آیین نامه شیوه های برطرف تعهد ارزی از صادرکنندگان آماده شد

به گزارش دکتر برای تو، محمد شریعتمداری در مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که 21 مهرماه، فرصت صادرکنندگان برای برطرف تعهد ارزی که از سوی دولت به مدت شش ماه در نظر گرفته گردیده بود، به اتمام می رسد، اما هنوز شیوه نامه یا دستورالعملی برای بازگشت ارز صادراتی تدوین نگردیده است، گفت: همه صادرکنندگان باید نسبت به ارز حاصل از صادرات خود، برطرف تعهد کنند، یعنی حتی اگر دستورالعملی هم موجود نباشد، باز هم صادرکنندگان مکلفند که برطرف تعهد ارزی کنند.

آیین نامه شیوه های برطرف تعهد ارزی از صادرکنندگان آماده شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: اصل اینکه صادرکنندگان تعهد ارزی دارند، در هر شرایطی برقرار است. به هر حال مطابق با بخشنامه های دولت، تمامی صادرکنندگان باید ظرف مدت تعیین گردیده، از ارز حاصل از صادرات خود برطرف تعهد کنند.

وی توضیح داد: دستورالعمل مرتبط با شیوه برطرف تعهد ارزی برای آن دسته از صادرکنندگانی که از شمول ارایه ارز به سامانه نیما خارج گردیده اند و 20 درصد از صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می دهند، تهیه گردیده و جهت نظرخواهی به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ارسال گردیده است، البته در نظرخواهی از اتاق کمی معطل گردیده ایم، اما به محض اینکه نظر اتاق را دریافت نماییم، دستورالعمل را ابلاغ خواهیم کرد.

شریعتمداری در پاسخ به این سوال که چند روزی بیشتر به سرانجام مدت زمان قانونی برای برطرف تعهد ارزی صادرکنندگان باقی نمانده است، توضیح داد: این موضوع را تمدید خواهیم کرد، ضمن اینکه باید توجه داشت که تمامی صادرکنندگان، صادرات خود را شش ماه قبل انجام نداده اند، بلکه عده ای که اول فروردین ماه صادرات انجام داده اند، مهلت شش ماهه آنها رو به اتمام است، اما اگر صادرکننده ای، مردادماه صادرات انجام داده باشد، فعلا زمان دارد و شش ماه سررسید نگردیده است.

وی اظهار کرد: اگر این دستورالعمل ابلاغ گردد، شامل همه صادرکنندگان خواهد شد، به جز آن دسته از صادرکنندگانی که در روزهای اول فروردین صادرات نموده اند. آیین نامه هم تعیین است و منتظریم که نظر اتاق را دریافت نموده و آن را ابلاغ نماییم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نظر اتاق را به زودی دریافت خواهیم کرد.

به گزارش مهر، دولت در دستورالعمل ها و بخشنامه های ارزی که در بیست و یکم فروردین ماه امسال مبنی بر تک نرخی کردن ارز و تعیین دلار 4200 تومانی بعنوان قیمت رسمی ارز صادر کرد، برای صادرکنندگان مهلت شش ماهه ای در نظر گرفت تا ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند. البته این مهلت در مقطعی با ابلاغیه معاون صادراتی وزیر صنعت، به سه ماه تقلیل یافت، اما در عمل همان شش ماه از سوی دولت رسمیت یافت. اکنون سررسید برخی از صادرکنندگان برای تعیین تکلیف و بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصاد فرا رسیده و هنوز تعیین نیست که آنها باید با چه روشی، برطرف تعهد ارزی کنند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 آذر 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 19

به "آیین نامه شیوه های برطرف تعهد ارزی از صادرکنندگان آماده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین نامه شیوه های برطرف تعهد ارزی از صادرکنندگان آماده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید