تحقیقات مالت درباره ادعای اختلاس مسوول سابق اطلاعات عربستان

به گزارش دکتر برای تو، دولت مالت گفت، در مورد اتهام اختلاس مسوول سابق سرویس اطلاعات عربستان که تابعیت این کشور را دارد، تحقیق می کند.

تحقیقات مالت درباره ادعای اختلاس مسوول سابق اطلاعات عربستان

روزنامه الحره نوشت، سعد الجبری، مسوول سابق سرویس اطلاعات عربستان پس از اینکه نامش در لیست شهروندان جدید مالت دیده شد، بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت.

مقامات مالت اعلام کردند، در حال انجام تحقیقات درباره اتهامات اختلاس علیه الجبری هستند که شهروند این کشور شده است.

اگرچه موضوع به مسوول سابق سرویس اطلاعات عربستان مربوط می شود اما روزنامه تایمز مالت نوشت، مقامات تنها درصورت داشتن ادله و اسناد تعیین که بتوان به شورای محرومیت از تابعیت ارائه کرد، می توانند اقدام کنند.

الجبری دستیار ارشد شاهزاده محمد بن نایف بود که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان او را در سال 2017 به نفع پسرش محمد بن سلمان از ولیعهدی کنار گذاشت.

نام الجبری پس از آن در لیست کسانی که به تازگی ملیت مالت را به دست آورده اند، دیده شد که وی گذرنامه ای را از طریق طرح جنجال برانگیز سرمایه گذاری خریداری کرد.

ماه گذشته یک گروه سرمایه گذار متعلق به دولت سعودی شکایتی علیه الجبری در دادگاه کانادا به اتهام اختلاس میلیاردها دلار مطرح نمود.

روزنامه وال استریت ژورنال در ماه ژوئیه به نقل از مسوولان سعودی و اسناد دولتی نوشت، الجبری زمان ولیعهدی بن نایف شبکه ای از مسوولان را هدایت می کرد که 11 میلیارد دلار از اموال دولت از صندوق وابسته به وزارت کشور را هدر دادند.

نام الجبری پس از اینکه به دادگاه فدرال آمریکا شکایت کرده و در آن مدعی شد تیمی از مزدوران سعودی موسوم به جوخه ببر سعی داشتند او را 15 اکتبر 2018 به دستور بن سلمان در شهر تورنتو کانادا سر به نیست کنند، تیتر روزنامه ها شد هرچند بن سلمان این ادعا را رد کرد.

قانون مالت در ازای سرمایه گذاری اجازه کسب ملیت این کشور را می دهد و برای ذینفعان این فرصت را فراهم می کند که آزادانه در اتحادیه اروپا تردد داشته باشند.

دو سازمان غیر دولتی شفافیت بین المللی و گلوبال ویتنس وجود چنین قانونی را محکوم کردند. این دو سازمان در گزارشی که چند ماه پیش منتشر شد اعلام کردند، افراد فاسد و جنایتکار به دلیل مبهم بودن برنامه های معروف به ویزای طلایی و عدم نظارت کافی بر این برنامه ها به راحتی وارد اروپا می شوند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1515

به "تحقیقات مالت درباره ادعای اختلاس مسوول سابق اطلاعات عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقیقات مالت درباره ادعای اختلاس مسوول سابق اطلاعات عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید