مانورِ آتش نشانی، قلعه را آتش زد!

به گزارش دکتر برای تو، آمدند ابرویش را درست کنند، چشم اش را هم کور کردند درست مثالِ رفتاری است که چند روز پیش در بخش دستگردان طبس انجام شد. همزمان با روز آتش نشان، مامورانِ آتش نشانی این بخش از استان خراسان جنوبی، ترجیح دادند تا قلعه تاریخی بادام تک را برای برگزاری مانورشان در این روز انتخاب کنند، آن هم بدون اجازه دریافت از میراث فرهنگی!

مانورِ آتش نشانی، قلعه را آتش زد!

به گزارش خبرنگاران، از مجموع نقاطی که برای قرار دادن لاستیک ها در این بنای تاریخی، با هدف آتش زدن و اجرای مانور برای خاموش کردن انتخاب شده بودند، علاوه بر بخش بیرونی قلعه، یکی از اتاق های قلعه نیز در نظر گرفته شده بود، اما در این میان، به خاموش کردن در حد چند شعله کوچک قناعت نشد.

در حالی که مدیر کل استان می گوید فضا را بعد از خاموش کردن آتش دیده و آتش به هیچ نقطه ای در داخل قلعه آسیب وارد نکرده، اما فیلم منتشر شده از این مانور نشان می دهد که بخش بزرگ تر مانور را در فضای داخلی قلعه انجام می دهند.

فقط یک لاستیک سوزانده اند

مجوزی از میراث فرهنگی نگرفتند

حسن رمضانی - مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی - در گفت وگو با خبرنگاران هر چند تاکید می کند که هیچ مجوز یا اعلامی از سوی آتش نشانی برای برگزاری این مانور در قلعه تاریخی بادام تک - این قلعه در بخش دستگردان طبس و در 7 کیلومتری جاده عشق آباد به ده محمد واقع شده است - انجام نشده است، اما می گوید: فقط یک لاستیک سوزانده اند، نباید این را به آتش سوزی تعمیم داد.

او با بیان این که قلعه قاجاری بادام تک در خارج از محدوده شهری واقع شده است، ادامه می دهد: یک لاستیک را کنار بنا سوزانده اند و لاستیک دیگر را در کنار دیوار قلعه در اتاقی که اصلا سقف ندارد آتش زده اند و بعد هم خاموش کرده اند، در نقطه ای که نه تزئینات دارد و نه چیزِ دیگری.

وی با اشاره به این که بیش از 60 درصد قلعه قبلا تخریب شده است، بیان می کند: بعد از رسیدن گزارش ها از این مانور، به آن جارفتم، هیچ آسیبی به بنای قلعه وارد نشده است. هر چند کارشان اشتباه بوده و بد سلیقگی کرده اند، اما آسیبی به بنا وارد نکرده اند. از سوی دیگر آن ها از قبل با ما هماهنگ نکرده اند، بنابراین ناظری نیز برای این کار نداشتیم. اگر به ما اطلاع می دادند اصلا اجازه انجام آن را در این منطقه نمی دادیم.

او اما علت انتشار این خبر و تصویرها را وجود اختلاف محلی با شورای شهر منطقه می داند و ادامه می دهد: آتش نشانان این مانور را به مناسبت روز آتش نشان و برای مانورِ این روز برگزار کرده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی، اما درباره وضعیت این قلعه تاریخی نیز می گوید: ما برای مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی استان، باید اهم و فی الاهم کنیم. 1500 بنای تاریخی شناخته شده در استان داریم اما اعتبارات مان به اندازه مرمت همه آن ها نیست. باید به ترتیب اولویت و گردشگرپذیر بودن بناها، مرمت آن ها را در دستور کار قرار دهیم.

به گفته رمضانی، این قلعه قاجاری که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده و کاربری دفاعی داشته، در وسط بیابان و جایی که نه راه دارد و نه جاده ای و بدون هیچ امکاناتی واقع شده است.

از یک سو به بی توجهی برای مدیریت بحران در بناهای تاریخی نقد وارد می کنیم و از سوی دیگر نسبت به برگزاری مانور آتش نشانی در یکی از آثار تاریخی ثبت شده در شهر عشق آباد طبس را باید ایراد وارد کنیم. اما آن نقد کجا و این ایراد کجا؟

بی اطلاعی میراث فرهنگی از مانور آتش نشانی، این نکته را نشان می دهد که ان ها قصد برگزاری مانور در بنای تاریخی را در زمان بحران نداشته اند، بلکه فقط تلاش کرده اند تا نقطه ای را انتخاب کنند که خارج از شهر باشد و احتمالا به دنبال مخروبه ای بوده اند که بتوانند وظیفه شان را در روزی که باید انجام دهند!

از سوی دیگر، با توجه به رفتارهای مدیریت شهری و دستگاه های متولی با این بناهای تاریخی به نظر می رسد میراث فرهنگی باید برای بناهای تاریخی خود حریمِ فیزیکی مشخص کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 423

به "مانورِ آتش نشانی، قلعه را آتش زد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانورِ آتش نشانی، قلعه را آتش زد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید