حسادت ترامپ به ماتیس از دلایل برکناری احتمالی اوست

به گزارش دکتر برای تو، خبرنگاران- گروه بین الملل: بعد از منتشر شدن گزارش هایی مبنی بر احتمال استعفای جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا، اکنون گفته می گردد که دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، خود در فکر برکناری اوست.

حسادت ترامپ به ماتیس از دلایل برکناری احتمالی اوست

طی روزهای گذشته روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی گزارش داد، مدتی است که شام مشترک متیس با ترامپ قطع گردیده و در تمام مصاحبه های گرفته گردیده از ده ها مقام کاخ سفید، کنگره، مقامات فعلی و پیشین وزارت دفاع آمریکا طی 6 هفته گذشته، حسی از وخیم شدن روابط این دو نفر غالب است.

اختلافات عمیق بین ترامپ و متیس بر سر موضوعاتی چون سیاست ها در قبال ناتو، تداوم رزمایش های نظامی بزرگ با کره جنوبی و خروج از توافق هسته ای ایران طی 4 ماه گذشته مزید بر علت تمایل رئیس جمهور آمریکا برای برکناری وزیر دفاع خود گردیده است.

دریک سال و نیمی که از ورود ترامپ به کاخ سفید می گذرد بیش از 30 نفر از اعضای ارشد دولت او اخراج گردیده، استعفا نموده و یا با نفراتی دیگر جایگزین گردیده اند.

در این راستا خبرنگاران گفتگویی با پروفسور شیرین هانتر استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

*براساس اخبار، ترامپ قصد دارد پس از انتخابات کنگره، جیمز متیس وزیر دفاع را کنار بگذارد. دلایل این تصمیم چیست؟

ارتباط رئیس جمهور ترامپ با وزیر دفاع جیمز ماتیس برای مدت زمان کوتاهی رو به وخامت بوده است. یکی از دلایل این است که متیس دیدگاه سنتی نسبت به متحدان امریکا از جمله ناتو و روابط با کره جنوبی و ژاپن دارد، در مقابل ترامپ، این روابط را با دیدی متفاوت می بیند.

او مایل به کاهش تعهدات نظامی امریکا در خارج از کشور از جمله در کره جنوبی و ژاپن بوده، این در حالی است که وی خواستار رسیدگی به موارد دیگر از جمله حل اختلافات با کشورهایی مانند کره شمالی است.

ماتیس با این دیدگاه موافق نیست. همچنین ترامپ رقابت را دوست ندارد و احساس می نماید ماتیس به عنوان شخصیت معقول تر درون دولت فعلی توجه همه را به سمت خود جلب می نماید و این واقعیت بازتاب خوبی برای او ندارد.

*چرا ترامپ این تصمیم را به بعد از انتخابات کنگره محول نموده و چقدر انتخابات کنگره برای او مهم است؟

اخراج ماتیس در حال حاضر می تواند احتمال پیروزی جمهوریخواستار در انتخابات میان دوره ای را تضعیف کند. بنابراین ترامپ تا قبل از انتها انتخابات اقدامی انجام نخواهد داد.

انتخابات میان دوره ای بسیار مهم است، زیرا تعادل قدرت بین جمهوری خواستار و دموکرات ها در کنگره را معین می نماید. این انتخابات همچنین فرصت های ترامپ برای انتخاب مجدد در سال 2020 را نشان خواهند داد.

*برخی از تحلیل گران معتقدند که رویکرد ترامپ به ایران بعد از انتخابات کنگره تشدید خواهد شد، زیرا جیمز ماتیس شخصی منطقی تر از سایر سیاست گذاران سیاست خارجی و سیاست امنیتی امریکاست. نظر شما چیست؟

سیاست آمریکا در مورد ایران تا کنون بسیار شدید بوده است. ایالات متحده امریکا تاکنون کوشش نموده است از لحاظ اقتصادی و ازطریق کاهش صادرات نفت، ایران را تحت فشار قرار دهد.

با برکناری ماتیس خطر حمله نظامی به ایران به شدت افزایش می یابد. چنین حمله ای زیرساخت های اقتصادی ایران از جمله جاده ها، تاسیسات نفتی و دیگر شبکه های ارتباطی را علاوه بر تأسیسات نظامی هدف قرار می دهد. این حمله در صورت وقوع ناگهانی و بدون اعلام رسمی خواهد بود.

* ترامپ در حال برنامه ریزی جهت برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل با ریاست امریکا در مورد ایران است. ما می توانیم اتهاماتی که او به ایران وارد می نماید را تصور کنیم. از دیدگاه سیاسی، آیا فردی که قرارداد هسته ای را نقض نموده، می تواند اداره این نشست را بر عهده گیرد؟ البته، منظور من از جنبه حقوقی نیست.

به عنوان رهبر یک دولت، ترامپ می تواند نشست شورای امنیت سازمان ملل را اداره و این کار را انجام خواهد داد. دیگر کشورهای قدرتمندی که توافقنامه های بین المللی و حقوق بین الملل را نقض نموده اند به اداره سازمان های بین المللی ادامه می دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 دی 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 33

به "حسادت ترامپ به ماتیس از دلایل برکناری احتمالی اوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسادت ترامپ به ماتیس از دلایل برکناری احتمالی اوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید