مناطق حفاظت شده نیز می توانند مورد بهره برداری قرار گیرند منتها باید اصول آن رعایت گردد. در باور ما نیست که باید درهای تخت جمشید را ببندیم تا کسی به آنجا نرود باید زمینه ها و استانداردهای آن را رعایت و بهره برداری کرد. برای امضاهایم ارزش قائل هستم. صبر کنید تا طرح مشاور آماده گردد. سپس نظر بدهید.

در همین حال خبرنگاران اعلام کردند که همواره وقتی طرح آماده می گردد کار از کار گذشته است. شیرکوند گفت که قصد مجادله ندارم. باید این موضوع در قالب یک مناظره مطرح گردد.

پیشنهاد شیرکوند به صدا و سیما

شیرکوند گفت: دو هفته پیش 34 اثر تاریخی را برای سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی به مزایده گذاشتیم تا کسانی که قصد احیای بناهای تاریخی را دارند وارد این عرصه شده و تقاضایشان را مطرح نمایند.

وی درباره اینکه بسیاری از این بناها توسط بخش دولتی و یا شبه دولتی احیا می گردد ادامه داد: ما نگاه بدبینانه به شهرداری ها نداریم. بسیاری از شهرداری ها در کشور پیروز عمل نموده اند البته در چند جا نیز عملکردشان رضاتیت بخش نبوده است. سعی می کنیم به این سمت برویم که واقعا بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار گردد.

شیرکوند درباره تبلیغ برای بناهای تاریخی و گردشگری کشور در شبکه های خارجی نیز گفت: سازمان میراث فرهنگی نمی تواند برای یک هتل و یا مراکز اقامتی تبلیغ کند تاسیسات گردشگری ما جز در بعضی از شبکه های خارجی که آنها هم تعدادشان معین است، محدودیتی برای انجام کارهای تبلیغاتی ندارند. اگر سازمان میراث فرهنگی بخواهد چنین کاری انجام دهد بودجه زیادی لازم دارد. اما اکنون این سازمان با کمبود بودجه روبرو است. اگر صدا و سیما بتواند با بعضی از شبکه های خارجی که با آنها کار می نماید، تعامل نموده و به تبلیغ گردشگری کشور بپردازد، یاری بسیار خوبی نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 722

به "اظهارنظرهای تخیلی برای آشوراده ، نگاه مالی به سرویس های بهداشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارنظرهای تخیلی برای آشوراده ، نگاه مالی به سرویس های بهداشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید