خبرنگاران آبگرفتگی معابر یزد؛ درد بی درمان!؟

به گزارش دکتر برای تو، یزد- خبرنگاران- قصه آبگرفتی معابر و خیابانهای یزد در زمان بارندگی ها قصه تلخی است که همه ساله در این شهر تکرار می گردد و تا به امروز هم نسخه شفابخشی برای آن پیچیده نشده است.

خبرنگاران آبگرفتگی معابر یزد؛ درد بی درمان!؟

بارندگی شدید بامداد امروز در استان یزد منجر به آبگرفتگی شدید خیابانها و میادین اصلی و شلوغ شهر یزد و کند شدن رفت و آمد خودروها و عابران گشت؛ ماجرای تلخی که همه ساله گفتیم و نوشتیم و به مسوولان ذیربط گوشزد کردیم اما به در بسته خوردیم.

میدان همافر، میدان صنعت، سه راه شحنه، میدان شرکت نفت، میدان باهنر، از مهمترین نقاطی است که هم اکنون، دچار مشکل شده و آمد و شد مردم و خودروها در این محدوده ها با دشواری انجام می گردد.

آبگرفتگی معابر مختص به فصل زمستان نیست و در فصول پاییز و بهار نیز هنگام بارندگی، این معضل، مشکلاتی را برای رفت و آمد مردم و خودروها ایجاد و در بعضی خیابان ها و معابر شهر یزد، گاهی آب جمع شده در خیابان تا نیمی از بدنه خودروها را در بر می گیرد.

سال هاست که شهر یزد با این مشکل دست به گریبان است اما تا به امروز راهکاری از سوی مسئولان و بویژه شهرداری یزد برای برطرف آن ارائه نشده است.

هواشناسی یزد پیشتر از شدت بارشها در این روزها خبر داده بود و از این رو ضروری بود که مسئولان مربوطه، پیش دستی نموده و از هم اکنون به فکر چاره اندیشی باشند.

البته چند سالی است که بارندگی قابل توجهی در یزد اتفاق نیفتاده اما در سال هایی که بارش ها چشمگیر بوده، رفت و آمد در تعدادی از خیابان های شهر یزد به دلیل آبگرفتگی به دشواری اجرا شده یا خیابان بسته می گردد.

اینکه چرا تا به امروز برای برطرف این معضل چاره اندیشی نشده سوالی است که شاید مسئولان شهرداری یزد بهتر بتوانند به آن پاسخ دهند.

یکی از دلایل آبگرفتگی معابر و خیابان های شهر یزد، ترازبندی نامناسب خیابان هاست که بیشتر در زمان طراحی، آسفالت یا روکش آسفالت خیابان ها رخ می دهد.

قطعا اگر خیابان های شهر یزد در زمان طراحی، آسفالت یا روکش آسفالت، ترازبندی مناسبی گردد، کمتر شاهد جمع شدن آب در یک نقطه هستیم ضمن آنکه می توان با این ترازبندی، آب های روان را به جوی های اطراف یا فضای سبز داخل میدان ها راهنمایی کرد.

ایجاد چاه های جذبی با هدف جمع کردن آب باران از دیگر راهکار های برطرف مشکل آبگرفتگی معابر یزد است که به وسیله آن می توان جلوگیری جمع شدن آب در یک نقطه را گرفت.

در طراحی و ایجاد بعضی از میادین تازه ساز نیز اصول تراز بندی رعایت نشده و برای آب های سرگردان ناشی از بارندگی در این محدوده ها چاره اندیشی نشده است.

شهرداری باید با برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت برای برطرف معضل آب گرفتگی خیابان ها، معابر و کوچه های یزد اقدام کند.

در برنامه کوتاه مدت باید قبل از شروع بارش ها، راهکارهای موقتی برای راهنمایی روان آب ها در گلوگاه هایی که دچار آبگرفتگی می گردد، پیش بینی کرد که ایجاد چاه های جذبی و راهنمایی جهت روان آب از مرکز معابر به حاشیه ها از راهکارهای مقطعی در این زمینه محسوب می گردد.

در برنامه بلندمدت نیز با ارائه طرحی فنی و کارشناسی نسبت به برطرف اشکالات طراحی و اجرای معابر، خیابان ها و میدان ها اقدام گردد.

مردم یزد انتظار دارند مسئولان و بویژه شهرداری یزد نسبت به برطرف این معضل که همه ساله در یزد اتفاق می افتد چاره اندیشی نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1376

به "خبرنگاران آبگرفتگی معابر یزد؛ درد بی درمان!؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آبگرفتگی معابر یزد؛ درد بی درمان!؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید