تسهیل دریافت مالیات از نقل و انتقال سهام وثیقه مدیران

به گزارش دکتر برای تو، اعضای کارگروه تخصصی کمیته ماده 12 طی نشستی، موضوع دریافت مالیات نقل و انتقال سهام وثیقه مدیران را بررسی کردند. به باور اعضای انجمن سرمایه گذاری های مشترک ایرانی خارجی این اقدام غیرمنطقی بوده و باید اصلاح شود. با این وجود به دلیل قانونی بودن این موضوع قرار شد با پیگیری های سازمان مالیاتی و دبیرخانه کمیته ماده 12 فرآیند پرداخت این مالیات تسهیل شود.

تسهیل دریافت مالیات از نقل و انتقال سهام وثیقه مدیران

طبق ماده 114 اصلاحیه قانون تجارت، مدیران باید تعداد سهامی را که اساس نامه شرکت مقرر کرده است دارا باشند. این تعداد سهام نباید از تعداد سهامی که به موجب اساس نامه برای دادن رأی در مجامع عمومی لازم است کمتر باشد. این سهام برای تضمین خساراتی است که احتمال دارد از تقصیرات مدیران به صورت فردی یا مشترک بر شرکت وارد شود. سهام مذکور با اسم بوده و قابل انتقال نیست و مادام که مدیری مفاصا حساب دوره تصدی خود در شرکت را دریافت نکرده باشد، سهام مذکور در صندوق شرکت به عنوان وثیقه باقی می ماند.

در ارتباط با این موضوع، سید حسین سلیمی، رئیس هیات مدیره انجمن سرمایه گذاری های مشترک ایرانی خارجی با حضور در نشست کارگروه تخصصی کمیته ماده 12 نقدها خود را اعلام کرد.

وی شرح داد: در کلیه شرکت های سرمایه پذیر، سرمایه گذاران خارجی (سهامدار عمده) یک سهم از سهام خود را در زمان تأسیس شرکت و یا متعاقباً به صورت امانی به مدیران منتخب خود منتقل می کنند که در رعایت قانون به عنوان سهم وثیقه در صندوق شرکت سپرده شود و این سهام با تغییر مدیران به مدیر بعدی واگذار می شود.

بر اساس اظهارات این فعال مالی طبق مقررات و مصوبات قانون مالیات های مستقیم از جمله تبصره 1 ماده 143 قانون مالیات های مستقیم، نقل و انتقال سهام، مشمول مالیاتی به نرخ چهار درصد ارزش اسمی سهام می شود و ثبت انتقال سهام در اداره ثبت منوط به ارائه مفاصاحساب مالیاتی مربوطه است. از طرفی با توجه به اینکه مدیران موصوف، مالک سهام وثیقه نبوده و سهام مذکور فقط برای رعایت قانون و در طول مدت تصدی به صورت امانی به آنان واگذار می شود، دریافت مالیات بر درآمد از نقل و انتقال این سهام امانی توجیه منطقی ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به ارزش اسمی بسیار اندک سهام بیشتر شرکت ها، علاوه بر غیرموجه و غیرمنطقی بودن دریافت مالیات بر درآمد به منظور نقل و انتقال سهام وثیقه، این امر فاقد توجیه مالی نیز هست. بنابراین دریافت این مالیات از سهم وثیقه مدیران که به صورت امانی در اختیار ایشان قرار گرفته، هزینه های مالی و تشریفات اداری بسیار زائدی را متوجه شرکت ها و دولت می کند.

در ادامه کننده سازمان امور مالیاتی ضمن پذیرش مشکل ایجاد شده با توجه به قانونی بودن موضوع، تأکید کرد: هرچند در حال حاضر سهم وثیقه با توجه به میزان بسیار اندک آن، کارکرد مدنظر قانون گذار را ندارد و در بلندمدت باید این قانون تغییر کند، اما چون این قانون برقرار است و باید عملیاتی شود، می توانیم تنها فرآیند پرداخت آن را تسهیل کنیم.

در ادامه این نشست پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه این مالیات مانند سایر هزینه های پرداختی که در اداره ثبت پرداخت می شود، لحاظ شده و دریافت مفاصا حساب مالیاتی پرداخت این مالیات و ارائه آن به سازمان حذف شود؛ به نظر این گردش کار اداری و مالی، زائد است.

در نهایت مقرر شد سازمان امور مالیاتی ضمن بررسی تمامی ابعاد موضوع، نسبت به همکاری با سازمان ثبت در راستای رفع فرآیند زمان بر و زائد دریافت مفاصا حساب پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام اقدام کند. دبیرخانه کمیته نیز موضوع را تا زمان به نتیجه رسیدن پیگیری خواهد کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1096

به "تسهیل دریافت مالیات از نقل و انتقال سهام وثیقه مدیران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسهیل دریافت مالیات از نقل و انتقال سهام وثیقه مدیران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید