سیاست فشار حداکثری به قوی شدن عزم ایران مقابل امریکا منجر شده است

به گزارش دکتر برای تو، خبرنگاران - گروه بین الملل: در طی یک سال گذشته ج. ا. ایران شاهد اعمال تحریم های شدید امریکا بوده و دولت ترامپ مرتب از این گزینه و موارد مشابه (خروج از برجام، تحریم ها و تهدیدات شدید) جهت تسلیم تهران استفاده می کرد. دولت امریکا در کوشش است که ایران بدون هزینه و با سیاست فشار حداکثری تسلیم واشنگتن و متحدان آن گردد؛ فرضیه ای که از اساس اشتباه است.

سیاست فشار حداکثری به قوی شدن عزم ایران مقابل امریکا منجر شده است

اما ایران حاضر به تسلیم نشده و از طرق مختلف نشان داده است توانایی مقابله با امریکا و متحدان ان را دارد.

خبرنگاران در مصاحبه با پروفسور شیرین هانتر استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا به آنالیز این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید.

*آیا تصور می کنید کمپین فشار حداکثری بر ایران نتیجه ای برای دولت ترامپ خواهد داشت؟

هر سیاستی نتیجه ای دارد. سوال این است که آیا سیاست فشار حداکثری بر ایران نتیجه مثبت خواهد داشت یا منفی؟ تا کنون به نظر می رسد که این سیاست تنها عزم ایران را برای مقاومت در برابر فشارهای آمریکا تا زمانی که واشنگتن رفتار خود را تغییر دهد، تقویت نموده است. اما از آنجا که بعید است آمریکا موضع خود را با امتناع ایران در خصوص مصاحبه تغییر دهد، نتیجه اختلاف فعلی ممکن است تشدید درگیری باشد.

*به نظر می رسد هر چه به موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می شویم تمایل ترامپ برای مصاحبه با مقامات ایران بیشتر می گردد. به اعتقاد بعضی این تمایل بیشتر برای تبلیغات انتخاباتی است تا دستاوردی در سیاست خارجی او را نشان دهد. نظر شما چیست؟

خود ترامپ به طور جدی خواستار مذاکره با ایران بوده و موضع وی صرفاً یک اقدام تبلیغاتی نیست. مسئله این است که موضع دو کشور نزدیکتر گردد و آنها متمایل به مذاکره و مصالحه در خصوص مسائلی باشند که به تنهایی قادر به تغییر و حل آنها نباشند.

*فشار حداکثری به ایران به نتیجه مطلوب ترامپ نرسیده است. با وجود این موضوع آیا تغییری در تیم جنگ طلب ترامپ از جمله اخراج جان بولتون و مایک پمپئو ممکن است صورت بگیرد؟

ترامپ متمایل به تغیر ناگهانی مشاورانش است بنابراین، او ممکن است شخص دیگری را به عنوان وزیر امور خارجه یا مشاور امنیت ملی مشخص کند. با این حال، تغییرات پرسنلی برای ایجاد تغییر در سیاست اساسی هرگز کافی نیست. اگر ترامپ تصمیم بگیرد سیاست خود را تغییر دهد، حتی بولتون و پمپئو نیز مجبور به اجرای آن خواهند بود.

*با توجه به اینکه جنگ تجاری با چین آثار نامطلوبی بر اقتصاد امریکا در ماههای آینده خواهد داشت و اقتصاد نیز برگ برنده ترامپ است در این صورت نتایج انتخابات آمریکا در سال 2020 را در سایه تداوم جنگ تجاری با چین چگونه ارزیابی می کنید؟

جنگ تجاری با چین اما شاید مهمتر از آن با مکزیک می تواند پیامدهای منفی در اقتصاد ایالات متحده داشته باشد. مسئله این است که تا چه اندازه اقتصاد ایالات متحده ممکن است به دلیل این تنش ها تحت تاثیر قرار گیرد.

اگر کاهش رشد مالی موجب بیکاری بیشتر گردد، که در حال حاضر نرخ آن بسیار پایین است، می تواند فرصت های انتخاباتی ترامپ را تحت تاثیر قرار دهد. اما این موضوع تا سال آینده خیلی واضح و روشن نخواهد بود.

*فاکس نیوز که رسانه حامی ترامپ است اخیراً یک نظرسنجی برگزار کرد که نشان می داد ترامپ در مقایسه با 5 نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکرات از جمله برنی سندرز و جو بایدن آرای کمتری را کسب کرد. با توجه به اینکه این نظرسنجی توسط فاکس نیوز صورت گرفته ارزیابی شما از آن چیست؟ (البته اخیراً اختلافاتی میان ترامپ و فاکس نیوز هم وجود داشته است)

به عنوان یک قاعده کلی روسای جمهور حتمی در مراحل اولیه مبارزات انتخاباتی در نظر سنجی ها رای بالایی ندارند. مهم ارقام و نظرسنجی های قبل از انتخابات یعنی نظرسنجی های ماه سپتامبر سال آینده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 219

به "سیاست فشار حداکثری به قوی شدن عزم ایران مقابل امریکا منجر شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست فشار حداکثری به قوی شدن عزم ایران مقابل امریکا منجر شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید