اس پی وی؛ سنگ بنای صیانت از اقتدار سیاسی اروپا در برابر آمریکا

به گزارش دکتر برای تو، یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که امیدوارم اروپا به این عقلانیت برسد که مکانیسم اقتصادی را ارائه دهد تا سنگ بنایی برای صیانت از اقتدار سیاسی اروپا در مقابل آمریکا در درازمدت باشد، گفت: ساز و کار ویژه اقتصادی آغازی برای ایجاد یک مکانیسم بلند مدت تر برای رهایی از سلطه آمریکا بر اقتصاد بین الملل است.

اس پی وی؛ سنگ بنای صیانت از اقتدار سیاسی اروپا در برابر آمریکا

سید صدرالدین موسوی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که اتحادیه اروپا خصوصا سه قدرت بزرگ آن مصر هستند تا ساز و کار مالی ویژه در ارتباط با ایران اجرایی گردد و موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بارها این مساله را اعلام نموده است، گفت: با آنالیز اظهارات رسمی و آن چه اروپایی ها اعلام می نمایند، بنا به دلایل خاص خودشان مایل هستند که برجام باقی بماند.

وی همچنین اظهار داشت: این مکانیسم مالی صرفا برای برجام نیست، زیرا شکاف اروپا و آمریکا شروع شده و اروپایی ها در جریان خروج آمریکا از برجام متوجه شدند که اقتدار سیاسی آن ها خدشه دار شده و از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد؛ توتال، فولکس واگن و سایر شرکت های اروپایی هم که با ایران کار می کردند، مجبور به قطع همکاری شدند.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز چندین بار اظهار داشت که اجازه نمی دهیم اقتدار اروپا خدشه دار گردد، عملا اگر اروپایی ها اقدامی ننمایند، نمی توانند از اقتدار سیاسی خود صیانت نمایند. لذا به نظر می رسد ساز و کار ویژه مالی شروعی برای ایجاد یک مکانیسم بلند مدت تر برای رهایی از سلطه آمریکا بر اقتصاد بین الملل است.

موسوی تاکید نمود: این کار راه درازی در پیش دارد، روسیه و چین هم تمایل دارند تا تقویت شوند، چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و تجارت خارجی آن چند تریلیون دلار است یعنی رقم های تریلیونی است و علی رغم این قدرت مالی چین در بعضی از شرایط ممکن است تسلیم آمریکا گردد. وی اظهار کرد: از یک طرف جنگ تجاری تعرقه ها میان چین و آمریکا وجود دارد، از سوی دیگر آمریکا به دنبال اعمال سلطه خود می باشد بنابراین همه این موارد دست به دست هم داده است، اما اروپایی ها باید به این جمع بندی برسند که اقدام عملی انجام دهند در غیر این صورت باید همواره گوش به فرمان آمریکا باشند، شاید این کار سنگ بنایی باشد برای این که اروپا بتواند خودش را از سلطه دلار رهایی بخشد .

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین در سرانجام گفت: بعضی از تحلیل گران آمریکا نگران این قضیه هستند که اقدام اروپایی ها منجر به تضعیف دلار در صحنه بین الملل گردد، پیش از این می گفتند اگر آمریکا عطسه کند، اروپا تب می نماید، در جریان برجام دیدیم به محض این که ترامپ از برجام خارج شد کل مبادلات دچار آشفتگی شد، در نتیجه آمریکا کوشش می نماید تا گسل در اتحادیه اروپا ایجاد کند تا آن ها نتوانند به نتیجه برسند، امیدوارم اروپا به این عقلانیت برسد که مکانیسم مالی را ارائه دهد تا سنگ بنایی برای صیانت از اقتدار سیاسی اروپا در مقابل آمریکا در دراز مدت باشد.

خبرنگار: فاطمه خوش نیت دبیر: فاطمه ابوطالبی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 119

به "اس پی وی؛ سنگ بنای صیانت از اقتدار سیاسی اروپا در برابر آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اس پی وی؛ سنگ بنای صیانت از اقتدار سیاسی اروپا در برابر آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید