شروع واکسیناسیون در سوریه با با ورود محموله کوواکس خبرنگاران

به گزارش دکتر برای تو، دولت سوریه بالاخره کارزار واکسیناسیون خود علیه ویروس کرونا را شروع کرد. مسئول سازمان جهانی بهداشت در سوریه روز چهارشنبه گفت، اولین محموله واکسن های اهدائی طرح جهانی کوواکس تا چند هفته دیگر به سوریه می رسند.

شروع واکسیناسیون در سوریه با با ورود محموله کوواکس خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، به نقل از ایندیپندنت، آکجمال ماگتیمووا، مسئول سازمان جهانی بهداشت در سوریه، روز چهارشنبه در دمشق به رویترز گفت سهم سوریه بخشی از محموله یک میلیون دوزی واکسن آسترازنکای ساخت موسسه سرم هند است.

ماگتیمووا گفت کوواکس برای کشور جنگ زده سوریه که از بحران در بخش خدمات درمانی و کمبود منابع اقتصادی رنج می برد نقشی حیاتی دارد. تزریق این واکسن ها می تواند از اوایل ماه آوریل یا مه شروع گردد و هدف این کشور این است که تا آخر سال نزدیک 20 میلیون نفر از جمعیت کشور واکسینه شوند؛ هم در اراضی تحت کنترل دولت و هم در بخش های شاقتصادی شرقی و شمال غربی کشور که به ترتیب در تسلط نیرو های دموکراتیک سوریه، گروه تحت رهبری کرد های چپ گرای سوریه با حمایت نظامی آمریکا، و گروه های مخالف دولت سوریه، که بعضا نزدیک به ترکیه هستند، قرار دارند.

سوریه حدود 20 میلیون جمعیت دارد که اکثریت آن ها در نواحی تحت کنترل دولت بشار اسد زندگی می نمایند. این دولت قرار است ده ها تیم را به 76 بیمارستان در سراسر کشور و 300 واحد سیار برای رسیدن به مناطق دورافتاده اعزام کند.

خانم ماگتیمووا گفت 336 هزار دوز به وسیله مرز غازیان تپ ترکیه به نواحی شمال غربی فرستاده می گردد و 90 هزار دوز به مناطق شمال شرقی تحت کنترل نیرو های دموکراتیک سوریه. بخش اول به وسیله مقامات ترکیه ارسال می گردد و بخش دوم به وسیله وزارت بهداشت دولت اسد در دمشق.

بعضی سازمان های حقوق بشری همچون دیده بان حقوق بشر هشدار داده اند که دولت اسد شاید واکسن ها را به مناطق شمال شرقی سوریه نرساند. این سازمان آمریکایی ماه گذشته در گزارش خود یادآوری کرد که حکومت سوریه سابقه استفاده از خدمات درمانی به عنوان سلاحی در جنگ را دارد و نگرانی هایی در زمینه چگونگی انجام واکسیناسیون توسط این دولت عنوان کرد.

ماگتیمووا، اما از بعضی همکاری های دولت اسد خبر داده است. او گفت: هفته گذشته در کارزاری برای واکسیناسیون فلج اطفال حضور داشتم که شامل منطقه شمال شرقی سوریه هم می گردد.

در بخش اول واکسیناسیون کرونا قرار است کارمندان بخش خدمات درمانی که حدود سه درصد جمعیت را تشکیل می دهند واکسینه شوند. سپس نوبت افراد 55 سال به بالا و افراد دارای بیماری های سخت است.

اما گفته شده پیش از رسیدن واکسن های آسترازنکا هم کار واکسیناسیون در سوریه شروع شده بود. در بعضی خبر ها آمده که کارزار واکسیناسیون یک هفته است که در این کشور شروع شده است. شبکه الجزیره به نقل از منابع موثق گفت دولت اسد 5 هزار دوز از کشوری که اسمش را نیاورده، اما کشوری دوست است دریافت نموده است. این اولین دوز ها به کارمندان بخش خدمات درمانی در بیمارستان هایی در سراسر کشور داده شدند.

مقامات بهداشتی سوریه ضمناً گفته اند که چین 5000 دوز واکسن سینوفارم را به این کشور اهدا نموده است.

سوریه در سال گذشته دو بار، اول در اوت و سپس در دسامبر، با اوج دریافت همه گیری کرونا روبرو بود. ماه گذشته نیز شاهد اوج دریافت این ویروس بودیم. بشار اسد و همسرش نیز به این ویروس مبتلا شدند.

طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، سوریه تا به حال 45 هزار و 453 مورد ابتلا و یک هزار و 761 مورد مرگ ناشی از کرونا داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1555

به "شروع واکسیناسیون در سوریه با با ورود محموله کوواکس خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع واکسیناسیون در سوریه با با ورود محموله کوواکس خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید