20میلیارد ریال اعتبار مصوب عشایری استان سمنان امسال است

به گزارش دکتر برای تو، حمیدرضا حسینی در مصاحبه با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه امسال با توجه به وضعیت دولت، کاهش بودجه را در تمامی بخش ها وجود داشت، اعلام کرد: کوشش شد تا با اعتبارات موجود حوزه آب عشایر تقویت گردد لذا بر این اساس 20 میلیارد ریال اعتبار برای امسال مصوب شد و در حال پیگیری جذب اعتبارات از محل منابع ملی هستیم.

20میلیارد ریال اعتبار مصوب عشایری استان سمنان امسال است

وی بابیان اینکه اعتبارات منابع ملی حوزه عشایر استان سمنان رقمی معادل یک میلیارد تومان است، اضافه کرد: از این میزان که 55 درصد تخصیص یافت و می کوشیم تا این رقم ها را به سمت تامین منابع آبی سوق دهیم.

بهبود کیفیت خدمات به عشایر در دستور کار

مدیرکل امور عشایر استان سمنان بابیان اینکه در کوشش برای رساندن تأمین اعتبارات لازم به میزان رقم سال قبل هستیم، ابراز داشت: با توجه به وضعیت خشک سالی به ویژه در دهستان خارتوران عمده اعتبارات به سمت بهبود منابع آبی عشایر شرق استان داده شد تا بتوانیم تنش آبی این منطقه را به حداقل برسانیم.

حسینی در ادامه توضیح داد: پیش بینی می گردد از محل ارزش اضافه کرده تا انتهای سال نزدیک به یک میلیارد تومان جذب منابع را ببینیم که این امر می تواند برای تقویت کیفیت خدمات بهتر به مردم بسیار یاری کند.

وی بابیان اینکه تسهیلات پرداختی حوزه عشایری در قالب ماده 10 و 12 چهار درصد قرض الحسنه است، اضافه کرد: تا کنون رقمی معادل پنج میلیارد و 700 میلیون تومان از محل اعتبارات متمرکز ملی برش استانی دریافت شد که بر اساس شاخص های تعیین بین شهرستان های استان سمنان توزیع گردیده است.

پیش بینی فراوری یک هزار تن گوشت قرمز

مدیرکل امور عشایر استان سمنان همچنین ابراز داشت: بخشی از تسهیلات پرداختی حوزه عشایر به شرکت های تعاونی و صندوق خرد زنان عشایری تعلق دارد و بخشی دیگر تا سقف 30میلیون تومان در اختیار عشایر قرار خواهد گرفت که این رقم سهل الوصول است.

حسینی در ادامه توضیح داد: برش اعتباری دیگری باهدف تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش وجود دارد که در قالب بند ب ماده 52 از محل صندوق توسعه ملی تأمین می گردد 10 درصد و یک ساله بوده و سقفی هم برای آن در نظر گرفته نمی گردد و تاکنون بر اساس آن پنج میلیارد تومان در سطح استان توزیع گردیده است.

وی بابیان اینکه عشایر در مرحله جذب این منابع اعتباری در قالب فراوری زنجیره فراوری گوشت قرمز و تأمین علوفه دامی هستند، اضافه کرد: پیش بینی می گردد با جذب 100 درصدی این منابع 57 هزار رأس پرواربندی دام انجام گردد و به طور متوسط حدود نزدیک 1000تن فراوری گوشت قرمز را در کنار فراوری 9 هزار و 330 تن هرساله، امسال ببینیم.

انجام روند تامین نهاده جو عشایر

مدیرکل امور عشایر استان سمنان بابیان اینکه طی دوماهه اخیر بارندگی در سطح استان بسیار کم و پراکنده بود، ابراز داشت: با توجه به برآوردها 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش بارندگی را شاهد هستیم که پیش بینی می گردد طی شش ماه دوم امسال به دلیل نا مطلوب بودن مرتع قشلاق، عشایر با مشکل روبرو باشند بنابراین پیگیری تأمین علوفه موردنظر در دستور کار قرار گرفته است.

حسینی بابیان اینکه توزیع علوفه در مناطق عشایری پیگیری می گردد، توضیح داد: با توجه به نوسان قیمت، عدم ذخیره سازی و قیمت بالای نهاده جو از محل نقدینگی می کوشیم تا با تأمین و خرید نهاده ها بتوانیم عدم ذخیره سازی جو ناشی از نوسان قیمت را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: قیمت اعلام گردیده جو یک هزار و 80 تومان و در بازار آزاد یک هزار و 300 تومان بود درنتیجه ذخیره سازی آن اتفاق نیفتاد بنابراین از طریق استانداری و وزارت جهاد کشاورزی پیگیری ادامه یافت تا حدود 20 هزار تن جو در شش ماهه دوم باقیمت مدت دار برای عشایر تأمین گردد و منتظر بازخورد مثبت آن هستیم.

توزیع 400پنل خورشیدی در بین عشایر

مدیرکل امور عشایر استان سمنان بابیان اینکه در بحث انرژی های نو و تجدید پذیر در حوزه عشایر نیز پیگیری می گردد، ابراز داشت: در استان 320 روز تابش آفتاب وجود دارد بنابراین برای برخورداری از این ظرفیت خدادادی توزیع پنل های خورشیدی به صورت رایگان برای عشایر آغازگردیده است.

حسینی در ادامه با ابراز اینکه تاکنون 400 پنل خورشیدی بین عشایر استان سمنان توزیع گردیده است که این روند ادامه دار خواهد بود، توضیح داد: می کوشیم از طریق ارزش اضافه کرده در اختیار فرمانداری ها کار تأمین آب گرم حمام و چشمه های بهداشتی را با این پنل ها به پایان برسانیم.

وی بابیان اینکه 22 پروژه طی هفته دولت امسال در امور عشایر استان سمنان به بهره برداری رسید، اضافه کرد: هشت میلیارد و 700میلیون ریال اعتبار برای این پروژه ها هزینه شد که اشتغال 51 نفر و بهره مندی 250خانوار از محل این طرح ها را فراهم کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 بهمن 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 42

به "20میلیارد ریال اعتبار مصوب عشایری استان سمنان امسال است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20میلیارد ریال اعتبار مصوب عشایری استان سمنان امسال است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید