دسترسی به اطلاعات بودجه مختص افراد و مراکز خاص نباشد

به گزارش دکتر برای تو، یک وکیل دادگستری گفت: در حال حاضر بخش های خاصی از مفاد بودجه اطلاع پیدا می نمایند اما اطلاع رسانی باید توسعه پیدا نموده و به این شکل نباشد که فقط مراکز و افراد خاصی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

دسترسی به اطلاعات بودجه مختص افراد و مراکز خاص نباشد

علیرضا آذربایجانی در گفت وگو با خبرنگاران، در مورد حق مردم بر مطلعی از بودجه کشور اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در ارتباط با حقوق شهروندی، ارتباط آن با مقوله شفاف سازی عملکرد دولتمردان است. یکی از مهمترین بخش های عملکرد در اختصاص بودجه مصداق پیدا می نماید.

وی اضافه کرد: مسلماً این حق مردم است که از تخصیص بودجه برای بخش های مختلف مطلع شوند، به خصوص در حال حاضر که در شرایط بحران مالی هستیم و بسیاری از مردم درگیر مسایل روزمره مایحتاج خود هستند و خیلی از پروژه های عمرانی مهم متوقف مانده است.

این وکیل دادگستری اعلام نمود: واقعیت مسأله این است که اختصاص بخش های قابل توجهی از بودجه به مراکز خاصی که ظاهراً ویژگی های مذهبی- آموزشی دارند و توقف اختصاص چندساله بودجه به آنها هیچ مسئله ای ایجاد نمی نماید بلکه باعث می گردد که با اطلاع مردم از این قضیه و طرح و بیان آن، دولتمردان در تقسیم و تخصیص این بودجه بازنگری هایی را برای سال جاری و سال های قبل انجام دهند.

آذربایجانی در رابطه با اینکه موضوع بودجه چگونه باید برای مردم اطلاع رسانی گردد، اظهار کرد: اطلاع رسانی می تواند به وسیله جراید، شبکه های رادیو و تلویزیونی یا کانال هایی که مرتبط با بخش دولتی است ارایه گردد تا حداقل کسانی که علاقه مند هستند از موضوع اطلاع پیدا نمایند از ویژگی های فرعی این بودجه هم اطلاع یابند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مطلعی سازی به شکل نسبی و جزئی صورت می گیرد، گفت: در حال حاضر بخش های خاصی از مفاد بودجه اطلاع پیدا می نمایند اما اطلاع رسانی باید توسعه پیدا کند و به این شکل نباشد که فقط مراکز و افراد خاصی که به این اطلاعات دسترسی داشته و می توانند پیدا نمایند، مطلع باشند. به عنوان مثال تخصیص این نوع فروعات مرتبط با بودجه به راحتی می تواند در جراید منتشر گردد و همه از آن اطلاع یابند.

این استاد دانشگاه اعلام نمود: مقوله بودجه مسأله بسیار مهمی است و یکی از وظایف اصلی صاحبان قدرت و دولت این است که در شرایط مختلف به تناسب وضعیتی موجود، ممکن است تغییراتی در بودجه ایجاد نمایند. به طور مثال وقتی که در کشوری جنگ صورت می گیرد طبیعی است که بودجه در مسایل تدافعی و نظامی تخصیص یابد، اما در حال حاضر که مردم ما در وضعیت سخت مالی قرار دارند اختصاص بودجه به خیلی از مراکزی که آثار عملی آنها می تواند احتمالاً درازمدت باشد درست نیست و باید تغییر پیدا کند و متمرکز بر حل بحران مسایل مالی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 123

به "دسترسی به اطلاعات بودجه مختص افراد و مراکز خاص نباشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسترسی به اطلاعات بودجه مختص افراد و مراکز خاص نباشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید